پشت صحنه حذف «اختر». روز جدید

پشت صحنه حذف «اختر».  روز جدید

شورای ششم شهر تهران از ابتدای فعالیت خود 169 مورد عبور و مرور را برشمرد که از این تعداد 146 مورد به نام شهدا و 17 مورد مربوط به شهدای زن است.

چند هفته پیش نامی جنجالی در صحن شورای شهر تصویب شد که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. این اولین بار نیست که اسامی خاص و حذف اسامی از خیابان های پایتخت در این دوره از مدیریت شهری حاشیه ساز می شود. شورای ششم هم اکنون در اولین ماه های فعالیت خود نام چهار تن از شخصیت های برجسته ادبی را از خیابان حجاب حذف کرد. این نام ها با پنجمین دوره حکومت شهر مرتبط است. بر اساس مصوبه شورای شهر، کوچه اول خیابان حجاب به نام استاد صمد بهرنگی، کوچه سوم خیابان حجاب به نام مهدی آذریزی، کوچه پنجم مجاور خیابان حجاب به نام هوشنگ مرادیکرمانی و کوچه هفتم نامگذاری شده است. خیابان حجاب به نام استاد جبار باغچه بان نامگذاری شده است

این نام در همان زمان مورد انتقاد برخی رسانه ها قرار گرفت و روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: شورای اسلامی شهر تهران همچنان درگیر نام خانوادگی است. این مأموریت شورا که در انتخابات 7 خرداد از مردم تهران “نه” شنید و کاندیداهای متمایل به جبهه انقلاب آرای بیشتری نسبت به اعضای شورای فعلی به دست آوردند و گویی قصد انتقام از این شورا را دارند. مردم.

کمی بعد استاندار تهران نیز به این چهار نام اعتراض کرد و نامگذاری پاسگاه های تهران را به نام جبار باغچه بان، مهدی آذریزی، صمد بهرنگ و هوشنگ مرادیکرمانی غیرقانونی دانست.

در آن زمان علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح حذف این نام گذاری ها با تاکید بر توجه شورای شهر ششم به عظمت ادبیات گفت: این نام گذاری ها در شورای شهر تهران تصویب شد اما استاندار با استناد به مستندات قانونی به بندهایی از این مصوبه اعتراض کرده و چهار بند آن مغایر با قانون است. این تصمیم برای اجرا به شهرداری منطقه ابلاغ شد، اما شهرداری منطقه به اشتباه مصوبه شورا را ملاک عمل قرار داد و متوجه نشد که چهار بند آن به دلیل غیرقانونی بودن آن توسط بخشدار از تصمیم حذف شده است. پس از پی بردن به این ناهماهنگی و اشتباه، اصلاح شد این اسامی مجدداً در کمیته نامگذاری شورای شهر تهران بررسی می شود و شورای شهر توجه ویژه ای به شخصیت های حوزه ادب و فرهنگ دارد. اما آن اسامی به کمیته نامگذاری نیامد و آن وعده عملی نشد. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در گفت و گو با «شرق» درباره چرایی محقق نشدن وعده بازگرداندن نویسندگان کودک به خیابان حجاب گفت: در این زمینه کوتاهی کردیم، یک اتفاق ناهماهنگ در سال 1400 رخ داد و باعث حذف این نویسندگان شد. نام ها به دلیل حجم زیاد فعالیت در شورای شهر این موضوع مورد بررسی قرار نگرفت. در واقع نامگذاری یکی از وظایف ما در کمیته های شورای شهرداری است.

وی ادامه می دهد: تلاش ما در این مدت این بود که شهر تهران را زیست پذیر کنیم. در حوزه ساخت و ساز سعی کرده ایم رکودهای اقتصادی را کاهش دهیم و در بحث کاهش تورم سعی کرده ایم به اندازه خودمان کارآمد باشیم. در مورد حذف این اسامی از جاده ها خطایی رخ داد که همان موقع آن را روشن کردم اما تقصیر ما بود که به موقع این اسامی را اصلاح نکردیم و برگرداندیم. حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در این دوره از تغییر نام، بیشتر معابر بی نام باید در فهرست اسامی قرار می گرفت، توضیح می دهد: در این دوره نامگذاری های ما بسیار کم بود، اما اینطور نیست که تنها پاساژ جدید ساخته شده باشد. چون در تهران به اندازه کافی ساخت و ساز جدید نداریم که بتوانیم خیابان ها و تقاطع های جدید بسازیم. گاهی اوقات یک بزرگراه بزرگ و طولانی را تقسیم می کنند و به قسمت های مختلف آن اسامی یا اسامی مشترک می گویند، مثلاً چند تقاطع را به نام یک گل نامگذاری می کنند و تغییر نام در این نام های رایج رخ می دهد. نادعلی در خصوص تغییر نام خیابان اختر نیز به بصیرت گفت: فکر می کنم تصمیم کمیسیون برای نامگذاری این معبر به ۱۸ آذر برمی گردد. یعنی انتخاب این نام با روزهای 18 آذر و روز بصیرت پیوند خورده است. اما این تصمیمات زمان می برد تا به شورا برای تصویب برسد زیرا با منطقه و غیره رفت و آمد دارد. در شورای گذشته با برخوردهای سیاسی در چند ماه آخر شورا چند صد اسم عوض شد و برخی از تغییر نام ها نه تنها برای ما در تهران بلکه برای وزارت امور خارجه هم مشکل ایجاد کرد. در این دوره به بررسی هر نامی که به نام مفهار یا نام مقدس شهدای منطقه تغییر می دهیم می پردازیم که نام قدیمی جاده مربوط به چند سال اخیر است که فلسفه وجودی آن چیست؟ احساس ساکنان محلی در مورد آن و سپس ما در حال تغییر ما معمولاً تأییدات بسیار کمی با ماهیت سیاسی داشتیم. در تمام دوره های گذشته تغییر نام شهدا بیشترین سهم را در نامگذاری خیابان های پایتخت داشته است. بررسی آمار اسامی در پنج دوره گذشته نشان می دهد که برخی از پرطرفدارترین اسامی به غیر از نام شهدا، نام گل هستند که بنفشه، رز، لاله، یاس و لیلی در فهرست پرطرفدارترین اسامی قرار دارند. نام های محبوب

در شورای اول از سال 1356 تا 1360، 20 نام گذاری انجام شد، 11 نام به نام های رایج مانند گل، کوه، اعداد و …، هشت نام شهدا و یکی از نامگذاری ها نام مشاهیر بود. در این دوره برج میلاد، باغ نماز، بزرگراه نیایش و خیابان روزنامه نگار نامگذاری شد. همچنین نام خیابان قلقالی به ستایش تغییر یافته است. در این دوره، باغ گفتگو نامگذاری شده است. نام علامه محمدتقی جعفری تنها فرد شناخته شده ای است که در این دوره ذکر شده است. در شورای دوم 840 درخواست نامگذاری داده شد که از این تعداد 479 مصوبه نامگذاری، 374 نامگذاری به نام شهدا بود.

122 مورد از اسامی گل و کوه و … و 10 مورد نیز توسط افراد مشهوری که خیابان های تهران را نامگذاری کرده اند نامگذاری شده است. بنفشه، گل سرخ، لاله، یاس، سوسن، سوسن، صبح صادق، نرگس و شمشاد از نام‌های رایج در این دوره بوده است.

یکی از جنجالی ترین تغییر نام های این دوره، تغییر نام خیابان خالد اسلامبولی به انتفاضه است که با حواشی زیادی همراه بود و باعث شد این تصمیم اجرایی نشود. در میان چهره ها نام امیرکبیر و لقمان حکیم نمایان است. در این مدت نام دو گذرگاه به نام شهدا تغییر یافت. در شورای سوم 3 هزار و 257 درخواست مطرح شد که با 2 هزار و 641 درخواست موافقت شد. 1630 نامگذاری عمومی، 965 نام شهید، 40 نامگذاری با اسامی شهدا انجام شد. شهریار، آرش کمانگیر، غزالی، حافظ، مولانا، هادی ساعی، کمال الملک، مالک اشتر و شمس تبریزی از جمله نام های معروفی بودند که در این دوره برای خیابان های تهران انتخاب شدند.

در دوره چهارم، 1272 درخواست نامگذاری انجام شد که در نتیجه 973 مورد تایید قرار گرفت. از این میان 699 نام شهید، 247 نام مشترک و 27 نام مشاهیر به ثبت رسیده است. این دوره بیشتر نامگذاری مرسوم کوه ها و ولایات است. آیت الله هاشمی، آیت الله مهدویکانی، عسگراولادی، طاهره صفرزاده و دیگران. از جمله سلبریتی هایی هستند که نامشان در خیابان های شهر در این دوران به چشم می خورد.

شورای پنجم انتصابات مختلفی را به مدت چهار سال انجام داد. از نامگذاری جاده به نام مصدق که سالها خواسته مردم شهر بود تا استاد شجریان، بیژن ترقی، داود رشیدی، بهمن کشاورتس، جمشید مشایخی، بازرگان، عباس کیارستمی، حسین منزوی، علی نصیریان، پروین دولت آبادی. ، سیمین دانشور، اخوان ثلاث، علی حاتمی، عزت الله نظامی، ناصر حجازی و…

دیدگاهتان را بنویسید