“بهشت آباد”; یک وعده محقق شد، یک روز جدید

“بهشت آباد”;  یک وعده محقق شد، یک روز جدید

بیش از دو دهه است که سد و تونل بهشتاب برای تامین نیاز آب شرب استان های اصفهان، یزد و کرمان و انتقال حدود 250 میلیون مترمکعب آب از رودخانه بهش آباد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. وعده ای که در واقع پوششی است برای حوضه آبخیز زاینده رود که قبلاً مصرف شده است.

عاطفه علیان: بیش از دو دهه است که سد و تونل بهشت ​​آباد برای تامین نیاز آب شرب استان های اصفهان، یزد و کرمان و انتقال حدود 250 میلیون مترمکعب آب از بهشت ​​آباد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. رودخانه. وعده ای که در واقع پوششی است برای حوضه آبخیز زاینده رود که قبلاً مصرف شده است. بر اساس نتایج فاز اول پروژه بهشت ​​آباد، این پروژه شامل دو قسمت سد و تونل بود که با آغاز به کار دولت نهم، ساختار سد مورد بازنگری قرار گرفت و تونل با مجموعه‌ای از سدها جایگزین شد. خطوط لوله، ایستگاه های پمپاژ و تونل های کوتاه با توجه به اینکه کارفرمای پروژه توسط شرکت آب منطقه ای اصفهان در حال تغییر است، در دستور کار شرکت آب قرار گرفت.

این پروژه با مهار بخشی از سیلاب های جاری در سرشاخه های شمالی قارون و با مجوز تخصیص برای انتقال به استان های یزد، کرمان و اصفهان به میزان 250 میلیون متر مکعب در سال طراحی شده و به طور بالقوه می تواند یک سیلاب را کنترل کند. بخشی از سیلاب قارون در حوضه به ویژه در دوره های خشکسالی کنترل و محدود کردن آب خروجی از حوضه کارون قبل از رسیدن به دشت اهواز به گونه ای که شاهد هدر رفتن میلیاردها متر مکعب آب به خلیج فارس نباشیم. مانند آوریل 1998.

اگرچه مطالعات پروژه بهشت ​​آباد از سال 1380 آغاز شد و در سال 1383 مجلس قانون اجرایی تصویب کرد و ترخیص زیست محیطی دریافت کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر حتی یک متر هم پیشرفت نکرده و در حد وعده وزارتخانه باقی مانده است. انرژی که توزیع آن بیشتر از درآمد زاینده خواهد بود. توجیه

تهیه گزارش ارزیابی زیست محیطی پروژه بهشت ​​آباد احداث تونل 15 کیلومتری را تصویب کرد و شرکت های داخلی و خارجی زیادی این طرح را مورد مطالعه قرار داده اند و گزارش های زیادی در تایید توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی آن وجود دارد، اما وزارت نیرو هنوز در این زمینه است هیچ اقدامی نکرد

این در حالی است که حتی اگر وزارت نیرو از این پس با تزریق اعتبارات کافی برای تونل بهشتاب تصمیم جدی بگیرد، تحقق آن حداقل پنج سال طول می کشد و با همگرایی می توانیم به مردم شهر اردل کمک کنیم. با رونق گردشگری و تجارت در این منطقه.

کمبود شدید آب، فشار بر بخش‌های مختلف و در نهایت ایجاد عدم تعادل بین منابع آب و مصرف آب در حوضه، برداشت منابع آبی تجدیدناپذیر از حوضه آبریز زاینده رود و پیامدهایی مانند خشک شدن زاینده رود را تشدید کرده است. رود، افت شدید سطح آب های زیرزمینی، عدم امکان تامین منابع آبی، پیدایش تنش از نظر اجتماعی این امر منجر به کاهش کیفیت آب های سطحی و زیرزمینی و فرونشست زمین در فلات مرکزی شد. اگرچه دشت سیلابی حوضه زاینده رود به دلیل آب و هوا و خاک مناسب از دیرباز مورد استفاده کشاورزی بوده و رودخانه ضمن آبیاری سفره های زیرزمینی مسیر، سرانجام در تالاب گاوخونی آرام شده است، اما بارهای جدید در حوضه زاینده رود در طول سالیان متمادی حفاظت از محیط زیست و کشاورزی را تضمین کرده است اخیرا با مشکلات زیادی مواجه شده است.

با توجه به مصوبات کارگروه چهارم مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود، میزان کم آبی حوضه زاینده رود در شرایط آتی و پس از اجرای طرح های بهشت ​​آباد و کوهرنگ 3 و استفاده از پساب های موجود و خروج استان های یزد، چهارمحال و بختیاری با توجه به جدول منابع و استفاده از حوضه، همچنان کمبود جدی در حوضه وجود دارد. واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید