چرا وعده دولت مبنی بر وام ازدواج محقق نشده است؟

چرا وعده دولت مبنی بر وام ازدواج محقق نشده است؟

روز جدید : جوانان زندگی مشترک به دلیل شرایط سخت اقتصادی حساب ویژه وام ازدواج افتتاح کرده اند.

سال گذشته مبلغ این وام 70 میلیون تن بود که با توجه به تمرکز و توجه دولت سیزدهم و اصرار مسئولان ارشد بر رشد ازدواج و زایمان، مقرر شد مبلغ این وام به 120 افزایش یابد. میلیون تن البته برای زوج های زیر 25 سال این میزان برای تشویق ازدواج در سنین پایین 150 میلیون تن تعیین شد.

اما دیروز رسانه های مختلف گزارش دادند که خبری از افزایش مبلغ وام نیست و بانک ها یا اصلا وام نمی دهند و یا در صورت اعطای وام بر اساس ابلاغ قبلی 70 میلیون تنی به زوج های جوان وام می دهند.

البته این بدان معنا نیست که اگر کارمندان تلاش کنند و مبلغ وام را به 120 میلیون تومان برسانند، همه مشکلات ازدواج جوانان حل می شود. خیر حالا برای اجاره یک آپارتمان 40 متری در یک نقطه عادی تهران باید حداقل دو برابر آن را به عنوان رهن پرداخت کنید. بنابراین آنچه گفته می شود این است که متأسفانه مسئولان کشورمان از هر جناح و رنگی که باشند، حتی به حرف هایشان هم پایبند نیستند و بدتر از آن، ترسی از تحقق این وعده ها ندارند.

به همین دلیل دیروز پس از رسانه ای شدن وضعیت موجود، هیچ یک از مسئولان ذیربط کک و کک خود را گاز نگرفتند و هیچ توضیحی در این زمینه منتشر نشد. با این حال، برای یک زوج جوان، بین 70 میلیون و 120 میلیون تفاوت قابل توجهی وجود دارد، بنابراین ممکن است حتی برخی را از ازدواج منصرف کند.

به یک معنا می توان گفت که «اعتماد مردم» به مسئولان از کار افتاده است. یعنی برایشان مهم نیست که جامعه در مورد آنها چه فکری می کند یا چه فکری می کند. در نهایت اگر عرصه تنگ باشد، همه انتقادات و اعتراضات متوجه عوامل خاصی می شود که ارزش توجه به آن ها را ندارد. من معتقدم که این روش و منش فراگیر است.

دیدگاهتان را بنویسید