پس از افزایش قیمت رسمی خودروسازان، قیمت انواع تارا و دنا به یک میلیارد رسید

پس از افزایش قیمت رسمی خودروسازان، قیمت انواع تارا و دنا به یک میلیارد رسید

در ابتدای هفته گذشته افزایش قیمت محصولات خودروسازان بزرگ به صورت رسمی اعلام و اطلاع رسانی شد که بر این اساس قیمت محصولات خودروهای داخلی به طور میانگین 29 درصد (بین 10 تا 42 درصد) افزایش یافت. و به گفته فعالان این صنعت به نوعی اصلاح شده است.

به گفته کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و بازار آن، این تغییر قیمت خودروها در درب کارخانه و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها که منجر به کاهش فاصله بسیار زیاد قیمتی در بازار آزاد می‌شود، سودآوری را به همراه دارد. کارگزاران کمتر و کاربر واقعی تر. در واقع نوع سرمایه از خودرو حذف می شود و این محصول به جایگاه کالایی و مصرفی خود باز می گردد.

همچنین فعالان این صنعت معتقدند افزایش قیمت خودروها در درب کارخانه تاثیری بر قیمت بازار آزاد ندارد و در واقع قیمت بازار آزاد با توجه به نوسانات نرخ ارز و البته کمیت عرضه و تقاضا تعیین می شود. .

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در سال‌های اخیر بارها بر موضوع عرضه خودرو توسط خودروسازان و تأثیر آن بر بازار آزاد تاکید و تصریح کرده است: میزان عرضه در بازار یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در آن وجود دارد. تاثیر زیادی بر قیمت خودرو در بازار دارد. در سال های اخیر و سال گذشته آمارها نشان می دهد که تعداد خودروهای فاکتوری متناسب با حجم تقاضا نیست و بسیار کمتر از تقاضای بازار است. این مشکل روند صعودی قیمت ها را در بازار خودرو تحت تاثیر قرار داد. به علاوه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه به مدت حدود یک سال و نیم (از آذر 1400 تا فروردین 1402) منجر به کاهش قیمت بازار نشد، بلکه به افزایش قیمت منجر شد و عرضه نیز جواب نداد. از تقاضا

اما پس از اصلاح قیمت، ابراز امیدواری کرد با نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار همراه با برنامه ریزی برای افزایش تولید، عرضه نیز افزایش یابد و بازار آرامش بیشتری را تجربه کند و از التهاب دور شود.

امیرحسن کاکایی – کارشناس صنعت خودرو و بازار کشور – نیز در تشریح علت روند صعودی افزایش قیمت ها در بازار آزاد (پس از اصلاح قیمت های رسمی) تاکید کرد: افزایش قیمت خودرو در بازار لزوماً مربوط به موضوع تعدیل قیمت ها و حواشی پیش از این است (موسسات پاسکاری میزان افزایش قیمت را اعلام و اعلام نکرده بودند) اظهار داشت: افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار لزوماً ارتباطی ندارد. به مشکلات اخیر پیرامون قیمت گذاری خودروها و در واقع ناشی از نوسانات نرخ ارز است. معمولا با نوسانات نرخ ارز، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد.

بر اساس آخرین معاملات رسمی تا دیروز (24 فروردین، پنجشنبه) که اولین هفته پس از افزایش رسمی قیمت محصولات خودروسازان بود، حجم بالای معاملات خودروسازان به شرح زیر است:

وسايل نقليه قیمت (میلیون تومان)
206 تیپ 2 625
راهنمای 207 940
207 اتوماتیک یک میلیارد و 145
حس مشترک 750
دنا اتوماتیک یک میلیارد و 110
دست تارا 860
تایر اتوماتیک یک میلیارد و 98
قطعات سال 648
راناپلاس 625
سورن 703
هایما اس 5 یک میلیارد و 695
هایما اس 7 یک میلیارد و 885
پراید 131 365
تیبا 404
تیبا 2 410
ساینا اس 413
دنده سریع 409
خودکار سریع 529
شاهین 743

لازم به ذکر است که قیمت ها از تعدادی از غرفه داران اخذ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید