پشت صحنه عدم دریافت طرح تحقیق از سازمان اهدایی دیوار بلند قالیباف یا هیئت مدیره؟

پشت صحنه عدم دریافت طرح تحقیق از سازمان اهدایی دیوار بلند قالیباف یا هیئت مدیره؟

این روزها با مرور اخبار اخبار جدیدی از تخلفات گسترده در سازمان اوقاف را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی کشور مشاهده می کنید. اما مجلس هنوز نتوانسته است تحقیق و تفحص از کمک ها را پیگیری کند و از موانع بزرگ و بلندی مثل قالیبافی و هیئت مدیره عبور کند.

پس از طرح تخلفات سازمان وقف در استان قزوین که پای یکی از نزدیکان رئیس خیریه را به میانه این معادله باز کرد، اخیراً «پرده دیگری از نذورات در کشورمان» رونمایی شد. زمان در خراسان رضوی با -تعداد زیاد تخلف.

وحید اشتری یکی از چهره های جنبش عدالت خواهی که پیش از این اطلاعاتی از تخلفات سازمان خیرین در استان قزوین منتشر کرده بود. وی این بار تخلفات گسترده موسسه خیریه خراسان رضوی را افشا کرد. در تشریح تخلف جدید سازمان اوقاف اشتری به 1000 هکتار زمین در مشهد اشاره می کند که تحت نفوذ یکی از افراد ذی نفوذ است. اشتری در ادامه توئیت های خود در این زمینه به سوالی اشاره کرد که این روزها مهمترین ابهام در کشور است و آن این است که «چرا طرح تحقیق و تفحص از مؤسساتی مانند اوقاف تکمیل نمی شود؟» با وجود اینکه اشتری متعلق به جریانی است که در سال های اخیر از رانت اطلاعاتی خود برای حذف رقبای اصولگرای خود استفاده کرده است، اما سوال اینجاست که چرا مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان خیرین در خصوص عملکرد این نهاد موثر اطلاع رسانی شفاف می کند. اتفاق نمی افتد، هنوز ایستاده است.

از زمان مجلس نهم تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف مطرح شد، بنا به اعلام جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس نهم و دهم، گزارشی از عملکرد سازمان اوقاف تهیه شده است. اما کمیسیون مجلس 90 هرگز این گزارش را نخوانده است. این روند ادامه داشت تا اینکه در مهر ماه 1401 تعداد دیگری از نمایندگان مجلس یازدهم با تکیه بر گزارش های متعددی که در خصوص تخلفات موقوفات منتشر شده بود، خواستار رسیدگی و رسیدگی به موقوفات شدند.

قالیباف با تحقیقات اهدایی مخالف است؟

30 خردادماه بود که ولی الله بیاتی با استناد به امضای 141 نماینده از قالیباف خواست هرچه سریعتر این درخواست را در دستور کار قرار دهد. دقایقی پس از بیاتی، نوبت به هادی بیگی نژاد، نماینده ملایر رسید که درباره نقش قالیباف در شکست طرح تحقیق و تفحص از وقف صحبت کند. نماینده مردم ملایر در مجلس یازدهم با طرح سوال از رئیس مجلس اظهار داشت: موضوع تحقیق و تفحص از کمک ها مدت هاست مطرح شده است اما شما اجازه نمی دهید کار ادامه پیدا کند در حالی که بسیاری از مسئولان ( حداقل در شهر ما) چون عملکرد یکی دو درصدی غلبه کرده است». این نماینده افزود: اجازه دهید روند تحقیق و تفحص که یک سال است در حال انجام است جلو برود چرا که نباید به دلیل یک درصدی همه مسئولان زیر سوال رفت و بدبینی ایجاد کرد. درباره روند تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف: «آقای کلیباف پشت تریبون مجلس اعلام کرد که به دلیل اختلافات حقوقی و فقهی این تحقیق و تفحص اعلام نشده است». در ادامه این فشارها، چهره های نزدیک به قالیباف در مجلس که در آستانه انتخابات 1402 فشار زید الوفسفی را احساس می کردند، اعلام کردند که علت اعلام نشدن طرح تحقیق و تفحص از کمک ها به این نهاد بازگردانده شده است. استعلام که باید توسط دفتر رهبر انقلاب انجام شود. وابستگان کلیباف به تبصره 1 ماده 214 آیین نامه داخلی شورای اسلامی که در خصوص صلاحیت نظارتی شورا آمده است: وجود دارد.

این اظهارنظر اصولگرایان نزدیک به کلیباف به رسانه ای تبدیل شده است که رهبر انقلاب بارها در سخنان خود اعلام کرده اند، هیچ خط قرمزی در نظام در مقوله مبارزه با فساد وجود ندارد و حتی نهادهای زیر نظر رهبری می توانند تمرکز تحقیقات و تحقیقات حقوقی.

همیشه در جبهه پایداری است

آیا افشاگری های اخیر در جبهه اصولگرایی به انتخابات مجلس 1402 برمی گردد؟ این سوال با گسترده شدن دامنه افشاگری های وحید اشتری دهان به دهان در راهروهای بهارستان بازتاب یافت. خبرنگاران پارلمانی با زمزمه هایی بین نمایندگان مجلس صحبت کردند و اطلاعاتی در مورد سوابق وحید اشتری و جنبش عدالت خواهی دادند. مقامات نزدیک به کلیباف و جبهه جهانی اصولگرایی، نطفه این نوع افشاگری ها را به تلاش اعضای جبهه پایداری برای حذف رقیب اصولگرای خود مرتبط می دانند.

قرار گرفتن نام «وحید اشتری» در اطراف این افشاگری ها، شبهاتی را در مورد منشأ این افشاگری ها ایجاد کرده است. وحید اشتری به وحید جلیلی; دو چهره بودند که نامشان با جنبش عدالت خواهی گره خورده است. اگرچه طنین صدای وحید جلیلی در ابتدای ظهور این دو چهره بیشتر بود، اما پس از انتخابات سال 1400، وحید جلیلی به صداوسیما رفت تا به وظیفه اصحاب رسانه برای جبهه پایداری در مهمترین رسانه های جهان عمل کند. کشور. پس از آن لحظه سخنگوی جنبش عدالتخواه از دستان جلیلی گرفته شد و در اختیار اشتری قرار گرفت. سپس پرونده های اشتری علیه جریان جدید اصولگرا یکی یکی رسید. ابتدا قالیباف در حادثه سیسمونیگیت هدف حمله این طیف قرار گرفت. پروژه ای که مهدی طیب در یک فایل صوتی رمزگشایی کرده و نقش میشم نیلی نزدیک به ابراهیم رئیسی را در افشاگری سیسمونیگیت فاش کرده است.

با اطلاع مهدی و سپس حسین طیب مشخص شد که پای جبهه پایداری و طیف های همسو با آن در جریان عدالت خواهی در این افشاگری دخیل بوده است. پس از این اتفاق بود که افکار عمومی و فعالان سیاسی ایران در مورد روند افشاگری های وحید اشتری با تردید مواجه شدند. موضوع زمانی جدی‌تر شد که روابط قضایی با اشتری جدیت لازم را نداشت و محتمل‌تر به نظر می‌رسد که محاکمه‌هایی با محوریت فعالیت‌های اشتری برای ایجاد چتر حمایتی برای او در افکار عمومی اعمال شود.

نوبت به سازمان خیرین رسید

بعد از اینکه مشخص شد جبهه پایداری با جریان عدالت و وحید اشتری همراه است، مدتی به او مهلت داده شد تا این مهره را سفید کند. در آن زمان بیشتر فعالیت های اشتری حول محور ارائه اطلاعات برای رسیدگی های قضایی بود. مهمترین فعالیت رسانه ای او در جریان وقایع اعتراضی پیرامون مرگ نیکا شاکرمی رخ داد. وقتی اشتری سعی می کند قرائت رسمی مرگ نیکا را تایید کند. از اواسط خرداد و با نزدیک شدن به ایام انتخابات 1402، مرحله جدیدی از افشاگری از جبهه پایداری و جنبش عدالت خواهی آغاز شد.

اعتماد نوشت که در اواسط خرداد اشتری پرونده «عروس بازی در اوقاف» را باز کرد. پس از این مرحله نوبت به افشای پرونده تخلفات اهدایی در خراسان رضوی رسید که مورد افشاگری اشتری قرار می گرفت. این روند در شرایطی ادامه یافت که بسیاری از نمایندگان مجلس خواستار تحقیق و تفحص از سوی سازمان خیرین شدند که با حصر قالیباف این مطالبات از دستور کار خارج شد. در شرایطی که قالیباف 30 خرداد به ولی الله بیاتی قول داده بود که به زودی به درخواست رسیدگی و رسیدگی به این وقف رسیدگی شود، اما هنوز هیچ نشانی از رسیدگی به این درخواست وجود ندارد. در خصوص این تاخیر دو سناریو مطرح شده است که برخی معتقدند قالیباف به همین دلیل در حال بررسی کمک‌ها نیست زیرا می‌داند هر تصمیمی در این زمینه به نفع جنبش پایداری و عدالتخواهانه خواهد بود.

سناریوی دیگر شامل نظرسنجی از برخی افراد و جریان های با نفوذ در کشور برای توقف این تحقیقات نظارتی است. باید دید در پایان این روند کج و واگیر چه خواهد شد؟ آیا قالیباف با وجود درخواست بیش از 141 نماینده می تواند جلوی این تحقیق را بگیرد؟ آیا کمیسیون اصل نود گزارشی را که قبلاً در مجلس نهم و دهم در خصوص اجرای کمک ها تنظیم شده بود منتشر می کند؟ یا همچنان ابهام در این زمینه وجود خواهد داشت؟ ما باید منتظر روزهای آینده و توسعه آینده باشیم تا در مورد سکانس های مختلف و احتمالات مختلف بدانیم.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید