پشت صحنه بی پولی در دستگاه های خودپرداز

پشت صحنه بی پولی در دستگاه های خودپرداز

بیش از سه ماه است که مردم وقتی به عابر بانک مراجعه می‌کنند با همین دو مورد مواجه می‌شوند، یکی اینکه عابر بانک پول ندارند و دیگری اینکه اگر پول داشته باشند، قبض‌های کلان می‌دهند. این نشریه که «تراست» در گفت و گو با مدیران شعب آنها به چند بانک شهر تهران رفته تا دلیل کمبود موجودی را جویا شود. در این گفتگو سئوالات مشخصی از سوی روسای این شعب مطرح شد. «چرا عابر بانک ها بی پول هستند؟»، «عدم موجودی برای جلوگیری از افزایش برداشت ناشی از اعتراضات اجتماعی اخیر است؟»، «اعتراضات اجتماعی باعث افزایش برداشت شد؟»، «آیا تحریم ها کاهشی داشته است؟» تاثیر چاپ اسکناس؟» » و اینکه «بانک مرکزی چه زمانی سقف برداشت 500 هزار تومانی را باز می کند؟»

بی پولی ربطی به اعتراضات ندارد

«بی پولی ربطی به اعتراضات ندارد. این جمله یکی از روسای شعب بانک «آینده» است. او می گوید: «بانک مرکزی پولی ندارد که به ما بدهد. هر وقت پول بدهد، آن را تقسیم می کنیم». این مدیر شعبه آینده بانکی می افزاید: «در مقطعی بانک مرکزی اجازه برداشت تا سقف 500 هزار تومان را می داد به طوری که برای مدت کوتاهی سقف برداشت 500 هزار تومانی در دستگاه خودپرداز داشتیم. اما اکنون پرداخت این مبلغ متوقف شده و مشخص نیست سقف پرداخت 200 هزار تومانی تا کی باقی می ماند.

بانک مرکزی نمی خواهد

مدیر شعب بانک اقتصاد نوین در مرکز تهران برخلاف نظر مدیر شعب بانک آینده می گوید: بانک مرکزی نمی خواهد برداشت ها افزایش یابد. با اوج گیری اعتراضات، برداشت ها افزایش یافت و بانک مرکزی دیگر برای جلوگیری از برداشت های غیرعادی برای بانک های عامل حساب صادر نکرد. زیرا اگر مانند گذشته عابر بانک در تمام ساعات شبانه روز پول می دادند; بحران اسکناس در بانک ها تشدید می شد.

وی می افزاید: «از بانک هم می توانید برداشت کنید، اما به دلیل قوانین پولشویی این برداشت محدود است. بانک پول نقد نمی دهد و ترجیح می دهد پول را به بانک دیگری منتقل کند. اما وقتی دستگاه خودپرداز باز است، مردم به راحتی می آیند و به تدریج و راحت پول برداشت می کنند.

او می‌گوید: «مشخص نیست که سیاست بی‌پرداخت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. البته احتمالا بانک مرکزی همانند سال های گذشته سقف برداشت را در شب عید افزایش خواهد داد. بر این اساس رشد سقف محصول تقریباً برای یک یا دو هفته افزایش می یابد. اما احتمالاً 10 هزار تومان توزیع نمی شود یا بسیار محدود توزیع می شود زیرا بانک مرکزی پول ندارد.»

اعتراضات موثر بود

رئیس یکی از شعب بانک سپه در غرب تهران نیز سخنان همکار خود از بانک اقتصاد نوین را تایید می کند و می گوید: نابسامانی های اجتماعی در ماه های اخیر باعث کاهش گردش اسکناس در کشور شده و بانک مرکزی نمی خواهد. وی می‌گوید: «وقتی مبلغی را به‌صورت آنلاین پرداخت می‌کنید، کارمزد و مالیات می‌پردازید و آن مالیات و کارمزد به جیب بانک مرکزی می‌رود، اما وقتی پول نقد می‌خرید، بانک مرکزی را از دریافت پول محروم می‌کند. فرصتی برای دریافت مالیات و هزینه های بیشتر.”

این مدیر بانکی ادامه می دهد: اتفاقات اخیر ربطی به تحریم ندارد و بانک مرکزی عمداً پول نقد را در اختیار شبکه بانکی قرار نمی دهد.

یکی دیگر از منابع آگاه گفت: توجه داشته باشید که وقتی پس از بیانیه اعتراضی حساب خود را می بندید، در حلقه توجه قرار می گیرد و امکان شناسایی شما افزایش می یابد. اما زمانی که به تدریج از دستگاه خودپرداز پول برداشت می کنید این اتفاق نمی افتد. بنابراین دولت و بانک مرکزی از برداشت تدریجی جلوگیری می کنند.

واردات کاغذ ممنوع است

در حالی که برخی از مدیران بانک ها اعتراضات خود را دلیل کمبود اسکناس در دستگاه های خودپرداز در سراسر کشور عنوان کرده اند، برخی دیگر تحریم ها را دلیل کاهش نقدینگی در بانک های عامل عنوان کرده اند. مدیر یکی از شعب بانک ملی با تاکید بر اینکه بی پولی ناشی از اعتراض نیست، می گوید: به دلیل تحریم ها واردات کاغذ اسکناس سخت شده است. از طرفی کاغذ با کیفیتی در کشور وجود ندارد. اسکناس های تولید شده با کاغذهای موجود بیش از شش ماه در دست مردم دوام نمی آورد و زود فرسوده می شود. به همین دلیل امسال دیگر پولی چاپ نشد».

مدیر شعب بانک شهر همچنین تاکید می کند: «بانک مرکزی از ۲۴ اسفند تا ۲۴ فروردین ماه به تمامی شعب بانک ها اجازه برداشت ۵۰۰ هزار تومانی می دهد. پیش از این امکان افزایش یکباره دو برابر برداشت برای کرونا وجود داشت. اما به طور کلی این سیاست فقط در پایان هر سال و ابتدای سال بعد از آن اتفاق می افتد.

وی افزود: کاهش ارزش ربطی به اعتراضات ندارد، بانک مرکزی فقط به دنبال افزایش خریدهای اینترنتی است.
البته برخلاف بسیاری از بانک ها، شعبه ما پول خرد دارد و می توانید برداشت کنید.»

وقتی از شعبه این بانک خارج شدیم و نزد صندوقدار رفتیم، دیدیم برخلاف ادعای مدیر شعبه، وجه نقد ندارد.
مدیر یکی دیگر از شعب بانک ملی می گوید: اگر می بینید ده هزار تومان در دستگاه های خودپرداز وجود ندارد، به این دلیل است که پول ملی ارزش خود را از دست داده است. از خودپردازها هزار تومان می گرفتید، اما خیلی وقت است که هزار تومان بیشتر در دستگاه های خودپرداز نیست. زیرا ارزش پول ملی دوباره کاهش یافت. بانک ده هزار تومان نمی دهد. وی اضافه می کند که سقف برداشت تنها برای مدت کوتاهی افزایش می یابد و به 200 هزار تومان باز می گردد.

ما جوهر خاصی نداریم

ما نمی توانیم پول چاپ کنیم. این جمله مدیر یکی از شعب بانک تجارت است. می گوید: چون جوهر مخصوص اسکناس نداریم نمی توانیم اسکناس چاپ کنیم. جوهر مخصوص نت وارداتی است و ما هم تحریم هستیم. وی می افزاید: اگر اسکناس را با مرکب داخلی چاپ کنیم، احتمال جعل آن افزایش می یابد و این باعث افزایش تعداد پول های تقلبی می شود.

این فعال بانکی معتقد است بی پولی در بانک های کشور ربطی به اعتراضات اخیر ندارد.

رسانه ها را دنبال کنید

مدیر شعب یکی از بانک های پاسارگاد مدعی عدم آشنایی با شرایط فعلی است و می گوید: بانک مرکزی به ما پول بدهد، پول را در دستگاه بانک می گذاریم. نمی دانم چرا بانک مرکزی پول ندارد. وی می افزاید: از افزایش برداشت اطلاعی ندارم، هر وقت رسانه ها اعلام می کنند ما هم مثل شما متوجه می شویم که سقف برداشت افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید