پرونده های ایران که در آژانس باز مانده است، مانع بزرگی برای دستیابی به توافق است


ساعت: 21:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898663

رئیسی پرونده های مفتوح ایران در آژانس را مانعی جدی برای دستیابی به توافق دانست و گفت: رویکرد آژانس به موضوعات باید فنی و به دور از فشار و پیشنهاد دیگران باشد و معتقدیم بدون بسته شدن پرونده های ایران، برخورد این آژانس با موضوعات باید فنی باشد و به دور از فشار و پیشنهاد دیگران باشد. امکان دستیابی به توافق وجود ندارد.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار با همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بهبود روابط کشورمان با اروپا را در گرو استقلال اراده کشورهای این قاره از اراده و نظر دانست. ایالات متحده و شرایط دستیابی به یک راه حل عادلانه و باثبات از منظر جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

آیت‌الله رئیسی در دیدار امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر آمادگی ایران برای دستیابی به یک توافق عادلانه و باثبات، تضمین‌های اطمینان بخشی و بسته شدن پرونده‌های امنیتی ایران را لازمه دستیابی به این توافق خواند و سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل بهبود است، در عین حال اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست هایش مستقل است و تابع اراده و سیاست های آمریکا نیست.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و زیر پا گذاشتن تعهدات این کشور و عمل نکردن اروپایی ها به تعهدات خود برای بهره مندی اقتصادی از برجام، افزود: علیرغم یکجانبه بودن برجام. خروج آمریکا از توافق و در نتیجه این آسیب، تمایل جمهوری اسلامی به دریافت ضمانت‌های اطمینان‌بخش درخواستی کاملاً منطقی و منطقی است.

وی پرونده های مفتوح ایران در آژانس را مانعی جدی برای دستیابی به توافق دانست و گفت: برخورد آژانس با موضوعات باید فنی و به دور از فشار و پیشنهاد دیگران باشد و ما معتقدیم امکان رسیدن به آن وجود ندارد. توافقی بدون بسته شدن امور ایران».

آیت الله رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران از سوی سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته ای، این رویکردها را غیرسازنده و مشکلات را پیچیده می داند و می افزاید: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی های خود. وی 15 بار رسماً تایید کرده است که فعالیت‌های ایران مبتنی بر تعهد و به دور از انحراف است.

رئیس جمهور کشورمان رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت های مخرب هسته ای رژیم صهیونیستی را نشانه سیاسی شدن دانست.

آیت الله رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت های منطقه ای ایران به عنوان صلح طلب و عاملی برای جلوگیری از گسترش تروریسم در اروپا اشاره کرد و گفت: اینکه امروز در فرانسه انتخابات مسالمت آمیزی برگزار می کنید مرهون تلاش جمهوری اسلامی است. تروریسم را در منطقه نابود کنید.»

در این نشست امانوئل مکرون پیشنهادهایی را برای مذاکرات در حال انجام ارائه کرد و اذعان داشت: واقعیت این است که در حالی که آژانس اعلام کرده بود ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل می کند، آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شد و کشورهای اروپایی نتوانستند یا به آن عمل نکردند. با تعهدات خود در خصوص استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق.

رئیس جمهور فرانسه ادامه کار برای پیشبرد توافق هسته ای را ضروری دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر می توانند پرونده های موجود را حل کنند و در این زمینه به آژانس فشار سیاسی وارد نخواهیم کرد.

مکرون با دعوت از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به فرانسه افزود: می توانیم همکاری های خود را برای گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه ای افزایش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید