پرداخت هزینه برای ایجاد مقاله از طرف برخی معلمان برای کسب رتبه های بالاتر!

پرداخت هزینه برای ایجاد مقاله از طرف برخی معلمان برای کسب رتبه های بالاتر!

در شرایطی که رتبه معلمی پس از 10 سال تاخیر از سوی دولت سیزدهم وارد فاز عملیاتی شد و بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص یافت و طبیعتا این روند باید رضایت نسبی را در مجموعه آموزشی به دنبال داشته باشد، اما سوء مدیریت مسئولان در ماه مارس این ماه منجر به نارضایتی گسترده فرهنگیان از تاخیر در نمره دهی شد.

98 درصد معلمان از نمره های داده شده در سنجش ناراضی هستند؟!

مشکلات ارزشیابی معلمان به همین جا ختم نمی شود و ابعاد مختلفی دارد که در این گزارش نگاهی به ارزشیابی های انجام شده از معلمان داشته ایم که در نهایت به جای رضایت نسبی منجر به اعتراضات فراوان معلمان شد.

برخی از معلمان معتقدند که نمرات داده شده به آنها غیر واقعی و بسیار کمتر از نمرات واقعی آنها در مقالات بارگذاری شده است. جواد نیک بین; نماینده مردم کاشمر در شورای اسلامی درباره نارضایتی گسترده معلمان از رتبه بندی می گوید: لازم است رئیس جمهور در نحوه اجرای قانون رتبه بندی جدیت داشته باشد، درصدی از جامعه معلمان از روال کار راضی نیستند. برای اجرای رتبه بندی، اما شاخص ها به درستی مشخص نشده و شاهد اعمال سلیقه ای رتبه بندی هستیم و این وضعیت در شأن معلمان نیست.

عملکرد ضعیف کمیسیون آموزش مجلس در مورد قانون نظام ارزشیابی معلمان

سازوکار اداره آموزش و پرورش برای اجرای نمرات معلمان البته با آغاز روند ثبت اعتراض معلمان به نمرات اعطایی از امروز (شنبه 29 فروردین) اعتراضات زیادی را برانگیخته است، اما کارشناسان بر این باورند که نظام رتبه بندی حقوق معلمان که مصوبه کمیسیون آموزش مجلس اجرای بسیاری از نظرات و تغییرات با ضعف های آشکاری مواجه است که از جمله آنها می توان به عدم دقت در شمول شمولیت، عدم اولویت بندی شاخص های رتبه ای و وزن آنها و عدم شناخت وضعیت همسان سازی بازنشستگان اشاره کرد. معلمان قبل و بعد از 31 شهریور 1400

نظرات معلمان در مورد رتبه بندی غیرواقعی تعیین شده است و در ادامه مطلب به بررسی مشکلات رتبه بندی در گفتگو با تعدادی از معلمان استان های مختلف کشور پرداخته ایم.

معلمی با 30 سال سابقه در فرآیند رتبه بندی رتبه بندی ندارد!

معلمی با 30 سال سابقه از استان اصفهان درباره رتبه تعیین شده خود می گوید: 15 سال مدیر مدرسه بودم و مدت زیادی در مناطق محروم به عنوان معلم تدریس می کردم. شرایط طوری بود که به دلیل بارش شدید برف یک ماه نتوانستم تدریس کنم. من می خواهم به خانه برگردم. بالاخره در مهر 1401 با 30 سال خدمت بازنشسته شدم اما در کمال تعجب در رتبه بندی رتبه ای به من داده نشد! من مدیر یک مدرسه بودم و عضو شورا و عضو انجمن اولیا و مربیان که جمعاً 60 امتیاز دارد اما 42 امتیاز به من دادند.

من 119 امتیاز گرفتم اما برای کسب رتبه اول باید 120 امتیاز می گرفتیم بنابراین رتبه نشدم! در ضمن معاون و معلم مدرسه ای که من مدیر بودم رتبه 4 را کسب کردند اما به عنوان مدیر مدرسه بعد از 30 سال خدمت رتبه ای به من ندادند و واقعاً در مقابل خانواده احساس پوچی و شرمندگی می کنم.

در منطقه ما تعداد افرادی که رتبه 5 را کسب کرده اند بسیار کم است و اکثر افراد رتبه 1 و 2 را کسب نکرده اند و این روند نارضایتی های زیادی را در پی داشت. کسب این رتبه یک افتخار واقعی بود.”

پرداخت هزینه برای ایجاد مقاله از طرف برخی معلمان برای کسب رتبه های بالاتر!

معلمی با 9 سال سابقه کار از شهرستان ارزوی استان کرمان درباره رتبه خود می گوید: برای من رتبه تعیین نمی شود. من در صلاحیت های تخصصی، عمومی و تجربی رتبه 3 را کسب کردم، اما در صلاحیت های حرفه ای نمره پایینی گرفتم که توسط مدیر مدرسه تایید شده است.

مواردی مثل شرکت در اردوهای جهادی یا خیریه ممتاز بود و باید مدارک را آپلود می کردیم اما آیا فردی که به خیریه ها کمک می کند از آنها گواهی می گیرد؟ در دوران کرونا، برخی از معلمان بسیار تلاش کردند تا برای دانش آموزان خود تلفن همراه تهیه کنند. آیا مدرکی دال بر این اقدامات دارند؟

در سیستم ارزشیابی مشکلات زیادی وجود داشت و نمی توان معلمان مقاطع مختلف تحصیلی را با یک فرم ارزیابی کرد و حتی برخی افراد برای جمع آوری مدارک به روش های غیرقانونی از جمله پرداخت پول برای ثبت مقاله به نام خود و یا ثبت نام اقدام کردند. از موسسات خیریه گواهی دریافت کرده اند. معلم یک روستا و منطقه فقیرنشین که فقط به کیفیت کار اهمیت می دهد فرصت شرکت در مسابقات و جمع آوری مدارک را ندارد آیا معلم بودن امتیاز نیست؟

وزارت آموزش و پرورش برای کلاس های 1 تا 5 سهمیه تعیین کرده است؟!

یکی از معلمان استان کردستان درباره این رتبه می گوید: «در ابتدا رتبه من 4 بود، اما پس از ارزیابی مجدد به رتبه 2 کاهش یافت. در حال حاضر اکثر معلمان در دو و سه رتبه سازماندهی شده اند و بیش از 10 معلم شاغل در آموزشگاه ما رتبه های دوم و سوم را کسب کرده اند که مثلا یک همکاری با 30 سال خدمت رتبه دوم را کسب کرده است! ممکن است ارزیابان مدارک بارگذاری شده را به دقت بررسی نکرده باشند یا با سلیقه عمل کرده باشند، مثلاً یک ارزیابی ضعیف و دیگری سختگیرانه بوده است.

وضعیت به گونه ای شده است که این فرض را تقویت می کند که وزارت آموزش و پرورش برای کلاس های 1 تا 5 سهمیه تعیین کرده و از ارزیابان خواسته است تا معلمان را بر اساس سهمیه ها رتبه بندی کنند.

در بخش شایستگی‌های عمومی، سؤال باورها مطرح می‌شود، اما چگونه می‌خواهند باور معلم را ارزیابی کنند که برخی از معلمان در این سؤال نمره کمتری گرفته‌اند، این سبک رتبه‌بندی منجر به نارضایتی می‌شود.

در شرایطی که هدف رتبه بندی معلمان به منظور ارتقای کیفی مدارس کشور بود، اما تاکنون به دلیل ایرادات جدی در نحوه رتبه بندی، نه تنها این هدف محقق نشده است، بلکه این سبک کار تبدیل به تریبونی برای شکل گیری نارضایتی معلمان شده اند!

از سوی دیگر، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همواره تلاش می کند بی توجهی های ایجاد شده در این حادثه را به گردن سازمان برنامه و بودجه و سازمان جذب بیندازد، اما همانطور که سازمان مدیریت و سازمان کارگزینی اعلام کردند: بازه زمانی پیشنهادی یک دولت برای اجرای طرح ارزشیابی معلمان 3 یکسال بود اما مجلس بدون در نظر گرفتن ظرفیت آموزش و پرورش این زمان را به 3 ماه کاهش داد! آیا این جدول زمانی برای تعیین صلاحیت بیش از 900 هزار معلم کافی است؟!

اما رضا مراد صحرایی; رئیس آموزش و پرورش قول داد که همه اعتراضات معلمان بررسی شود. وی در این خصوص گفت: اگر معلمی مدارک را آپلود کرده باشد اما دیده نشده یا فراموش کرده باشد با توجه به رتبه ای که دارد به او حق می دهیم.همچنین از روز شنبه 29 فروردین گروهی جهت تایید رتبه همه معلمان

حال باید دید پس از بررسی اعتراضات معلمان چه تغییراتی در نمرات تعیین شده خواهد بود و آیا نارضایتی معلمان از نمرات تعیین شده از بین خواهد رفت؟

دیدگاهتان را بنویسید