بهشت آباد; طرح آب یا جنگ بین استانی و سیاه نمایی رسانه ای؟ / پروژه هایی که امیدها را ناامید کرد


ساعت: 15:02
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898824

طرح انتقال آب بهشتاب برای حل مشکل کم آبی سه منطقه کرمان، یزد و اصفهان به مجلس فرستاده شد، اما این طرح در غنچه خنثی شد و باعث مرگ مردم استان های مرکزی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از «راه آرمان»؛ باید اذعان داشت که کرمان استانی بود که سال ها با ایجاد قنوات و قنوات آب را مدیریت می کرد، اما متأسفانه پس از گذشت سال ها و به فراموشی سپرده شدن آب و هوای منطقه، با وقوع خشکسالی های فراوان، عدم مدیریت صحیح آب. و عدم مدیریت قنوات و مسیل ها همه ساله شاهد فرونشست در مناطقی هستیم که منطقه آبی وجود دارد.

با تمام این اوصاف استان کرمان همچنان با مشکل کم آبی مواجه است.

اگرچه دولت یازدهم و دوازدهم نشان داد با رسانه ای کردن اذهان عمومی و ارسال طرح انتقال آب بهشت ​​آباد به مجلس برای حل مشکل کم آبی در مناطق سه گانه کرمان در حال حل مشکلات آب مردم هستند. ، یزد و اصفهان، اما این نقشه در بذر خفه شد و مردم استان های مرکزی را به خاک و خون کشید.

پروژه بهشت ​​آباد نامی است که برای انتقال آب از استان های چهارمحال و بختیاری به استان های اصفهان، یزد و کرمان استفاده می شود.

بر اساس این طرح قرار است حدود یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران منتقل شود که استان چهارمحال و بختیاری نیز با کمبود شدید آب شرب مواجه است.

طرح انتقال آب بهشت ​​آباد یکی از طرح های بزرگ انتقال آب بین حوضه ای است که قرار است آب استان های چهارمحال و بختیاری را به استان های اصفهان، یزد و کرمان منتقل کند.

این طرح با وجود تصویب شورای عالی آب در بحبوحه قانون گذاری و تحت فشار افکار عمومی استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و نمایندگان این استان ها در مجلس هنوز اجرایی نشده است.

احداث تونل به طول حدود 65 کیلومتر به قطر 6 متر و همچنین احداث سدی به حجم یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب و ارتفاع 184 متر از جمله ویژگی های اصلی این پروژه.

این تونل قرار است در عمق بیش از 300 متری در شرق استان چهارمحال و بختیاری احداث شود.

ظرفیت انتقال سالانه این تونل حدود یک میلیارد متر مکعب برآورد شده است. بر اساس نظر سازمان بازرسی کل کشور، هزینه اجرای این پروژه بیش از ده هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

علیرضا رزم حسینی استاندار وقت کرمان در سال 1393 از قرار گرفتن آگهی مناقصه پروژه بهشت ​​آباد در سایت شرکت آب منطقه ای کرمان خبر داد و اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته مجوز انتقال آب شرب از بهشت ​​را صادر کند. آباد به کرمان بر اساس این مناقصه این طرح با حضور شرکت های توانمند انجام شد و یکی از این شرکت ها به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.

استاندار کرمان از انتقال سالانه 180 میلیون مترمکعب آب به استان کرمان با اجرای این طرح خبر داد و گفت: قطعه اول خط لوله کرمان به یزد از ابتدای سال 1394 به طول اجرا می شود. 270 کیلومتر، در برنامه 4 ساله.

وی گفت: اجرای این طرح موجب تامین آب شرب باکیفیت شمال استان از جمله شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، شهربابک، بردسیر، انار و 172 میلیارد تومان می شود.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه ای کرمان نیز در سال 1393 درباره انجام مناقصه اجرای این پروژه گفت: پس از طی مراحل قانونی مناقصه، محل احداث حاتم الانبیاء به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد.

وی این پروژه را بخشی از پروژه بزرگ آبرسانی شهرهای شمالی استان کرمان دانست و گفت: طول قطعه اول این پروژه 270 کیلومتر است که از شهر کرمان شروع و پس از آن به مرز استان های کرمان و یزد می رسد. با عبور از شهرهای رفسنجان و انار .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان هدف اصلی این پروژه را انتقال 180 میلیون مترمکعب آب در سال به شهرهای شمالی استان از جمله کرمان، سیرجان، رفسنجان، زرند، شهربابک، بردسیر، انار و روستاهای اطراف مسیر خط لوله گاز.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه تا سال 1425 نیاز آب شرب منطقه خشک و بیابانی شمال استان کرمان را تامین می کند و جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

بختیاری گفت: طول کل خط لوله آب حدود 700 کیلومتر است که مابقی آن در مرحله بعد به مزایده گذاشته می شود.

در عین حال، وزارت نیرو سه طرح برای انتقال آب از بهش آباد به شهرهای شمالی استان کرمان، انتقال آب از سد صفارود برای تامین آب شرب شهرهای کرمان و رابر و انتقال آب از خلیج فارس به این استان .

برنامه میان مدت شامل پروژه انتقال آب از سد صفارود به کرمان بود که اجرای این طرح از سوم آذرماه سال جاری با حضور استاندار کرمان و مسئولان قرارگاه حاتم الانبیاء(ص) آغاز شد. .

این تونل به طول 38 کیلومتر ساخته می شود و آب را از سد شهیدان امیر تیموری (صفارود) شهرستان رابر استان کرمان به مرکز استان می رساند.

همزمان با انتقال آب به کرمان که مردم و مسئولان سال ها در انتظار اجرای آن بودند، طرح یاوران آب برای مدیریت مصرف آب نیز در این استان تدوین و اجرا شده است اما بررسی های خبرنگار ما نشان می دهد این طرح به بن بست رسیده است. زیرا مسئولان استانی در این زمینه تمایلی به ارائه گزارش عملکرد ندارند.

در نتایج تحقیقات مشخص شد که پروژه بهش آباد در نطفا که همان استان چهار محال و بختیاری است دچار خفگی شده است، زیرا مردم این منطقه در فروردین 1400 بر این باور بودند که اجرای این طرح خلاف قانون است. عدالت توزیع آب و برگزاری جلسات درخواست توقف کامل پروژه بدون مجوز محیط زیست تونل بهشت ​​آباد و گلاب، تخصیص آب برای طرح های معلق کشاورزی حاشیه زاینده رود، تسریع در اجرای طرح بن پروژه آبرسانی باروجن برای تامین آب شرب نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از انتقال آب برای صنایع آبی.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه استان چهارمحال و بختیاری نیز از اجرای طرح بهشتاب گلایه کرد و گفت: این تونل آب های زیرزمینی را جذب می کند و در آینده نزدیک چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید مواجه خواهد شد. و کوچک نباشید و به حقایق و نیاز نگاه کنید.

در حالی که نمایندگان اصفهان و یزد به دلیل خشکسالی پیگیر اجرای این طرح هستند، حتی گریه ای برای اجرای این طرح در استان کرمان به گوش نمی رسد.

عباس حاج رسولی ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در تاریخ 21 اردیبهشت 1401 در دیدار با وزیر نیرو در دولت سیزدهم پروژه تونل بهشتاب را فاجعه بار دانست و گفت: این پروژه در سال 1380 به صورت رسمی انجام شد. تونل بهشت ​​20 سال پیش باید آماده می شد، اما این اتفاق نادید افتاد، ما از رئیس جمهور می خواهیم در سفر به اصفهان دستور اجرای تونل بهشت ​​آباد را بدهد.

علیرغم تمام اقداماتی که چالشگران دولت دوازدهم برای اجرای طرحی و برداشتن گامی برای استان انجام داده بودند، اما این طرح در همان سال ها باقی ماند و هنوز قدمی برداشته نشده است.

طرحی که قرار بود از سال 1394 (بهشت آباد) اجرا شود و مشکل کم آبی مردم کرمان، یزد و اصفهان را حل کند، در غنچه فرو رفت، هیچ اقدامی صورت نگرفت اما مردم برای رسیدن به آن منتظر نتیجه هستند.

با این حال پیگیر نتایج در خصوص این طرح هستیم و امیدواریم نمایندگان استان اخبار جامع و شفافی را در خصوص این طرح در اختیار ما قرار دهند و پروژه بهشت ​​آباد را به طور کامل برای ما و خوانندگان شرح و تشریح کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید