پرونده جدید آمریکا برای برجام/ما برای همه سناریوها آماده ایم

کارین جین پهر، سخنگوی کاخ سفید سه شنبه شب گفت که اگر ایران مایل به پایبندی به توافق هسته ای 2015 باشد، ما نیز حاضر به انجام همین کار هستیم.

وی در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید افزود: ما برای همه سناریوها آماده هستیم، خواه بازگشت به توافق هسته ای محقق شود یا خیر.

پرونده جدید آمریکا برای برجام/ما برای همه سناریوها آماده ایم
سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد که هنوز شکاف هایی با ایران وجود دارد و بایدن هرگز توافقی با ایران امضا نخواهد کرد که با منافع آمریکا همخوانی نداشته باشد.

دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم ها علیه ایران چند هفته پیش در وین برگزار شد. این دور از مذاکرات پس از آن برگزار شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در 24 آگوست اعلام کرد که پاسخ و ملاحظات خود را به پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه کرده است. آمریکا نیز پاسخ خود را به این متن داد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، واکنش های ایران و آمریکا را «معقولانه» توصیف کرد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

قانونگذاران آمریکایی که اکثرا جمهوری خواه هستند، در چند ماه گذشته تلاش کرده اند مخالفت سیاسی خود را با برجام به طرق مختلف بیان کنند، از جمله نامه نگاری به مقامات قوه مجریه، معرفی طرح هایی برای الزام دولت ایالات متحده به درخواست نظر از کنگره. و برگزاری جلسات مختلف به صورت عمومی بیان کنید.

تحلیلگران می‌گویند که این نوع مخالفت‌ها را نمی‌توان بازتابی از نگرانی‌های واقعی این گروه از سیاستمداران در مورد برجام دانست، بلکه گاهی اوقات بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر است که هیئت حاکمه آمریکا در کل علیه ایران دنبال می‌کند.

به عقیده این تحلیل گران، این گونه تضادها گاه اهداف خود آنهاست تا تلاش برای رسیدن به اهداف دیگر. از منظر گروهی از قانونگذاران آمریکایی، وجود مخالفت با برجام و تردید در مورد آینده آن می تواند توانایی ایران را برای بهره مندی اقتصادی از این توافق محدود کند. به عقیده این گروه، ابزار مخالفت با برجام نیز می تواند ابزار چانه زنی خوبی برای مذاکره کنندگان آمریکایی در وین باشد.

از سوی دیگر، مخالفت های مشابهی در مورد اعضای حزب جمهوری خواه در درگیری های سیاسی داخلی در آمریکا اعمال می شود. مقامات جمهوری خواه می دانند که می توانند در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره با به چالش کشیدن دولت بایدن در مقوله پیوستن به برجام، حساب های سیاسی لازم را با او تسویه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید