پرونده این خبرنگار ضد مافیا با شکایت نخست وزیر ایتالیا آغاز شد

این پرونده به دسامبر 2020 برمی گردد، زمانی که حزب برادران ایتالیایی ملونی در اپوزیسیون بود اما ماه گذشته با استفاده از یک کمپین ناسیونالیستی که شعارهای آن شامل جلوگیری از عبور مهاجران از شمال آفریقا از دریای مدیترانه بود، قدرت را به دست آورد.

ساویانو که بیشتر به خاطر کتاب پرفروش بین‌المللی اوباش «گومورا» شناخته می‌شود، اگر مجرم شناخته شود، با سه سال زندان مواجه خواهد شد.

او در سخنرانی کوتاهی در دادگاه رم گفت که حمله ملونی به نجات جان مردم در دریا غیرانسانی بود.

یک برنامه چت تلویزیونی سیاسی در دسامبر 2020 کلیپی را نشان داد که در آن از ساویانو در مورد مرگ یک نوزاد 6 ماهه گینه ای در غرق شدن یک قایق مهاجر نظر خواسته شد.

این نوزاد یکی از 111 مهاجری بود که توسط کشتی خیریه Open Arms نجات یافت، اما قبل از دریافت مراقبت های پزشکی جان باخت.

در فیلمی که توسط امدادگران گرفته شده و در برنامه چت به ساویانو نشان داده شده است، مادر گریه کننده نوزاد لحظاتی پس از بیرون کشیدن از دریا نشان داده می شود که مکرراً می گوید: «کودک من کجاست؟ کمک! فرزندم را از دست دادم!”


پرونده این خبرنگار ضد مافیا با شکایت نخست وزیر ایتالیا آغاز شد

ساویانو که پس از دیدن این کلیپ تلویزیونی بسیار احساساتی شده بود، به شدت از ملونی و متئو سالوینی (رهبر حزب ضد مهاجر لیگ که اکنون بخشی از دولت ائتلافی وی است) انتقاد کرد که هر دو مدت ها سیاست های ضد مهاجرتی داشته اند. اظهارات در دستور کار آنها صادر می شود، مورد انتقاد قرار می گیرد.

ساویانو در آن برنامه گفت: “من فقط می خواهم به ملونی و سالوینی بگویم، حرامزاده ها.” چطور تونستی انجامش بدی!

ملونی در سال 2019 گفت که کشتی های خیریه نجات مهاجران باید غرق شوند و سالوینی به عنوان وزیر کشور از پهلو گرفتن چنین کشتی هایی در آن سال جلوگیری کرد.

سالوینی روز سه شنبه به عنوان یک شاکی مدنی که خواستار جبران خسارت بود، به دادرسی کیفری پیوست.

ساویانو پس از جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت که از کلمه “حرامزاده ها” برای تاکید بر آسیب ناشی از “دروغ های” ملونی و سالوینی به کارمندان خیریه استفاده کرده است.

وی ادامه داد: غرق شدن مردم یک نظر سیاسی نیست. بی اعتبار کردن آمبولانس های امداد دریایی یک عقیده سیاسی نیست، بلکه یک ننگ و بالاتر از همه یک اقدام غیرانسانی است.

قاضی جلسه بعدی این پرونده را 12 دسامبر تعیین کرد.

پن اینترنشنال، که مدافع آزادی بیان است، هفته گذشته نامه ای سرگشاده به مالونی ارسال کرد و از او خواست که پرونده را پس بگیرد.

گروه های آزادی مطبوعات هشدار دادند که این پرونده پیامی هولناک و هشداردهنده برای روزنامه نگاران است.

ساویانو که از زمان انتشار کتاب «گومورا» به دلیل تهدیدات مافیای ناپل تحت حمایت پلیس قرار گرفته است نیز درباره این پرونده گفت: تاکتیک ملونی این است که با محاکمه من به خبرنگاران دیگر هشدار دهد.

ناظران آزادی مطبوعات می گویند که چنین محاکمه هایی نماد فرهنگی در ایتالیا است که در آن چهره های برجسته، از جمله سیاستمداران، روزنامه نگاران را با شکایات مکرر می ترسانند.

از سوی دیگر، لوکا لیبرا، وکیل ملونی، روز سه شنبه گفت: ما هیچ قصدی برای ارعاب کسی نداریم.

وی افزود: موکل من فقط زنی است که در تلویزیون در مقابل میلیون ها نفر مورد توهین قرار گرفته است.

بر اساس شاخص آزادی مطبوعات جهان در سال 2022 که توسط گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، ایتالیا در رتبه 58، پایین ترین رتبه در اروپای غربی قرار دارد.

این محاکمه تنها شکایتی نیست که ساویانو به خاطر افترا و تهمت با آن روبرو شده است. سالوینی همچنین در سال 2018 پس از اینکه گزارشگر و نویسنده او را “وزیر جهان اموات” نامید، به طور جداگانه از او شکایت کرد. این روند قرار است در فوریه 2023 آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید