پشت سر افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ

پشت سر افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ

قیمت گذاری اجباری مرغ تاکنون آثار منفی خود را بر بازار نشان داده است و دولت بدون توجه به نیاز این صنعت و حمایت از تولیدکننده تنها بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارد که در منطق تنظیم هیچ بازاری نمی گنجد. .

قیمت جدید مرغ و تخم مرغ با تایید مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در حالی است که تاکنون با وجود اعلام قیمت مصوب از سوی نهادهای مسئول، این محصول با قیمت بالا به دست مصرف کننده می رسد. نوسانات مراکز پخش بدون نظارت جدی این در حالی است که تولیدکنندگان معتقدند در صورت واگذاری این بخش به بخش خصوصی مانند بسیاری از حوزه ها، نوسانات بازار مرغ و قیمت چند تعرفه ای مرغ در بازار است. ناپدید خواهد شد، بنابراین حمایت از ده‌ها آسیب‌پذیر جامعه که مبتنی بر توزیع کالاهای اصلی بود که گوشت مرغ نیز جزو آن‌ها بود، به فراموشی سپرده شد و با تثبیت قیمت‌های جدید به طور مساوی در جامعه‌ای که کمبود وجود دارد. فرصت برای نظارت یکسان، شرایط را هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف کننده سخت کرد.

هیچ شایعه ای در صنعت مرغ و تخم مرغ وجود ندارد

برومند چهارآین، عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی مادر تعاونی توسعه صنعت طیور در این خصوص به آرمان ملی گفت: وضعیت نامناسب و نوسان گوشت مرغ به دلیل وجود مشکلات فراوان در بین تولیدکنندگان است. و فعالان این صنعت که متأسفانه گوش به این مشکلات ندارند.» و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بدون توجه به مشکلات موجود در حوزه تولید، تقاضا و عرضه، تنها به یکی از این مشکلات می پردازند. سه محور و باعث ایجاد عدم تعادل مکرر در این صنعت می شود که در نهایت منجر به مشکلات روزافزون در این صنعت می شود.وی افزود: تعیین حجم تولید و قیمت گذاری به طور جدی با تولیدکنندگان مشورت نمی شود و به طور کلی می توان گفت که تولیدکنندگان فاقد هرگونه مشکلی هستند. کنترل روی آن که از نظر کمی و کیفی تولید می کنند.» این در حالی است که هزینه مواد اولیه، دستمزد، استهلاک و هزینه تعمیرات هر روز در حال افزایش است، اما تمام هزینه ها بر دوش تولیدکنندگان است و از این رو هر روز گروهی از این صنعت مجبور به عقب نشینی می شوند و بازار مرغ بیش از روزی که بگذرد بی ثبات است.

مرغ باید از قیمت گذاری اجباری حذف شود

چهاراین افزود: نظام قیمت گذاری دستوری مرغ تاکنون آثار منفی خود را بر بازار نشان داده است و دولت بدون توجه به نیاز این صنعت و حمایت از تولیدکننده تنها بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارد که در منطق نمی گنجد. تنظیم هر بازاری در حالی که در صورت واگذاری این صنعت به بخش خصوصی، مانند برخی دیگر از حوزه ها، بازار مرغ به بازار رقابتی راه پیدا می کند و نیاز بازار با قیمت و شرایط مناسب و متناسب با بازار تامین می شود. منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وی در مورد لزوم حمایت از اقشار آسیب پذیر و دسترسی آنها به این محصول بیان کرد: بر اساس رایزنی های انجام شده قبلی مقرر شد با توزیع لیست کالای اقلام اساسی، مرغ نیز بین گروه هایی که جزء ویژه هستند توزیع شود. دهک‌ها، بنابراین این گروه با کمک این تسهیلات فرصت تهیه مرغ با قیمت مناسب را پیدا می‌کنند، اما توزیع یارانه نقدی همچنان بدون تلاش برای توزیع مرغ با قیمت مناسب بین 6 دهک آسیب‌پذیر و به عنوان یک در نتیجه همه مردم از شرایط یکسان با قیمت یکسان بهره مند می شوند.

مرغ را به بخش خصوصی بسپارید

این کارشناس تصریح کرد: در صورت واگذاری این صنعت به بخش خصوصی، شرایط تولید بهبود می یابد و بنابراین باید شرایط توسعه صادرات پس از تامین بازار داخلی فراهم شود و این امر باید ادامه یابد تا تولیدکننده نیز بازار داخلی را در اولویت قرار دهد. در ایده صادرات با توجه به افزایش ظرفیت تولید، زیرا در شرایط موجود تولیدکنندگانی با ظرفیت بیش از 3 میلیون تن می توانند با موفقیت در بازارهای صادراتی نیز حضور داشته باشند. چهارآیین تصریح کرد: مدیریت متمرکز یکی از نیازهای این بخش است تا مرغداران گوشتی که در حال حاضر 31 استان را پوشش می دهند، با دریافت جوجه یکروزه به صورت جامع، منظم و مستمر با قیمت مناسب، شرایط مطمئنی را برای مرغ و تخم مرغ فراهم کنند. البته این معنا را می توان به نظارت بر بازار به منظور تامین منافع مصرف کنندگان نیز مرتبط کرد. وی تاکید کرد: سازمان های حمایتی باید با حمایت از محصولات تولید شده در مراحل اولیه و فرآوری نشده شرایط معقول و مقرون به صرفه را برای ادامه فعالیت و زندگی تولیدکنندگان فراهم کنند، زیرا در برخی موارد شرکت حمایت کننده مسائل دام بدون توجه به نیاز به خرید محصولات تولیدکنندگان مرغ … باعث می شود آنها این محصولات را فرآوری کنند که هزینه های گزافی را در پی دارد و در نتیجه تولیدکنندگان نیز به دلیل هزینه های گزاف و زمانی که تمام مواد اولیه مورد نیاز صنعت مرغداری با نرخ رایگان در دسترس هستند، این بازار را ترک می کنند. قیمت مرغ باید از حالت دستوری خارج شود و منوط به عرضه و تقاضا شود تا زمانی که اینطور نشود و دولت برای تعیین قیمت مرغ به مرغداران فشار بیاورد.

قیمت جدید مرغ و تخم مرغ را اعلام می کنیم

بر اساس این گزارش، مسعود امرالهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته اعلام کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید در چند ماه گذشته، قیمت جدید مرغ حداکثر تا سقف تعیین شده است. 73 هزار تومان و قیمت تخم مرغ کیلویی 56 هزار تومان تعیین شده است. وی افزود: پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت گوشت مرغ را کیلویی 63 هزار تومان تعیین کرده بود که اکنون افزایش قیمت موسسات و افزایش هزینه های تولید منجر به تصویب قیمت جدید شد تا تولیدکنندگان نکنند. از دست دادن پول قیمت مرغ زنده درب مرغداری 52 هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان حداکثر 73 هزار تومان به شرط تعیین قیمت مواد اولیه یک ساله تعیین شد. مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بازه قیمت جوجه یکروزه بین 15 هزار و 900 تا 16 هزار و 900 تومان برای تحویل به مرغداران است. امرالهی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل کاهش عرضه مرغ طی سه هفته گذشته گفت: تولید مرغ گرم در حال افزایش است و ظرف یک هفته آینده شرایط بازار این محصول از نظر تولید عادی می شود. وی در خصوص قیمت جدید تخم مرغ گفت: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 47 هزار و 300 تومان و برای مصرف کننده 56 هزار تومان است. قیمت قبلی تخم مرغ 39 هزار و 500 تومان و برای مصرف کننده 47 هزار و 200 تومان بود. مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ 30 عددی به وزن 1800 گرم حدود 100 هزار تومان است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید