کوهی از زباله پشت وعده های محقق نشده

کوهی از زباله پشت وعده های محقق نشده

روز جدید : ارتفاع زباله دان 38 ساله راش به 110 متر رسید

یک هفته پس از تجمع مردم راش در ورودی جنگل سراوان در اعتراض به حل نشدن مشکل دفن زباله و دفن زباله، نمایندگان استان و نایب رئیس مجلس از رئیس جمهور و وزیر کشور خواستار حل این مشکل شدند. – مشکل سالانه با پیامدهای جبران ناپذیر محیط زیست منطقه، حفظ آلودگی آب و خاک با نفوذ زباله و خطرات جدی سلامتی و جانی مردم منطقه را در دستور کار جدی و فوری قرار داده است. سرانجام روز گذشته شهرداری رشت اعلام کرد که امروز به منظور کاهش حجم زباله های ورودی به سراوان در دو شیفت کاری انجام می شود.

درختانی که زیر زباله ها مدفون شده اند

صدها نفر از مردم رشت از هفته گذشته در اعتراض به بی توجهی مسئولان به کوه زباله 38 ساله در حاشیه کوه های سراوان و شعارهای بی نتیجه پنج سال گذشته برای خرید زباله سوز و اقدام فوری برای رسیدگی به این موضوع اعتراض کردند. موضوع زیست محیطی، در مورد تردد کامیون های حمل زباله به محل، در ورودی محوطه نشستند که از سال 63 به دلایل نامعلومی محل دفن زباله و تخلیه غیرمجاز زباله های شهری محسوب می شود. اعتراض مردم به سکوت و بی توجهی دولت به این معضل زیست محیطی بود تا اینکه در بهمن ماه 1400 وزیر کشور از محل دفن زباله سراوان بازدید کرد و در عین حال دستور پیگیری و اقدامات فوری برای جلوگیری از واگذاری را صادر کرد. اما از آنجایی که دستور وزیر کشور در سه ماه گذشته بی نتیجه مانده است، مردم برای جلب توجه مسئولان به معضلی که دولت های قبلی اقدام عاجل و موثری برای رفع آن انجام نداده اند، اعتراض کردند.
جمعیتی در 23 فروردین در جنگل در مقابل محل دفن زباله سراوان در اعتراض به ادامه تخلیه هزار تن زباله بیش از 200 کامیون و نیسان (550 تن در رشت و مابقی در 50 شهر) تجمع کردند. روستای اطراف) به سمت درختان و جنگل های سراوان در حالی که در آبان ماه 1396 پس از تجمع اعتراضی و تا زمانی که ارتفاع محل دفن زباله در مجاورت منطقه جنگلی سراوان در آن زمان به 80 متر رسید، مسئولان استانی در دولت دوازدهم قول پیگیری داد و این مشکل را حل کردند و حتی اعلام شد 11 میلیارد تن برای کارخانه زباله سوز رشت پرداخت شده است اما سخنان دیروز نمایندگان گیلان در مجلس حاکی از آن بود که در 5 سال گذشته علیرغم شعارهای دولت وقت، گامی به سوی مشکل حل نشد، زیرا در بهمن ماه سال گذشته. حجم زباله های انباشته شده در این منطقه جنگلی پس از 37 سال به یک میلیون تن رسیده است. در پی اعتراضات مردمی آبان ماه 1396 به ریختن زباله در حاشیه جنگل سراوان، جلسات متعددی با حضور مسئولان قوه قضائیه، بخشداری گیلان، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری رشت و بخشداری برگزار شد. در سایت 94 متری دفن زباله سراوان نیز مشخص شد که تمام وعده های دولت وقت در قبال اعتراضات و تجمع شبانه فعالان محیط زیست شعار و وعده های توخالی بوده است. اعتراضات 7 روز گذشته نشان می دهد که نتیجه همه جلسات 5 سال گذشته چیزی جز وعده های بدون پشتوانه و محقق نشده نیست، چرا که یکی از اقداماتی که در 5 سال گذشته باید انجام می شد واگذاری پالایشگاه بود. به شهرداری رشت و حتی 10 میلیارد تومان وام برای بهره برداری از تصفیه خانه اعطا شد اما این تصفیه خانه پس از 20 روز کار تعطیل شد و مجری طرح توضیحی درباره هزینه ها و هزینه های این وام نداد. . در بهمن ماه سال گذشته و پس از بازدید وزیر کشور از محل دفن زباله سراوان، اعلام شد که «در روزهای بارانی ۱۵ لیتر در ثانیه و در روزهای غیر بارندگی ۶ لیتر در ثانیه در سراوان که تنها ۱۷ کیلومتر با رشت فاصله دارد، تولید می‌شود». و به رودخانه زرجوب و در نهایت به تالاب انزلی می ریزد.» راه حل این معضل زیست محیطی که ظاهراً تیشه ای بر ریشه طبیعت زیبای حاشیه رشت بود، وجود نداشت. در حالی که معترضان پس از پنج سال شعار و اطمینان در انتظار وعده های دولت هستند، دیروز جبار کوچکی نژاد; یکی از نمایندگان مجمع نمایندگان استان گیلان یکی از معترضان به ادامه معضل زیست محیطی و نقض حقوق شهروندی و انسانی هموطنان خود بود و گفت: معضل زباله در منطقه سراوان گیلان به یک معضل ملی تبدیل شده است. مردم این منطقه یک هفته است که در اعتراض به تجمع زباله ها اعتراض می کنند اما صدایی از آنها شنیده نمی شود. وی ادامه داد: اکثر مسئولان از منطقه بازدید کرده اند اما مشکل برطرف نشده است در حالی که در بودجه های سنواتی مصوبات مشخصی برای مدیریت پسماند در شهرهای شمالی داشته ایم و نباید مشکل به اینجا می رسید.

سه روز پیش فرماندار رشچ در دفاع از اعتراضات مردم منطقه و ابراز تأسف از معضل 37 ساله ای که از سال 84 پس از انتخاب طبیعت زیبای منطقه جنگلی سراوان به عنوان محل دفن زباله به وجود آمده است، اعلام کرد که طرح جدیدی سراوان را باید بر اساس استانداردهای زیست محیطی شناسایی کرد و از معترضان خواست که به این پروژه فرصت اجرایی بدهند اما مردم همچنان حرف های کارکنان را باور نمی کنند چرا که در سال های اخیر همان حرف ها و قول ها را از کارکنان مختلف شنیده بودند. زباله ها و تصاویر مشمئز کننده هزاران تن دفن زباله در میان این طبیعت بکر و زیبا نشان می دهد که وعده های قدرت، وعده های توخالی است که صرفا برای ساکت کردن معترضان و نمایش آن به رسانه ها داده می شود. بی اعتمادی مردم این منطقه به حرفه ای شدن کارمندان دولت سیزدهم و برگزاری تجمع اعتراضی دیگر به این دلیل است که اسفندماه سال گذشته وزیر کشور دستور توقف و ساماندهی سایت سراوان را صادر کرد. هنگام بازدید از محل دفن زباله در نهایت تغییری در وضعیت این منطقه ایجاد نشد.

دیروز نیز محمدرضا احمدی; نماینده مردم رشت نیز در جلسه علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور این سوال را مطرح کرد: آیا متوجه شدید ارتفاع زباله های سراوان از 110 متر گذشت؟ در گذشته فقط وعده و عید می دادند و به عهد خود عمل نمی کردند; مردم سراوان شهرستان راش منتظر بودند تا با انتقال زباله سراوان به نقطه ای دیگر تا پایان عمر خود به دور از بوی بد زباله و بیماری های مختلف بگذرانند.
علی نق زاد نایب رئیس مجلس نیز از وزیر کشور خواست تا در این راستا اقدام جدی انجام دهد و انتظار می رود منطقه برای کمک به مردم منطقه و محیط زیست از شهر رشت اقدام جدی و فوری انجام دهد.

سوال مهم این است که اگر دولت سیزدهم واقعاً می خواست مصر مشکلی را حل کند که مقامات استانی و نمایندگان مجلس می گویند میراث دولت های قبلی است، چرا در ژانویه سال گذشته که یکی از نمایندگان راش به وزیر انرژی و کشور گفت که 20000 هکتار از جنگل های منطقه سنگر رشت به زباله دان بزرگ سراوان تبدیل شده است. هیچ اقدامی برای رسیدگی به این موضوع صورت نگرفته است و تا امروز نیز طبق معمول معترضان چاره ای جز حضور در خیابان ها برای ابراز اعتراض ندارند. این مقام مسئول در خصوص اقدام فوری برای رسیدگی به این موضوع اظهار نظری نکرد و اکنون که اعتراضات علنی و مصور شده است، مسئولان استانی و کشوری قول حل فوری می دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید