کوچه پس کوچه های دیار مینودوری به عطر عید ولایت معطر شد/ وقتی عشق امیرالمومنین در دل ها می درخشد.

پیامبر اکرم (ص) در خصوص فضیلت عید غدیر خم و اهمیت ویژه آن نسبت به سایر عیدها، احادیث فراوانی دارد، فرمود: «روز غدیرخم بهترین و بزرگترین عید امت من است. این روزی است که خداوند متعال مرا مأمور کرد تا برادرم علی بن ابیطالب را به عنوان نشانه ای برای امتم نصب کنم تا پس از من با او راه بیابند و این روزی است که خداوند دین مرا کامل کرد و نعمت خود را بر امت من تمام کرد. امت و او خشنود بودند که اسلام دین آنها بود.

امام صادق (علیه السلام) نیز درباره فضیلت این روز می فرماید: «شاید گمان کنید که خداوند روزی گرانبهاتر از روز غدیر آفریده است.» نه به خدا، نه به خدا، نه به خدا.

روز غدیر، عید آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و روز جشن اهل بیت علیهم السلام است. از این رو بر برگزاری جشن و ابراز شادی و سرور در این روز تاکید ویژه ای شده است.

طبق همین سنت، شهروندان قزوینی هر ساله به هر طریق ممکن سعی در پیروی از سیره اهل بیت دارند تا از جشن علوی محروم نمانند.

اینجا حسینی ابوترابی از حسینیه های قدیمی و صمیمی قزوین است که تقریباً در تمام ایام و مراسم مذهبی پذیرای عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

در روز عید غدیر، مانند سایر اعیاد، ائمه اطهار در آن جشن گرفته می‌شوند و تکریم می‌شوند و همه ساعاتی در آنجا می‌نشینند و از فیض معنوی آن بهره می‌برند، شاید به این دلیل که این خانه به سادات مزین شده است.

البته جشن و شادی اهالی قزوین در عید غدیر خم به حسینیه و مساجد نمی رسد.

719fac6f 0652 4bc5 9cec 12554c6d2cc2 خبر خاکستری



فاطمه م مادر جوانی است که پس از شیوع ویروس کرونا خانه خود را با کمک فرزندانش تبدیل به خانه کرده و تقریباً تمام مراسم مذهبی را در خانه خود به همراه دختر و پسرش انجام می دهد.

وی به خبرنگار صبح قزوین گفت: من خودم در خانواده هیئتی بزرگ شدم و عادت کردم اما شرایط زندگی گاهی انسان را به سمتی سوق می دهد که فکرش را نمی کنی.

فاطمه ادامه داد: ابتدا دوری از هیئت من را بسیار آزار می داد اما پس از مدتی تصمیم گرفتم هیئت را به خانه ام بیاورم.

این مادر جوان گفت: فرزندانم در ایام عید مثل عید غدیر چند روز قبل خانه را تزئین می کنند، حتی مراسمی به نام نصب پرچم شادی را ترتیب می دهند و با پخش سرود خانه را متبرک می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر جشن و شادی در روز بایرام با پخت شیرینی و توزیع آن در بین واحدها شربت و شکلات خود را برای این عید تهیه می کنیم.

فاطمه گفت: ما غذای این روز را به نیت حضرت علی می پزیم و از برکات او بهره مند می شویم.

922b9436 955d 434e be80 e7657692f1a5 خبر خاکستری



مرتضی موحدی مرد میانسالی است که حیاط زیبای خانه خود را برای جشن عید غدیر آماده کرده است.

وارد خانه اش که می شوی از رنگ سبز درخت و گلدان های گوشه حیاط غافلگیر می شوی. درختان با چراغ و ریسمان زیباتر شدند.

مولا و بلندگو ندارند، همه ملاها و گفتگوها در یک سیستم جمع آوری شده و در فواصل زمانی کوتاه پخش می شود.

صندلی ها در حیاط چیده شده، مردم برای شنیدن مداحی و سخنرانی می آیند، شیرینی و شربت می نوشند و می روند.

مرتضی محدی که سه روز پیش جشن غدیر خود را برگزار کرده بود، در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: برای این جشن همه اعضای خانواده را بسیج کردیم و خیابان را با پرچم تزئین کردیم.

وی افزود: امسال با تهیه پوسترهای خطبه غدیر سعی داریم همسایگان را با فرهنگ غدیر آشنا کنیم.

موحدی خاطرنشان کرد: با اینکه ثروت چندانی نداریم، سعی کردیم در حد توان در خدمت دوستداران روستا باشیم تا حضرت عالی پذیرای ما باشند.

15a711fb 9436 4d0d a8b9 d6b456351aba خبر خاکستری



خانم مومنی یکی دیگر از بانوهای قزوینی است که در ایام غدیر خم در یکی از مناطق پایین شهر با ایراد سخنرانی، جشن تولد و پخش شیرینی و شربت در منزل خود جشن بیرم را می گیرد.

یکی از مؤمنان که خود قاری و مدرس قرآن است در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: همه ساله با کمک همسایگان محلی سعی می کنیم با برپایی جشن ها و سفره های علویان گامی در جهت بزرگداشت این روز بزرگ برداریم.

و افزود: قدم های ما هرچند کوچک است، اما صادقانه است، هرکسی با دل به اینجا می آید و بخشی از کار را خودش می گیرد.

این مربی قرآن گفت: علاوه بر مراسم ویژه بزرگسالان که با قرائت قرآن، دعا، سخنرانی و ولادت همراه است، برنامه های شاد و مفرحی را نیز برای آشنایی کودکان با فرهنگ غدیر داریم.

وی گفت: در این مراسم هرکس به عشق ملا علی دست به کار می شود، به اخلاص یکی چای می دهد، دیگری میوه، شکلات، سخنرانی می کند و هر کدام تا می تواند با من دیدار می کند. به

31be82ba 56f8 448a 86c7 f3f2a1b02228 خبر خاکستری

به گزارش خبرنگار صبح قزوین؛ یکی از زیبایی های عید غدیر در سال های اخیر رواج و اهلی شدن آن است، کودکی که توپ و بادکنک تقدیم می کند و بین همسالانش پخش می کند، دختری که به بچه ها عروسک می دهد، پیرمردی که درب خانه اش شربت پخش می کند. بانویی که در روز عید می خورد. کمی غذای غنی تری تهیه می کند و چند غذا به همسایه تقدیم می کند و راننده ای که برای آن روز از مردم پول نمی گیرد…

همه اینها علاوه بر جشن های باشکوهی که مدیریت شهری و هیئات مذهبی برای غدیر تدارک دیده اند، به زیباتر و لذت بخشی این روز برای همه کمک می کند. باشد که مورد رضایت معظم له قرار گیرد. یا علی…

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید