پنالتی طارمی گل می شد، 7 امتیاز استقلال را می بردیم

پنالتی طارمی گل می شد، 7 امتیاز استقلال را می بردیم

دربی بازی خاصی است که بازیکنان خاصی می توانند در آن بدرخشند. به چنین بازیکنانی بازیکنان دربی می گویند. فوتبالیست هایی که این بازی را انجام می دهند سخت، هیجان انگیز و سرسخت هستند و نام خود را در تاریخ این تورنمنت بزرگ ثبت کرده اند.

یکی از این بازیکنان علی علیپور است که 4 گل به ثمر رساند و بهترین مهاجم تاریخ دربی های بعد از انقلاب پرسپولیس بود. البته مهدی هاشمی نسب هم در دربی 4 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند اما این مدافع بود که در آن بازی نفس گیر هم برای استقلال گلزنی کرد.

یک بار دیگر به بهانه دربی پیش رو با علی علیپور صحبت کردیم و گفتی این روزها دوران نقاهت پس از عمل در پرتغال را سپری می کند اما دلش با داربی، پرسپولیس و بازی با استقلال است. باورتان نمی شود تا پایان این گفتگو با ما و ژیل ویسنته مهاجم سابق پرسپولیس و فعلی پرتغال هم باشید.

به نظر شما دربی چه تفاوتی با سایر بازی ها دارد؟

زمین با بهشت ​​فرق دارد. دربی یک بازی خاص و هیجان انگیز در سراسر جهان است که با شعارهای هواداران حساس تر می شود. به عنوان یک بازیکن، می توان با گذاشتن یک نشان یا درخشش در تاریخ یک باشگاه برای همیشه در یادها ماند. واقعا متفاوته، واقعا!

علی علیپور که مهاجم موفق دربی است چگونه برای این دیدار خاص و حساس آماده شد؟

باورتان نمی شود، اما من همیشه سعی می کردم 2 هفته قبل از مهمانی های خانوادگی و گردش با دوستان خودداری کنم. زودتر به رختخواب رفتم و بیشتر به تغذیه ام توجه کردم. همچنین چیزی که به من کمک کرد پیش نمایش دربی و منطقه 18 قدمی استقلال بود. قبل از اینکه بخوابم گلزنی به استقلال و این دیدار مهم را تجسم کردم و خیلی به من کمک کرد.

آیا تا به حال آرزوی گلزنی در دربی را داشته اید؟

هیچ وقت آرزوی گلزنی در دربی را نداشتم اما دوستان و اطرافیانم آن را دیده بودند و به من گفتند. وقتی گلی را به ثمر رساندم، تعجب کردم که چگونه اطرافیان من قبلاً آن را در خواب دیده بودند و…

آیا برای شادی دربی طلا برنامه ریزی کرده اید؟

نه دربی، بلکه بازی های دیگری را با شجاع خلیل زاده و مهدی ترابی در نظر گرفتیم. دربی واقعاً متفاوت است و آنقدر هیجان و استرس وجود دارد که حتی اگر برنامه ای هم داشته باشید نمی توانید آن را دنبال کنید. شرایط خاصی دارد.

خاطره انگیزترین دربی علی علیپور کدام دیدار بود؟

هرگز دو دربی را فراموش نمی کنم. اولی اولین دربی بود و من برای اولین بار آقای برانکو فیکس بودم. من به لطف حمید خان درخشنده پرسپولیس شدم، اما اولین گل دربی ام را زیر نظر آقای برانکو و در اولین دربی در حدود 19 سالگی به ثمر رساندم که با توجه به سن و سلامتی ام فوق العاده بود. خدا بیامرز، هادی نوروزی عبور کردند و من هم در را به روی وحید طالبلو باز کردم که هیچ وقت فراموش نمی کنم.

و دومین دربی خاطره انگیزی که به یاد دارید؟

همان دربی را 4-2 بردیم. هنوز وقتی به آن روز فکر می کنم با خودم می گویم اگر دوست خوبم مهدی طارمی که عالی هم بازی می کرد پنالتی اش را می زد، ما به استقلال 7 گل می زدیم. 2-0 به نفع ما بود که امید عالیشاه از کمانه من به تیرک دروازه زد و مهدی طارمی پنالتی خود را از دست داد. این دربی آنقدر با کیفیت بود که در هیچ بازی دیگری چنین هیجانی را احساس نکرده بودم. شاید هنوز پشیمان باشم که چرا گل های بیشتری اضافه نکردیم! آن روز واقعاً روز پرسپولیس بود و…

بیشترین دربی که در این رقابت سخت و حساس دیده اید؟

خیلی سخته که اسم بیاری دربی بازی سختی است، یک روز شما می توانید عالی باشید و روز دیگر حتی نمی توانید ضربه بزنید. بنابراین نام بردن از اسامی سخت است اما باز هم به آن دربی 4-2 اشاره می کنم و می گویم که تیم پرسپولیس بهترین بازیکن دربی بود.

این روزها همه از حسین حسینی، دروازه بان استقلال صحبت می کنند که یک بار در دربی از روی پنالتی یک پنالتی به ثمر رساند!

بله، من هم جریمه شدم. گرفتن پنالتی در دربی هم سخت است و شجاعت می خواهد. وقتی پشت توپ می روید، یک صدم ثانیه فکر نمی کنید که اگر توپ بشکند چه؟ ورزشگاه و جو وحشتناکش برای پنالتی و پنالتی زن سخت است. استرس سر تا پا انسان را فرا می گیرد اما خدا به من کمک کرد ضربه ام را تبدیل به گل کنم و شرمنده هواداران نباشم.

می خواهید دربی را دوباره زنده کنید؟

این 100% درست است. من آن را دوست دارم و قطعا دربی را دوباره تجربه خواهم کرد، اما تفاوت این است که من باتجربه تر شده ام. شاید دیگر استرس دربی را نداشته باشم و راحت تر بازی کنم.

یعنی دوباره با پرسپولیس بازی می کنی؟

چرا که نه؟ همه می دانند که من اهل اغراق و تبریک نیستم، بلکه هر آنچه در زندگی ورزشی ام دارم مدیون پرسپولیس و هوادارانش هستم. دوست دارم در آینده دوباره پیراهن رنگی پرسپولیس را بپوشم و دوباره در دربی گل بزنم.

آیا می دانید شما هم مانند فرهاد مجیدی 4 گل دربی زدید اما به اندازه او در گلزنی در دربی معروف نبودید. چرا؟

من خودم را با آقای فرهاد مجیدی مقایسه نمی کنم. بله من هم 4 گل زده ام اما شاید نگاه دوستان رسانه ای یا در فضای مجازی و …. آنها برای من زیاد نبودند. با این حال گلزنی در دربی آنقدر شیرین و جذاب است که دیگر به این مشکلات فکر نمی کنم. خدا را شکر می کنم که در جوانی از روستای کراهیل (حوالی قائم شهر) مازندران به پرسپولیس آمدم و 4 گل در دربی زدم. این برای من کافی است.

شما با 4 گل بهترین مهاجم پرسپولیس از زمان پیروزی انقلاب در دربی هستید. آیا می دانید کدام مهاجمان پرسپولیس بیشتر از شما در دربی ها گل زده اند؟

فکر می کنم مرحوم صفر ایرانپاک 7 گل و حسین آقا کلانی هم قبل از انقلاب 5 گل زده اند. به هر حال مایه افتخار است و به خودم افتخار می کنم که با کمک هم تیمی هایم این همه گل زدم و بخشی از تاریخ باشگاه بزرگ پرسپولیس بودم.

دربی یکشنبه چه تفاوتی با سایر دربی ها دارد و آن را چگونه پیش بینی می کنید؟

با توجه به شرایط جدول، این دربی حساس تر می شود و برنده امید بزرگ تری برای قهرمانی است. واقعا پیش بینی دربی سخت است اما به نظرم تیمی که اولین چک یا گل اول را به ثمر رساند با توجه به جو و شرایط مسابقه می تواند برنده شود. فکر می کنم این دربی بیشتر فیزیکی و رقابتی باشد. حتی ممکن است اخراج هم رخ دهد چون برای دو تیم بسیار مهم و تعیین کننده است.

در نهایت، بهترین گلزن مسابقه را پیش بینی کنید؟

واقعا نمیشه پیش بینی کرد من دوست دارم پرسپولیس برنده شود و اسم گلزن هم مهم نیست، اما فکر می کنم بازی کم گلی باشد چون شرایط دو تیم در جدول به هم نزدیک است و بازیکنان دو تیم مقابل هم قرار می گیرند. یک رقابت سخت تر هیچکس انتظار نداشت که گلچیانی در دربی قبلی 2 گل بزند اما او موفق شد. به همین دلیل می گویم که پیش بینی بهترین گلزن بسیار سخت است.

دیدگاهتان را بنویسید