پرداخت 200 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان فارس


ساعت: 14:14
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911623

رئیس اداره فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس:

با توجه به سیاست ریاضتی دولت و توقف پرداخت تسهیلات در سال جاری تنها 200 میلیارد ریال تسهیلات از محل ردیف اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان فارس پرداخت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، استان فارس از دیرباز یکی از قطب های کشاورزی بوده و مردم آن از این راه امرار معاش می کرده اند.

مردم این استان در آن سال‌ها به‌طور سنتی فرآیند کشاورزی را از کاشت تا برداشت انجام می‌دادند و کار را مانند نیاکان خود انجام می‌دادند.

اگرچه اولین تراکتور در سال 1308 برای دبیرستان فلاحت وارد ایران شد و از سال 1316 طرح مکانیزاسیون کشاورزی در کشورمان مطرح شد، اما این طرح در این سال ها با فراز و نشیب هایی همراه بود و هنوز هم در بسیاری از نقاط کشور و استان فارس. به صورت سنتی یا نیمه سنتی ساخته می شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش مکانیزاسیون و استفاده از ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی منجر به افزایش بهره وری و تولید می شود.

کاهش هزینه های تولید، اصلاح زمین، جایگزینی نیروی انسانی و حیوانی، کاهش ضایعات محصولات و مقابله با آفات و بیماری ها از دیگر دستاوردهای عملیات کشاورزی مکانیزه است.

البته ناگفته نماند که نوع و شکل زمین و مواردی مانند سیاست ها و حمایت های دولت نیز در کاهش یا افزایش مکانیزاسیون موثر است و همه چیز صفر تا صد به کشاورز برنمی گردد.در برخی از زمین های کشاورزی استفاده از ماشین آلات و تجهیزات بزرگ کشاورزی ممکن است امکان پذیر یا مقرون به صرفه نباشد و یا به دلیل سنگلاخ بودن زمین یا قرار گرفتن زمین در ارتفاع زیاد، وجود ماشین آلات در این منطقه غیرممکن باشد.

اما اگر این استثناها را کنار بگذاریم و از منظر مزیت های مکانیزاسیون به موضوع نگاه کنیم، می توان گفت که این روند در واقع منافع بی شماری را برای کشاورزان به همراه دارد.

خاتمی یکی از کشاورزان فارس گفت: ما هم می دانیم که با استفاده از ماشین آلات کشاورزی میزان تولید و تناژ محصولات ما افزایش می یابد اما قیمت ماشین آلات کشاورزی آنقدر بالاست که بدون حمایت نمی توانیم آن را خریداری کنیم. دولت و تسهیلات کم بهره.

این کشاورز تاکید کرد: دولت استان باید برای واردات ماشین آلات کشاورزی مناسب و یا راه اندازی کارخانه هایی برای تولید ماشین آلات کشاورزی تلاش کند و این ماشین آلات را با قیمت ارزان در اختیار کشاورز قرار دهد در غیر این صورت خرید و اجاره آنها تقریبا غیرممکن خواهد بود.

مصطفی زارمپیسه یکی دیگر از کشاورزان استان فارس گفت: مسئولان جهاد کشاورزی سمینارهای آموزشی برای کشاورزان برای شناخت دستگاه ها و ماشین آلات برگزار کنند و مزایا و مزایای کشاورزی مکانیزه را برای این قشر از جامعه تشریح کنند.

این فرد افزود: مصرف سوخت بالای برخی از این دستگاه ها و گرانی لوازم یدکی و دسترسی سخت به این دستگاه ها کار را برای کشاورز سخت می کند و مسئولان باید تدابیری بیندیشند تا کشاورزان آرام و بدون ترس باشند. نگرانی، تشویش و بدهی نقش مهمی در تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم کشور و دیدن نتیجه زحمات آنان داشته اند.

حسن دهقان فارسی از کشاورزان فارس اظهار کرد: از سازمان جهاد کشاورزی فارس انتظار می رود مکانی را به عنوان نمایشگاه دائمی ماشین آلات و محصولات کشاورزی ایجاد کند تا کشاورزان در بازدید از این نمایشگاه با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند و از فناوری های جدید و بروز رسانی مطلع شوند. اطلاع رسانی مستمر آنهاست و اگر به همین منوال ادامه دهیم می توانیم دستاوردهای خوبی در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی در شهر و روستا داشته باشیم.

وی در این خصوص به سراغ علیرضا پرویزی رئیس اداره فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی فارس رفت و گفت: با توجه به سیاست انقباضی دولت و توقف پرداخت تجهیزات در سال جاری، تنها 200 میلیارد ریال تجهیزات انجام شده است. از محل ردیف اعتباری مکانیزاسیون به کشاورزان فارس پرداخت می شود.

این مسئول بیان کرد: نرخ مکانیزاسیون استان فارس در حال حاضر 2.26 اسب بخار در هکتار است که از میانگین کشوری بالاتر است.

پرویزی ادامه داد: از 31 هزار و 300 تراکتور موجود در استان فارس، حدود 29 هزار تراکتور شماره گذاری شده و مابقی یا حاضر نشدند و یا در شماره گذاری مشکل داشتند.

وی افزود: از 3400 دستگاه کمباین منطقه حدود 2900 دستگاه سرشماری شد.

پرویزی گفت: بیشترین تعداد پلاک ماشین آلات کشاورزی استان فارس مربوط به شهرستان های مرودشت، اقلیدس و شیراز است.

افزایش ماشین آلات کشاورزی مناسب در سطح استان از یک سو و پیشبرد سیاست ها و حمایت های دولت و مسئولان استانی برای افزایش و توسعه مکانیزاسیون کشاورزی می تواند افق های روشن تری را برای کشاورزی فارس به ارمغان آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید