انجمن اهدای عضو ایران فروش قلب را تکذیب کرد: اگر یکی بگوید می خواهم قلبم را بفروشم قطعا تقلب علمی است / فروش قلب یعنی می خواهم بمیرم

انجمن اهدای عضو ایران فروش قلب را تکذیب کرد: اگر یکی بگوید می خواهم قلبم را بفروشم قطعا تقلب علمی است / فروش قلب یعنی می خواهم بمیرم

روز جدید : نایب رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایران جزئیات اعلام فروش برخی اعضای حیاتی توسط یک فرد زنده را تشریح کرد; به گفته وی، تنها عضوی که از انسان زنده می توان به دست آورد «کلیه» و بخشی از «کبد» است.

«فروش قلب، قرنیه، بیضه و ریه» تبلیغاتی است که در روزهای اخیر به صورت ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می شود. مردی تلفنی به تماس گیرنده می گوید که حاضر است تمام اعضای بدنش را در ازای پول بفروشد. قیمت؟ به طور نامحدود. 7 نفر توانایی زندگی را دارند. خانه دار شوید و سرمایه را افزایش دهید. با این حال انتشار این ویدئو تاثیر زیادی بر فضای مجازی گذاشت و بسیاری این مشکل را به شرایط اقتصادی مرتبط دانستند.

اما فراتر از آن، بحث فروش اعضای حیاتی به افراد زنده باقی می ماند. آگهی‌های فروش قرنیه قبلاً سرفصل‌ها بودند. اتفاقی که منجر به نابینایی فروشنده می شود. متخصصان قلب می گویند غیرممکن است که یک فرد زنده قلب یا حتی سایر اعضای حیاتی خود را بفروشد. برخی می گویند تبلیغات برای فروش اعضای بدن یا کلاهبرداری است یا برای جذب کمک های مردمی. امید گبادی نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایران است و درباره فروش اعضای حیاتی بدن توضیح می دهد.

به گفته وی، در هیچ کشوری عضوی غیر از «کلیه» یک فرد زنده نمی توان فروخت و فروش اعضای دیگر نه زیرزمینی است و نه قانونی. افراد نیازمند اهدای عضو در سامانه توزیع عضو وزارت بهداشت ثبت نام می‌کنند و امکان اهدا و فروش عضو خارج از این سامانه وجود ندارد. آمارهای منتشر شده از نیاز به پیوند اعضا در ایران نشان می دهد که با وجود اینکه سالانه بین 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند و توانایی اهدای 2500 تا 4000 عضو را دارند، اما در نهایت هر ساله حدود هزار اهدای عضو از سوی افراد مختلف توسط مغز انجام می شود. مرگ رخ می دهد

در چنین شرایطی روزانه 7 تا 10 بیمار نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می دهند. اکنون در شرایطی که تلاش زیادی برای جلب رضایت خانواده یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی انجام می شود، رئیس هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایران از ادعای فروش اعضای حیاتی بدن انتقاد می کند. به گفته وی، مردم با درج آگهی فروش اعضای حیاتی بدن از نیازمندان پیوند اعضا سوء استفاده می کنند. گزارش این کلاهبرداری مرتب به وزارت بهداشت و انجمن اهدای عضو گزارش می شود. قبادی در گفت وگو با همشهری در ادامه در پشت صحنه ادعای فروش اعضای حیاتی بدن توسط یک فرد زنده توضیح داد.

چند روزی است که ماجرای فروش قلب و سایر اعضای حیاتی بدن توسط یک فرد زنده به صورت ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است. داستان چیه؟

موضوع ادعایی است و امکان ندارد که چنین اتفاقی بیفتد. اگر یکی بگوید می خواهم مثلاً قلبم را بفروشم، واقعاً می خواهد بمیرد. همین امر در مورد سایر اندام ها مانند قرنیه نیز صدق می کند. اصولاً چنین عملیاتی در هیچ کجا انجام نمی شود.

کاملاً واضح است که انسان با دل دادن جان خود را از دست می دهد. حتی اگر بگوییم برای پول می خواهد جان خود را از دست بدهد، آیا در مراکز درمانی چنین امکانی برای چنین پیوند و عملی وجود دارد؟
خیر اول اینکه مراکز پیوند اعضا در ایران شناخته شده هستند. این مراکز دارای تجهیزات حرفه ای هستند و افراد نمی توانند به مراکز معمولی پیوند مراجعه کنند. از سوی دیگر تمامی فعالیت های مربوط به اهدای عضو در قالب یک سامانه زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود.

به طور کلی یک فرد زنده چه اعضایی را می تواند اهدا کند؟

قطعا چنین امکانی برای قلب وجود ندارد. اصولا چرا چنین مشکلاتی به وجود می آید؟

شاید برخی فکر کنند سرمایه داری وجود دارد که پیوند اعضا را زیرزمینی انجام داده و چندین جراح را برای انجام این عمل ها به صورت زیرزمینی استخدام کرده است. آیا این ممکن است؟ خیر ممکن نیست. زیرا وزارت بهداشت سامانه ای به نام توزیع اعضا دارد که داده های تمامی بیماران نیازمند پیوند در این سامانه ثبت می شود. البته چنین سیستمی در همه کشورها وجود دارد. به عنوان مثال حدود 20 هزار بیمار نیازمند کلیه و 5 تا 60 هزار بیمار نیازمند به کبد داریم که همه آنها در سیستم شناخته شده اند. وقتی فردی دچار مرگ مغزی می‌شود، اولین چیزی که اتفاق می‌افتد این است که ویژگی‌های فرد را از نظر گروه خون، قد، سایز و سایر پارامترها بررسی کنیم تا مشخص شود که چقدر با گیرنده تناسب دارد. این سیستم بررسی می کند که افراد چگونه از نظر بافت شناسی هماهنگ هستند. به هر حال، این اطلاعات ممکن است فقط برای 10 تا 15 نفر مرتبط باشد.

حال سوال این است که یک فروشنده قلب چگونه می خواهد قلب خود را بفروشد؟ آیا دل غذایی است که مشتری به این راحتی پیدا کند؟ حال اگر تصور کنیم خریدار نیازمند قلب پیدا شده است، از کجا می داند که این قلب با بدن او هماهنگ است؟ قلب را نمی توان به کسی که دارای گروه خونی یا ویژگی های فیزیکی است اهدا کرد.

در سال های اخیر کم و بیش با چنین تبلیغاتی برای فروش اعضای حیاتی افراد زنده مواجه بوده ایم، هرچند مشخص است که چنین پیوندی امکان پذیر نیست، چرا و چگونه این سوالات مطرح می شود؟
مشکل قاچاق اعضا و اعضای بدن در همه جای دنیا به خصوص در برخی کشورها وجود دارد، اما همه اینها در مورد «کلیه» امکان پذیر است. بنابراین وقتی کسی می گوید می خواهم قلبم را بفروشم، قطعا یک کلاهبرداری علمی است.

آیا به شما گفته اند که در این راه فریب خورده اید؟

آره. هر سال شاید چند صد نفر به ما و وزارت بهداشت مراجعه می کنند تا اینطور فریب بخورند. افرادی هستند که در راهروهای مراکز پیوند قدم می زنند و نیازمندان را شناسایی می کنند. مثلاً اگر بفهمند فردی به ریه، قلب، جگر و… نیاز دارد، قیمت 300 میلیون تن را با 50 میلیون دلار پیش پرداخت به او پیشنهاد می کنند. پولی که پیشاپیش می گیرند دیگر پیدا نمی شود. در هیچ جای دنیا به جز کلیه نمی توان یک عضو کامل را از یک انسان زنده خارج کرد.

آیا امکان فروش و پیوند «کلیه» به صورت زیرزمینی در ایران وجود دارد؟

خیر به دلیل سیستم عضویت این امکان وجود ندارد. به طور کلی، سرعت هماهنگی کلیه ها با گیرنده و اهداکننده نسبت به قلب و ریه ها حساس تر است. در ایران 34 مرکز پیوند کلیه وجود دارد و از سال 1372 پیوند اعضا در بیمارستان های خصوصی توسط شورای عالی پیوند وزارت بهداشت ممنوع شده است. بنابراین، تمام این مکانیسم ها در یک بیمارستان دولتی انجام می شود. مرحله بعدی نظارت بر وضعیت بیماران است. اینطور نیست که فردی پیوند کلیه داشته باشد و برود. این فرد باید تا آخر عمر تحت نظر باشد. در ماه های اول هر ماه و هر 6 ماه یکبار باید معاینات و ویزیت های تخصصی انجام شود.

نکته اینجاست که باید یک بار به عقب برگردیم. به یاد دارم که یک بار با یک گروه تلویزیونی برای گزارش در مورد مردی که ادعا می‌کند قلبش را می‌فروشد همکاری کردم، اما با وجود اینکه جلسه‌ای ترتیب داده شد، هیچ‌وقت از این دل‌باز خبری نشد. پیشنهاد می کنم رسانه ها زنگ بزنند و اعلام کنند که فردی که از این طریق ممبر خریده است بیاید و خودش را معرفی کند که اگر همچین اتفاقی افتاد مشکل از کجاست و رفعش کند.

چند مورد از این موارد به شما گزارش شده است؟

متوجه شدیم افرادی هستند که فروش اعضای حیاتی بدن را روی در و دیوار تبلیغ می کنند و از وضعیت اقتصادی مردم سوء استفاده می کنند. ما در حال حاضر در شرایط اقتصادی خاصی قرار داریم و به هر حال از برخی از این اخبار برای تضعیف روحیه مردم سوء استفاده می شود. در حالی که خود رسانه ای که چنین خبری را منتشر می کند، عملاً نمی داند که چنین امکانی وجود ندارد؟ برخی از طرفداران این مشکل ممکن است بیمار باشند و مشکل روانی داشته باشند و واقعاً نیاز به درمان داشته باشند. حتی کسی که چنین گزارشی تهیه می کند واقعاً به کمک نیاز دارد.

به نظر شما این اقدامات سازماندهی شده است؟

بله دقیقا.

برخی می گویند این تبلیغات به دلیل نیاز مالی مردم داده می شود. یعنی ممکن است شخص واقعاً بخواهد عضو بدنش را به قیمت جانش بفروشد، اما برای دریافت کمک مالی موضوع را مطرح می کند. آیا می توان چنین نیاتی را پشت این موضوع پنهان کرد؟

بله، ممکن است اینطور باشد. اما انعکاس اخبار بسیار گسترده و منفی است.

آیا تا به حال به این شکل مورد سوء استفاده قرار گرفته اند؟ می گویید پرونده را به پلیس گزارش دادید؟

ما چندین بار از طرف انجمن و حتی از وزارت بهداشت به نیروی انتظامی نامه زده ایم. یک سال و نیم از اهدای کلیه و پیوند آن توسط وزارت بهداشت می گذرد و حتی از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی دیگر اینگونه نیست. تمامی کارها زیر نظر وزارت بهداشت است. به همین دلیل امکان اتصال خارج از این چرخه وجود ندارد. شناسایی ناشران این آگهی ها و گزارش آنها به پلیس امکان پذیر نیست.

عجیب ترین آگهی فروش مقاله ای که تا به حال شنیده اید چیست؟

دل عجیب ترین چیز است. فروش قرنیه نیز عجیب است، اما منجر به مرگ نمی شود. چون بافتی است و می توان آن را به طور کامل برداشت، اما فرد نابینا می شود.

اما انتشار این آگهی ها به شدت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد و نشان می دهد که مردم هنوز اطلاعات لازم را در این زمینه ندارند.

بله، و BT برای من نیست.

دیدگاهتان را بنویسید