پشت دیوار «بهشت». روز جدید

پشت دیوار «بهشت».  روز جدید

قرار بود یکی از جلسات شورای شهر تهران به کشف پشت صحنه و تخلفاتی که برخی اعضای شورای شهر مدعی وجود آن در شهرداری بودند اختصاص یابد. شهردار تهران و پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حرفی برای گفتن نیست از برگزاری چنین جلسه ای استقبال کردند. اگرچه انتظار می رفت در جلسه آتی شورا چنین فرصتی در اختیار منتقدان قرار گیرد، اما خبری از گزارش نظارتی اعلام شده در دستور کار جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران نبود.

قرار بود یکی از جلسات شورای شهر تهران به کشف پشت صحنه و تخلفاتی که برخی اعضای شورای شهر مدعی وجود آن در شهرداری بودند اختصاص یابد. شهردار تهران و پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حرفی برای گفتن نیست از برگزاری چنین جلسه ای استقبال کردند. اگرچه انتظار می رفت در جلسه آتی شورا چنین فرصتی در اختیار منتقدان قرار گیرد، اما خبری از گزارش نظارتی اعلام شده در دستور کار جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران نبود.

دیروز مهدی عباسی، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر، یکی از اعضای درخواست کننده جلسه شفاف سازی در یادداشتی گفت: رهبری در بیاناتی فرمودند که «در مبارزه با فساد نباید تبعیض دیده شود، هیچ دستگاهی نیست. و نهاد نباید مستثنی شود. هیچ نهادی نمی تواند با انتصاب این شخص یا سایر مقامات کشور خود را از مسئولیت معاف کند، باید در همه جا و در هر نهادی با فساد یکسان برخورد شود. همه باید بدانند که فردی که آلوده به فساد است نمی تواند با فساد مبارزه کند. صحبت از فساد که فایده ای ندارد، به دزد می گویند دزد دست از دزدی نمی کشد، باید بروی و وارد شوی، دولتمردان که روزنامه نیستند از فساد می گویند، آری روزنامه ها می توانند از فساد حرف بزنند، شما و ما که مسئولیم. باید عمل کند دیگر چه، وارد شوید و جلوی فساد را بگیرید به معنای واقعی کلمه.

وی ادامه داد: مطلع شدیم یکی از نیروهای خدمات شهری به اتهام مالی بازداشت شده است. قبل از بایرام شاهد بودیم که نهادهای امنیتی کشور با رصد اطلاعاتی عناصری را در شهرداری دستگیر کردند که برای حفظ نام نیک مردم نامشان را نمی‌آورم، اما باز هم شاهد مشکلات مشابه هستیم. چه کسی این افراد را به شهرداری تهران آورده، چه کسی مسئولیت را به این افراد داده است؟ آیا آنها با افراد بزرگ روابط مالی دارند؟ شاهدانی که نزد ما آمده اند آماده شهادت هستند، مردمی که مورد سیاه نمایی و ظلم قرار گرفته اند. اگر صلاح دیدید آماده حضور در شورا هستند.

به گفته عباسی، رمزگشایی لازم است، دروغ پشت سر دروغ گفتن، شاید بتواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، اما ما از صحت ماجرا مطلع هستیم، به شاهدان گفته شد که در این مورد چیزی نگویند، بگوییم ما فساد را شناسایی کرده ایم. به نظر نمی رسد من می توانم آن را باور کنم. از خدا بترسید اگر کسی فکر می کند که حرف من دروغ و خلاف واقع است و شهرداری خوب و تمیز است می توانم با ارائه مدارک لازم در جلسات بعدی حرفم را ثابت کنم.

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سخنان عباسی به اختلافات جبهه انقلاب و ضد انقلاب اشاره کرد و گفت: یکی از اختلافات اساسی بحث ولایتمداری است. مدیریت در نشست با اعضای شورا توصیه ای به حمایت از شهرداری که به آن رای داده اند را بیان کرد و این موضوع ممکن است با انتقاداتی از عملکرد قوه مجریه همراه باشد.

وی ادامه داد: در دوره سوم شورای شهر تهران هفت دور رای گیری برای انتخاب شهردار انجام شد و در هر مرحله تعداد آرا برابر با هفت رای بود و در دور آخر این نسبت به تغییر یافت. هشت رای برای شهردار فعلی پس از این انتخابات همه اعضای شورای شهر یکپارچه در حمایت از آقای کلیباف ایستادند که منجر به برافراشته شدن پرچم انقلاب و تبدیل شهر به مرکز سازندگی شد. حالا اگر مردمی که به آقای قالیباف رای ندادند بگویند شهردار ما نیست، شاهد این عملکرد خواهیم بود؟

وی دومین ویژگی جبهه انقلاب را انقلابی بودن و غلبه بر خود در جبهه انقلاب دانست و گفت: اگر اعضای شورای شهر تهران بخواهند روی زخم های خود بنشینند و شهر را به حاشیه برانند آیا واقعا این دو را رعایت می کند. ویژگی ها یا از حضور در اخبار رسانه هاست؟ معاند از آنها مطلع خواهیم شد. اینکه عده ای می گویند می خواهند مشکلات را پشت پرده بیان کنند و به وضوح بیان نمی کنند، گناه بزرگی است که باعث نگرانی اذهان عمومی می شود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات یکی از بزرگان درباره بازی شطرنج گفت: در این بازی تمام مهره ها به جز شاه کشته می شود که با مات لغو می شود. آیا شهردار بی اعتبار می تواند منشأ خدمات ارزنده ای به شهر باشد؟

دستگیری مدیران شهرداری تهران بی سابقه نیست. از شهردار تا معاون شهرداری که خیلی ها او را شهردار سایه تهران توصیف کردند. اما بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و نظارت بر اجرای شورای پنجم، دستگیری اعضای شهرداری را بی سابقه می داند و به شارک می گوید که از گذشته تا کنون در اذهان و زبان مردم، درست یا نادرست، شهرداری و فساد دو همدم جدایی ناپذیرند، اما در دوره های مختلف مدیریت شهری سابقه دستگیری فردی از سمت شهردار تهران وجود ندارد، اما اکنون در دورانی که زاکانی سکان مدیریت شهرداری تهران را در دست دارد. به عنوان دادستان مبارزه با مفاسد اقتصادی، از سوی یکی از اعضای شورا می شنویم که یکی از اعضای دفتر شهردار تهران به دلیل اتهامات مالی بازداشت شده است، این فرد با ارائه اطلاعات از شهرداری توسط مراجع ذیصلاح یا بازداشت شده است. با اقدامات مقامات مسئول تفاوت ماهوی ایجاد نمی کند.

در دوره های گذشته مدیریت شهری شاهد دستگیری مسئولان، مدیران، شهرداران و حتی در یک مورد بازداشت معاون شهردار تهران پس از پایان دوره وی بوده ایم، اما در هیچ دوره ای شاهد دستگیری کابینه ای نبوده ایم. عضوی از شهردار تهران به عنوان کادر اداری شهردار تهران این را باید در حساسیت شهرداران نسبت به سمت خود جست و جو کرد، اینکه در این مدت اتهاماتی در حوزه شهردار تهران مطرح شده و منجر شده است. تا دستگیری یک نفر نشان می دهد که برخلاف ادعای مبارزه با فساد، میزان حساسیت به فساد بسیار پایین است، در چند قدمی دفتر شهردار تهران، فردی اقدامی انجام داد که منجر به دستگیری وی شد.

شیخ رودی با اشاره به مصوبه شورای پنجم در خصوص حمایت از خبرنگاران در خصوص فساد در شهرداری افزود: در حالی که ادعای مبارزه با فساد در شهرداری شنیده نمی شود، شاهد هستیم که مصوبه شورای پنجم در مورد حمایت و صیانت از آن. خبرنگاران در خصوص فساد و تشویق به گزارش تخلفات در شهرداری کنار گذاشته شد و از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری این مصوبه قانونی شورا به دلایل مختلف توسط شهرداری و شورا اجرا نشد. شهرداری تهران به بهانه انصراف از مداخله شورا در امر اجرا، مصوبه مصوب استاندار را رها کرد و شورای ششم به جای نظارت بر اجرای مصوبه، نظر شهرداری را دنبال کرد. البته در شرایطی که یکی از اعضای شورا به دلیل ذکر این بازداشت در منطقه شهرداری مورد انتقاد و خطاب قرار می گیرد و مدافعان شهردار در شورا نیز با سخنان منتخبان مبنی بر اینکه یک نماینده در شورا یک نماینده است موافق هستند. تهمت زن، نه نمی توان انتظار داشت که شورا یا شهرداری از افشاگران و افشاگران فساد در شهرداری حمایت کنند.

ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف شورای شهر تهران نظارت است، گفت: جلوگیری از فساد، سوء استفاده و رانت خواری وظیفه قانونی شورای شهر تهران است اما متأسفانه، ما ابزار نظارتی کافی نداریم.

علی اصغر قائمی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد فساد به پشت شهرداری رفته است که شورای شهر چه اقداماتی برای نظارت و جلوگیری از آن انجام خواهد داد، گفت: آقای زاکانی ایشان همیشه پرچمدار شعار مبارزه با فساد بوده است و برایش آرزوی موفقیت در این عرصه داریم اما به تعبیر شما این فساد تا ته اتاقش رفته خدا را شکر که هنوز وارد اتاق نشده است. اینکه شهردار اعلام کرد کشف تخلفات توسط مجموعه های داخلی شهرداری انجام می شود قابل تقدیر است و امیدواریم این روش همچنان در کاهش تبعات اژدهای هفت سر فساد باشد. اینکه آقای عباسی در جلسه شورا به این موضوع واکنش نشان داد نشان از حساسیت اعضای شورای شهر به این موضوع دارد. و امیدواریم این گزارش ها در جلسات شورا به صورت علنی یا خصوصی ارائه شود

بررسی شود

یک روز قبل از افشای بازداشت یکی از اعضای شهرداری، علیرضا زاکانی در دومین نشست خبری خود ادعای وجود شبکه های فساد و جرم در شهرداری تهران را تکذیب کرد. وی گفت: شبکه فساد وجود ندارد، اما تخلف چند نفر وجود دارد که در مجموعه شهرداری متوجه شدیم، رسیدگی و به مرجع نظارتی ارسال کردیم تا رسیدگی شود.

به گفته وی، بدون شک ما نسبت به تخلفات حساس هستیم و کوچکترین اشتباهی را نمی پذیریم، به همین دلیل به همه کارکنان توصیه می کنیم از خود و اطرافیان خود محافظت کنند و خوشبختانه همین رویه در حال انجام است. ما عاری از اشتباه نیستیم، اما به شدت نسبت به آنها حساس هستیم و با آنها برخورد می کنیم.

شهردار تهران در جمع اصحاب رسانه توضیح داد: سه نوع فساد داریم که در نوع اول اموال شهرداری را دزدیدند و خوردند و تلاش می کنیم امکاناتی را که از شهرداری ربوده شده مانند 20 هزار نفر برگردانیم. میلیارد تومانی که برخی به ما توصیه کردند. امکان برگرداندن آنها وجود ندارد یا به عنوان برند یکی از شرکت های ما که 600 میلیارد تومان ارزش داشت، اما 3 میلیارد تومان گرفتند و ماجرا به گونه ای بود که معاون مالی ما شخصاً رئیس جمهور به دنبال آن بودند. احیای این پرونده و در مورد دیگر حق شهرداری که دقیقاً نصف بودجه باید بازپرداخت شود

همین امسال است.

وی با بیان اینکه 48 پرونده مشترک داشتیم که 47 مورد آن محکوم به شکست بود، گفت: برای بازپس گیری حقوق شهرستان از کسانی که آن را سلب کرده اند دریغ نمی کنیم و بدون شرمندگی پیگیر این موضوع هستیم تا شهر را پس بگیریم. حقوق ناشی از ضربه زدن و اجرا کردن افراد

دیدگاهتان را بنویسید