پشت صحنه یک اتفاق عجیب در بازی استقلال – سپاهان

پشت صحنه یک اتفاق عجیب در بازی استقلال – سپاهان

استقلال و سپاهان در اولین روز از هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران مهمترین بازی را برگزار کردند. دیداری که نیمه دوم آن هیجان انگیز بود و در نهایت با برتری 2 بر صفر رقیب اصفهانی به پایان رسید. این نتیجه نهایی شکست ناپذیری استقلال پس از 30 هفته حضور در لیگ برتر ایران بود.

با این حال بدون توجه به اتفاقات فنی این بازی، نحوه فیلمبرداری این مسابقه در مقاطعی از بازی عجیب بود. زاویه دوربین طوری انتخاب می شود که تابلوهای تبلیغاتی جلوی آن نشان داده نشود. می توان حدس زد که چنین تصمیمی مربوط به بیانیه مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در خصوص حق پخش تلویزیونی است که کمی قبل از شروع بازی های هفته اول منتشر شده است. در واقع قبل از شروع بازی های دیروز دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در نامه ای مشترک به رئیس سازمان صدا و سیما خواستار رعایت برخی حقوق این دو باشگاه شدند. در این نامه با اشاره به توافقات دو باشگاه با سازمان لیگ برای استفاده از ظرفیت رسانه ای دو باشگاه و واگذاری دو باشگاه به عموم مردم خارج از بورس و جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران، آمده است. جبلی رئیس سازمان صدا و سیما به صورت ویژه درخواست کرد:

1- عدم پخش منتخب بازی ها و گل های دو تیم در بخش های خبری و برنامه هایی مانند فوتبال برتر، عصرهای فوتبال، ورزشگاه ها و ….

2- عدم پخش زنده یا غیر زنده مسابقات دو تیم از بستر تلویزیون و تلویزیون های اینترنتی.

در پایان این نامه به تمایل هر دو باشگاه برای مذاکره در خصوص واگذاری حقوق مذکور به صداوسیما در ازای سود به باشگاه ها اشاره شده است.

کمی بعد مشخص شد که تاکید بر بند دوم این نامه، یعنی. عدم پخش زنده یا غیر زنده بازی های دو تیم در بسترهای اینترنتی به ویژه TVBion حساس شده و زاویه دوربین تلویزیون به همین دلیل در هنگام پخش زنده تغییر کرده است. روی برخی از بیلبوردهای روبروی این تصاویر، باشگاه استقلال عبارت «پخش آنلاین غیرمجاز مسابقات به منزله تضییع حقوق هواداران و سهامداران استقلال است» را نوشته بود و تلویزیون نیز علاقه ای به نمایش این موضوع نشان نداد.

اصرار گوینده و گزارشگر مسابقه مبنی بر پرداخت حق پخش تلویزیونی، اما روند جدیدی را آغاز کرد. در خصوص حق پخش همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد که همچنان مورد سوال است. تلویزیون می گوید آنها قانون را رعایت کردند و مبالغ لازم را پرداخت کردند. قانون مورد بحث مربوط به دولت قبل است که مقرر شد مبلغ تبلیغات قبل و حین بازی ها و مسابقات ورزشی به حسابی در خزانه واریز شود. از سوی دیگر مقرر شد مبلغ تبلیغات محیطی و تبلیغات روی پیراهن از سوی وزارت ورزش به همین حساب واریز شود. در نهایت مجموع این اعداد باید در محاسبه طرفین بر 30 بر 70 تقسیم شود. به این ترتیب 70 درصد به تلویزیون و 30 درصد به وزارت ورزش می رسد که آنها را بین فدراسیون های ورزشی تقسیم می کند.

تلویزیون مدعی چنین کاری است اما مسئولان فدراسیون فوتبال می گویند تلویزیون مبلغ واقعی را که از تبلیغات به دست آورده است واریز نکرده بلکه مبلغ بسیار ناچیزی را به حساب خزانه واریز کرده است. از سوی دیگر مسئولان باشگاه استقلال می گویند تلویزیون حق پخش زنده را دارد و در قسمت های دیگر که به صورت زنده پخش نمی شود از فوتبال استفاده نخواهد کرد. آنها می خواهند رقمی که از این برنامه ها به دست می آید در اختیار باشگاه های استقلال و پرسپولیس قرار گیرد یا اینکه انتقال این گونه پخش ها از فیلتر دو باشگاه عبور کند. تلویزیون اما می گوید رقم داده شده برای کل برنامه است و فدراسیون و باشگاه ها باید به آن پایبند باشند.

منبع: Football360

دیدگاهتان را بنویسید