پشت صحنه خرید و فروش مرغ در کوچه پس کوچه های اطراف میدان باخمن

پشت صحنه خرید و فروش مرغ در کوچه پس کوچه های اطراف میدان باخمن

عدم نظارت بر گلوگاه های توزیع مرغ در تهران باعث شد تا قیمت مرغ نسبت به روزهای گذشته دوباره افزایش یابد.

قیمت گوشت مرغ باز هم افزایش یافت، در مناطق مختلف تهران مرغ از کیلویی 85 هزار تومان تا 95 هزار تومان به فروش می رسد.

جوجه فروشان می گویند هیچ نظارتی بر توزیع مرغ در میدان باخمان وجود ندارد و خرید و فروش در کوچه بازار و حاشیه این میدان انجام می شود.

ستاد تنظیم بازار چندی پیش قیمت گوشت مرغ را کیلویی 73 هزار تومان تصویب کرد و تاکید کرد که هر قیمتی بالاتر از این معیار فروش بالایی داشته باشد و متخلفان با جریمه های سنگین و احتمالا تعطیلی مغازه ها تحریم شوند.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که بسیاری از مغازه ها برای سود بیشتر مرغ را تکه تکه می کنند و با قیمت های بسیار بالاتری می فروشند، برخی از مغازه ها فیله مرغ را کیلویی تا 150 هزار تومان می فروشند.

مهدی دستوری، مدیر یکی از فروشگاه های بزرگ پروتئین در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: مرغ در بازار کم است، نمی توان به راحتی از میدان بهمن (کشتارگاه) خرید کرد. اما خرید و فروش مرغ در کوچه پس کوچه ها یا اطراف میدان باخمان با قیمت های بالاتر انجام می شود در حالی که قیمت مصوب عمده فروشی مرغ کیلویی 68 هزار تومان است اما حداقل 10 هزار تومان گران می فروشند و مغازه ها در شهر هر کیلو 85 است. هزار تومان به بالا پیشنهاد می دهند».

* نظارت بر عرضه و توزیع در میدان باخمان بسیار ضعیف است

داسوری افزود: مشاهداتی وجود دارد که در خود میدان باخمان نظارت کافی وجود ندارد و عده ای مرغ را با گاری با قیمت بالاتر می فروشند.

وی افزود: راهکارها این است که دولت با مرغی که از کشتارگاه در میدان باخمن می فرستد یخچال را پلمپ کند و در میدان باخمن پلمب را باز کند و بین مردم توزیع کند.

وی ادامه داد: راه حل دوم این است که دولت مرغداری های متخلفی را که گران می فروشند جریمه کند یا خوراک یارانه ای آنها را متوقف کند.

مدیر فروشگاه محصولات پروتئینی تاکید کرد: در حال حاضر برخی از مراکز تحویل دولتی به دلیل اینکه سهمیه بسیار کمتری به آنها داده می شود مجبور به خرید از دلالان و راه اندازی فروشگاه های خود هستند.

* سهمیه فروشگاه های دولتی برای عرضه مرغ کم است

وی گفت: سهمیه برخی از مراکز توزیع دولتی روزانه 100 کیلوگرم است و این برایشان کافی نیست، مغازه ها را استخدام کرده اند، دستفروش ها را استخدام کرده اند و در نهایت باید حقوق خود را پرداخت کنند.

تصوری ادامه داد: فعالان غیردولتی نیز باید از ساعت 5 صبح به محل توزیع مرغ در میدان باخمن مراجعه کنند و گاهی تا بعدازظهر مرغ تهیه نمی کنند و به همین دلیل ترجیح می دهند از خارج از محل و از نمایندگی ها خرید کنند.

بنابراین گزارش، قیمت مرغ بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار 73 هزار تومان است و در برخی میادین میوه و تره بار سطح شهر مرغ با این قیمت موجود است اما مرغ با قیمت مصوب تقریبا در فروشگاه های شهر یافت نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید