پشت صحنه آگهی فروش قلب/واکنش به پیوند قلب زنده انسان

پشت صحنه آگهی فروش قلب/واکنش به پیوند قلب زنده انسان

رئیس واحد پیوند وزارت بهداشت در خصوص تبلیغات فروش قلب و همچنین پیوند قلب زنده انسان نکاتی را بیان کرد.

ساناز دقانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هر چیزی که تحت عنوان آگهی فروش یا پیوند قلب از افراد زنده ببینیم سوء استفاده است و نمی توان چنین اقدامی کرد.

وی با عنوان این مقاله که قلب عضوی زنده است که نمی توان آن را از انسان زنده گرفت، افزود: پیوند قلب تنها از افرادی که دچار مرگ مغزی هستند انجام می شود.

دگانی با تاکید بر اینکه پیوند قلب فقط در مراکز درمانی دولتی انجام می شود، گفت: فرآیند پیوند قلب مانند جراحی آپاندیس نیست که به راحتی انجام شود.

رئیس واحد پیوند وزارت بهداشت ادامه داد: پیوند قلب هرگز در بخش خصوصی انجام نمی شود.

دگانی در پاسخ به این سوال که آیا فردی می تواند به میل خود بخواهد دل خود را بفروشد و این کار باید در بخش خصوصی انجام شود، گفت: اصلا و تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نیست. زیرا تعداد افرادی که در کشور پیوند قلب انجام می دهند 12-10 نفر بیشتر نیست.

و افزود: نباید به این گونه شایعات که هدف آن سوءاستفاده است، توجه کنیم.

دقانی گفت: در حال حاضر حدود 1800 تا 2000 نفر در کشور در لیست پیوند قلب قرار دارند که فقط وزارت بهداشت می تواند به آنها دسترسی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه هر ساله بین 25 تا 30 درصد از افرادی که در لیست انتظار پیوند قلب قرار می گیرند به دلیل نداشتن قلب پیوندی جان خود را از دست می دهند.

دگانی گفت: اولویت پیوند قلب بر اساس وضعیت بیمار در لیست انتظار است. شاید کسی که امروز به لیست پیوست زودتر از کسی که یک سال در لیست بوده است وصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید