پرداخت وام کارت یارانه کجا رفت؟

پرداخت وام کارت یارانه کجا رفت؟

روز جدید دولت سال گذشته بازپرداخت وام با کارت یارانه ای را به مبلغ 100 میلیون تومان اعلام کرد. اما با گذشت هفت ماه از اعلام این وام، خبری از بازپرداخت آن نیست.

دولت سیزدهم از آغاز به کار خود در مرداد ماه سال گذشته تاکید زیادی بر تسهیل پرداخت وام داشته است. در همین راستا بانک مرکزی بخشنامه های متعدد تسهیل کننده ای را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. اما نه تنها بسیاری از بانک ها به دلایل مختلف از پرداخت این وام ها خودداری می کنند، بلکه به مرور زمان بازپرداخت برخی از این وام ها به طور کامل متوقف شده است. یکی از آن برنامه ها پرداخت وام با کارت یارانه ای بود.
سابقه اعتبار کارت یارانه چقدر بوده است؟

در بهمن ماه 1400 طرح بازپرداخت وام کارت یارانه ای به عنوان یکی از وام های بدون وثیقه معرفی شد. در این طرح دولت قول داده بود تا سقف 100 میلیون تومان به کارکنان دولت وام بدهد. همچنین مقرر شد این وام بدون ضامن و با تایید اعتبار متقاضیان پرداخت شود. مشتریان برای دریافت این وام آنی 100 میلیون تومانی فقط باید کارت یارانه خود را گرو می گذاشتند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در آن زمان اعلام کرد که این وام از طریق بانک های زیرمجموعه وزارت اقتصاد بازپرداخت می شود. این 12 بانک عبارتند از مسکن، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، بانک ملی ایران، پست بانک، توسعه صادرات، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر ایران، صادرات، ملت و تجارت. اما پرداخت این وام ها کجا رفت؟

نقشه ای که فراموش شد

طرح بازپرداخت وام کارت یارانه ای در بهمن ماه مشابه سال گذشته نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شد و بسیاری از واجدین شرایط نتوانستند این وام را دریافت کنند. اما اکنون با گذشت هفت ماه از اعلام طرح پرداخت وام با کارت یارانه، به نظر می رسد این طرح به کلی به فراموشی سپرده شده است. نتایج پیگیری های تجارت نیوز از شعب بانک های مذکور به جایی رسید که این شعب اعلام کردند که چنین بخشنامه ای به آنها ابلاغ نشده است.

چرا بانک ها وام نمی دهند؟

به نظر می رسد ریشه همه این ناهماهنگی ها بین دولت و شبکه بانکی، تصمیمات غیر کارشناسی دولت برای جلب رضایت مردم است. این امر باعث می شود دولت وام هایی را معرفی کند که بانک ها منابعی برای بازپرداخت آن ندارند. به همین دلیل بانک ها مجبور می شوند به بهانه های مختلف از پرداخت وام خودداری کنند.

در این میان ضرر اصلی بر دوش مردمی است که هر بار به امید دریافت وام به بانک ها مراجعه می کنند و دست خالی به خانه باز می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید