بدترین سناریوها در انتظار کشورهای اروپایی است/ناامنی انرژی در اروپا جدی است


ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902180

یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: بر اساس اظهارات و دستورالعمل های کشورهای اروپایی به نظر می رسد این کشورها خود را برای بدترین سناریو یعنی قطع برق و گاز یا سهمیه بندی و زمان بندی این قطعی ها آماده می کنند.

الهام عابدینی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با اشاره به اینکه در هفته های اخیر svid تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف اروپا در اعتراض به افزایش قیمت انرژی و در نتیجه قیمت تمام کالاهای اساسی افزایش یافته است، وی گفت: آلمان، اتریش، چک، انگلیس و کشورهای مختلف در این تظاهرات شرکت کردند و گاهی ده ها هزار معترض در تظاهرات شرکت می کردند و هر چه هوا سردتر می شد. می بینیم که تعداد این تظاهرات و تعداد این شرکت کنندگان در حال افزایش است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: وجه اشتراک همه این اعتراضات و همه معترضان بر آن تاکید دارند، انتقاد از دولت هایشان به دلیل اعمال تحریم های بسیار سنگین علیه روسیه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حدود 40 درصد انرژی اتحادیه اروپا از طریق واردات نفت و گاز از روسیه تامین می‌شود که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های موجود، 75 تا 80 درصد کاهش یافته است.

عابدینی تاکید کرد: اروپا در کوتاه مدت و حتی میان مدت نتوانسته جایگزینی برای بازار نفت و گاز روسیه پیدا کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این مدت اروپایی ها برای یافتن جایگزینی تلاش کردند و حتی خود آمریکا نیز برای جبران بخشی از این کسری اقدام کرد، اما به نظر می رسد کاملا از این موضوع بی اطلاع هستند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به افزایش قیمت ها گفت: با توجه به اینکه قبوض برق شهر به شهر و کشور به کشور متفاوت است، اما در بسیاری از مناطق حداقل دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری نیز به دلیل گرانی انرژی افزایش یافته است، گفت: بسیاری از کارخانه ها، رستوران ها و نانوایی ها با تعطیلی یا تعدیل نیرو مواجه بودند و به همین دلیل است. افزایش قیمت انرژی آنها نمی توانند با ظرفیت قبلی به فعالیت خود ادامه دهند.

تحریم ها علیه روسیه می تواند اروپا را بکشد

عابدینی همچنین گفت: ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در جمله ای در این باره گفت، من و بسیاری از سیاستمداران اروپایی فکر می کردیم این تحریم های اعمال شده علیه روسیه نوعی شلیک به پا است، اما اکنون فکر می کنم شلیک به ریه ها و … نفس اروپا همچنین حجم تحریم هایی که اعمال شده و باعث توقف واردات نفت و گاز شده است، می تواند اروپا را بکشد.

روسیه تمایل دارد اروپا را بیشتر و بیشتر تحت فشار قرار دهد

وی افزود: از سوی دیگر شاهد تصمیم اوپک پلاس هستیم که با کاهش تولید سعی در افزایش قیمت نفت دارد. این نیز تصمیم روسیه و تمایل به فشار بیشتر بر اروپایی ها است و به نوعی نشان می دهد که عربستان نیز به دلیل اختلافات و بحث هایی که در یمن دارند با آمریکا مشکل دارد. خروج سامانه های موشکی آمریکا از عربستان سعودی و اختلافاتی که در این زمینه داشتند نیز تا حدودی بر تصمیم اوپک پلاس تأثیر گذاشت.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی خود را برای بدترین سناریو آماده می کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به نقل قول ها و اظهارات و دستورالعمل های کشورهای اروپایی از جمله رئیس کمیسیون اروپا و سران کشورها، به نظر می رسد این کشورها هستند. آماده شدن برای بدترین سناریو، یعنی قطع برق و گاز، یا نوعی جیره بندی و زمان بندی این قطعی ها.

سناریوی قطع برق یک سناریوی جدی است

عابدینی افزود: این بدترین حالتی است که با افزایش قیمت انرژی تلاش می کنند شهروندان را مجبور به کاهش مصرف انرژی کنند اما در هر صورت این سناریوی قطعی انرژی این یک سناریوی جدی است و دستورالعمل ها و بیانیه هایی در این زمینه صادر شده است که در واقع به شهروندان اروپایی هشدار داده است که ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، بنابراین باید منتظر باشیم که آیا ترفند یا راه حل خاصی در این زمینه وجود دارد تا هوا را خنک کند. سردتر می شود.. چه بخواهند حذفش کنند چه نخواهند، فعلاً چیز امیدوارکننده ای نیست.

وی در ادامه گفت: البته در یکی دو ماه اخیر اخباری مبنی بر تحرکات نیروهای نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه در یمن منتشر شده و خود انصارالله یمن نیز در این زمینه هشدار داده است که در اینجا مستقر شده اند. و اینکه این گونه تحرکات به نظر می رسد که این تحرکات بی ارتباط با موضوع تامین انرژی نیست، بنابراین در صورت بدتر شدن وضعیت می توانند نفت را از یمن منتقل کنند، زیرا بسیاری از نقاطی که فعالیت آنها متمرکز و گسترده تر است، به مناطقی از یمن می رود که در آنجا. زمینه ها انرژی در آن وجود داشت و نزدیک بود که این سناریوها نیز در نظر گرفته شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در نهایت گفت: در مجموع به نظر می رسد حداقل تاکنون تحریم های اعمال شده علیه روسیه به مراتب بیشتر از روسیه به کشورهای تحریم کننده لطمه زده است.


بیشتر بخوانید:

افزایش اعتراضات در اروپا همزمان با فصل سرما/ کشورهای اروپایی و رهبران آنها در تصمیم گیری سردرگم هستند

دیدگاهتان را بنویسید