پشت صحنه ویدیوی جنجالی “مزرعه کودک انسان”!

پشت صحنه ویدیوی جنجالی “مزرعه کودک انسان”!

هفته گذشته پخش کلیپ تبلیغاتی پروژه شرکت Octolife برای به دنیا آوردن نوزاد از طریق دستکاری و اصلاح ژنتیکی و البته در کپسول با رحم مصنوعی جنجال زیادی در جهان به پا کرد و بسیاری از اساتید برجسته اخلاق پزشکی این پروژه را یک فاجعه نامید.

غزل زیاری – آیا تا به حال تصور کرده اید نوزادی در محیطی مانند کارخانه تولید شود؟ این ممکن است شما را به یاد صحنه ای از فیلم The Matrix بیاندازد. صحنه رشد تعدادی نوزاد در ظروف مخصوص ایده های بسیاری را در مورد آینده بارداری در جهان به وجود آورده است.

اخیراً ویدیویی در جهان منتشر شده است که در آن ما مرکزی را می بینیم که قادر است هزاران جنین را در طول سال رشد دهد و به والدین خود تحویل دهد. حالا هاشم الگیلی، تهیه کننده، کارگردان و زیست شناس مولکولی ساکن برلین و سازنده این ویدئو، در این زمینه صحبت کرده و تاکید کرده که اکتلایف در حال حاضر یک شرکت واقعی نیست و توضیح داده است که اکتلایف «اولین شرکت جهان است. مرکز شرکت رحم مصنوعی” در حال حاضر به نقطه ایده پردازی رسیده است و راهی برای والدین برای انتخاب ویژگی های مورد نظر برای نوزادشان است.

ال گائلی در این رابطه گفت: «فناوری که در ویدیو می بینید هنوز وجود ندارد. این یک ایده است، نه یک شرکت واقعی. من می دانم که این ویدیو از متن خارج شده است و برخی افراد آن را طوری به اشتراک می گذارند که گویی واقعی است. اما هدف اصلی ما از ساخت این ویدیو شروع بحث در مورد این فناوری نوظهور و برجسته کردن پیشرفت علمی در این زمینه است.

ایده پشت Ectolife چیست؟

به گفته الغیلی، ایده Octolife نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق توسط محققان در سراسر جهان است. بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی مترو، این مرکز (که با انرژی های تجدیدپذیر کار می کند) باید تا 75 آزمایشگاه داشته باشد که هر یک شامل حدود 400 ظروف محافظ برای رشد (یا رحم مصنوعی) است. این ظروف محافظ به نوعی برای شبیه سازی طراحی شده اند. محیطی شبیه به محیطی که در رحم مادر وجود دارد.

والدین می توانند رشد و نمو جنین را از طریق صفحه نمایش محفظه محافظ که داده ها را در زمان واقعی نمایش می دهد، نظارت کنند. این اطلاعات را می توان از طریق اپلیکیشن های موبایل نیز بررسی کرد.

الغیلی در این باره به میرور گفت: «سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ویژگی های فیزیکی نوزاد را نیز بررسی می کند و هرگونه ناهنجاری ژنتیکی احتمالی را گزارش می کند.» در لحظه تولد نوزاد با فشار دادن یک دکمه از ظرف مخصوص خارج می شود.

در بیانیه ای که در وب سایت مترو منتشر شد، می خوانیم: «اکتلایف یک گزینه ایمن و بدون درد است که به شما کمک می کند نوزاد خود را بدون استرس به دنیا بیاورید. فرآیند تحویل آسان است و تنها با یک کلیک یک دکمه. پس از تخلیه مایع آمنیوتیک از رحم مصنوعی، می توانید نوزاد خود را از ظرف مخصوص خارج کنید.

Octolife Elite Pack

بسته الیت به افراد اجازه می دهد تا قبل از کاشت جنین در رحم مصنوعی، جنین را از طریق مهندسی ژنتیک اصلاح کنند. این بدان معناست که والدین می توانند سطح هوش، قد، رنگ مو، چشم ها، قدرت بدنی و حتی رنگ پوست فرزندشان را انتخاب کنند.

این امکان به لطف ابزار ویرایش ژن CRISPR-Cas 9 فراهم خواهد شد و افراد می توانند ویژگی های فرزند خود را از بین بیش از 300 ژن انتخاب کنند و حتی هرگونه نقص و بیماری ژنتیکی و ارثی را در فرزند خود اصلاح کنند.
رحم مصنوعی در ایده Octolife

الغائلی معتقد است که ایده رحم مصنوعی ظرف ده سال آینده به واقعیت تبدیل خواهد شد. البته تا زمانی که محدودیت‌های اخلاقی بر سر راه این پروژه قرار نگیرد: «هر ویژگی ذکر شده در این ایده 100% مبتنی بر علم است و دانشمندان و مهندسان قبلاً به آنها دست یافته‌اند. تنها چیزی که باقی می ماند ایجاد یک نمونه اولیه است که همه این عملکردها را در یک دستگاه ترکیب می کند.

وی با بیان اینکه پس از حل مسائل اخلاقی در این زمینه، افراد می توانند از این فناوری بهره مند شوند، اظهار داشت: همه چیز به دستورالعمل های اخلاقی بستگی دارد. در حال حاضر تحقیقات روی جنین انسان بیش از 14 روز مجاز نیست و پس از 14 روز جنین باید به دلیل نگرانی های اخلاقی از بین برود. اگر این محدودیت های اخلاقی وجود نداشته باشد، ظرف ده تا 15 سال آینده، Octolife در دسترس همه در جهان خواهد بود. البته به آن زمان باید پنج سال زمان آگاهی عمومی و آموزش هم اضافه کرد.»

با Octolife، والدین می توانند بدون گذراندن مرحله بارداری و زایمان، صاحب فرزند شوند و به گفته الغیلی، این امکان به کشورهایی مانند ژاپن، بلغارستان و کره جنوبی که با مشکلات جمعیتی مواجه هستند کمک زیادی می کند و به زوج های نابارور برای بچه دار شدن کمک می کند. این ایده همچنین مشکلات زنانی را که ممکن است به دلیل سرطان یا سایر بیماری ها مجبور به برداشتن رحم شوند، حل می کند.

کارشناسان معتقدند این فناوری دور از ذهن نیست و ممکن است در آینده به واقعیت تبدیل شود.

اندرو شانون، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن، می گوید: «از نظر تئوری امکان پذیر است و فقط باید محیطی مناسب با اکسیژن و مواد مناسب فراهم کرد، و من فکر می کنم این فناوری قادر به انجام این کار است. ما نمونه های زیادی از نوزادان نارس را می بینیم که به خوبی در ماشین ها از آنها مراقبت می شود. این یک روش مبتدی در مورد ایده ای است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.”

وی در ادامه در مورد فرآیندی شبیه به انتقال آنتی بادی از بدن مادر به جنین در حالت طبیعی، خاطرنشان کرد: فرآیندهای بیوشیمیایی و ایمونولوژیکی زیادی در این راستا وجود دارد که احتمالاً به آن دست نیافته ایم و این سوال بیشتر نیاز دارد. پژوهش.

پروفسور جویس هارپر، رئیس علوم باروری و جامعه در مؤسسه بهداشت زنان UCL، گفت: “شکی ندارم که روزی اکثر مردم جهان از طریق IVF متولد خواهند شد. بنابراین Octolife نیز یک گزینه است و در دنیای علم هرگز نمی توان گفت هرگز.

دکتر گاید اوی، متخصص زنان و پروفسور دانشگاه آیندهوون که روی فناوری رحم مصنوعی کار می‌کند، گفت: فناوری موجود در این ویدیو در حال حاضر وجود ندارد: «علم مدرن هنوز با آنچه در این فیلم می‌بینیم فاصله دارد. «با تکنولوژی کنونی امکان باردار شدن در رحم مصنوعی وجود ندارد.

در این میان کارشناسان اخلاق پزشکی بحث های زیادی را در این زمینه مطرح کرده اند.
جنجال اخلاقی بزرگ در مورد کاربرد مزرعه پرورش انسان!
از آنجایی که ایده ایجاد رحم مصنوعی و امکان مداخله مستقیم در تولد نوزاد مطرح شد، در بحث های اخلاق پزشکی جنجال بزرگی به وجود آمد و انتقادات زیادی مطرح شد، بنابراین پس از انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی ، شرکت سازنده مجبور به ارائه توضیحات شد. دکتر علیرضا پارساپور، کارشناس اخلاق پزشکی و از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به خبرآنلاین می گوید: ایده ایجاد محیطی رحم مانند برای رشد جنین مشابه تاثیرگذاری است. یک دستگاه جوجه کشی برای نوزادان نارس برای نجات و زنده نگه داشتن نوزادان بسیار نارس.نظر می تواند موثر و مفید باشد. این محیط می تواند در حفظ و احیای جنین خود به خود یا عمدی سقط شده در شرایطی که به دلایلی ادامه قطع بارداری مادر امکان پذیر نباشد، می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد، می بینیم که امروزه با پیشرفت فناوری های حفظ جنین، آن را انجام می دهد. امکان نگهداری نوزادان نارس در سنین کمتر از سن حاملگی وجود دارد از سوی دیگر وی همچنین می گوید: روش هایی وجود دارد که لقاح و ایجاد جنین در خارج از رحم را تسهیل می کند و از این روش ها در روش های کمک باروری یعنی اوج استفاده می شود. که IVF است.”

اکتوژنز یا تشکیل و رشد کامل جنین در محیط خارج رحمی و آزمایشگاهی، به هر حال به عنوان یک ایده امکان پذیر است، اما از نظر عملی، چه از نظر فنی و چه از نظر اخلاقی، راه زیادی در پیش دارد و به نظر می رسد که اگر جدی تحقق این ایده اولین قدم در این مطالعات حیوانی خواهد بود که به نظر محدود و در مراحل اولیه است. انجام فرآیند ایجاد، رشد و تولد جنین در خارج از بدن مادر، حتی اگر بدون دستکاری ژنتیکی انجام شود، جدای از جنبه فنی و فنی، با چالش ها و ابهامات اخلاقی فراوانی نیز مواجه است. ابهامات موجود در خصوص خطرات جسمی و روانی جنین و کودک ناشی از آن و نیز جنبه های اجتماعی به ویژه آثاری که گشایش این مسیر به عنوان یکی از روش های ایجاد فرزند بر جامعه به ویژه نهاد خانواده، از جمله نگرانی های مطرح شده است. در این منطقه خواهد بود.
دکتر پارساپور می گوید: زمانی که بحث دستکاری ژنتیکی و به اصطلاح ایجاد فرزندان شخصی سازی شده مطرح شود این مسائل جدی تر و پیچیده تر می شود. اگرچه این نوع دستکاری ها می تواند تا حد زیادی با دستیابی به نقشه ژنوم انسان و تکنیک CRISPR انجام شود، جامعه علمی و اخلاقی جهان به شدت نگران است و با استفاده از آن در جهت نژادی یا اصلاح نژادی مخالف است. استفاده از دستکاری ژنتیکی به جز درمان بیماری های صعب العلاج و کشنده در جامعه جهانی کاملاً ممنوع است. البته در حال حاضر دستکاری ژنتیکی بر روی حیوانات به ویژه در صنعت دامپزشکی و به میزان محدودی بر روی بیماری های صعب العلاج انسان انجام می شود و باید توجه داشت که هر توانایی که برای ما از طریق پیشرفت علم و فناوری ایجاد شده است، نیست. زمینه از توانایی های ما استفاده می شود توسعه داده ها باید امکان پذیر باشد. به عبارت دیگر، اخلاق پزشکی به ما می گوید که کدام یک از کارهایی که می توانیم انجام دهیم، باید انجام دهیم. تمايل به دستيابي به تكنيك هاي جديد پزشكي و به كارگيري آنها بدون در نظر گرفتن جنبه هاي اخلاقي، ارزشي و اجتماعي انجام آن، به بشريت آسيب نمي رساند. امروزه در کشور ما، عملیاتی شدن برخی از روش های کمک باروری در برخی موارد به دلیل عدم توجه به ابعاد اخلاقی، حقوقی و قانونی، تیم درمان و خانواده ها را با چالش های جدی مواجه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید