پوشش خدمات بهداشتی در مناطق صعب العبور با آمبولانس هوایی


ساعت: 11:28
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904964

وضعیت هوای سیستان و بلوچستان چه می گذرد؟

گسترش خدمات آمبولانس هوایی به مناطق دورافتاده مختلف جنوب سیستان و بلوچستان که علاوه بر ارتقای سطح سلامت شهروندان، امید به زندگی مصدومان حوادث را در مناطق عقب مانده و صعب العبور افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، امروزه اهمیت خدمات فوریت های پزشکی هوایی برای مدیریت زمان در حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی و در مواردی که فاصله محل حادثه تا مراکز درمانی زیاد است، بیشتر شده است. یا زمان نقش اساسی در درمان بیماران دارد، حمل هوایی بیماران به مراکز درمانی بهترین راه برای نجات جان آنهاست.


آمبولانس هوایی در مقایسه با نوع زمینی شعاع عملیاتی وسیع تری دارد و می تواند داروها، تجهیزات و پرسنل پزشکی را در مدت زمان بسیار کوتاهی به نقاط دورافتاده و صعب العبور بفرستد و یا بیماران را به مراکز درمانی مجهز منتقل کند که باید به عنوان فرصت مورد توجه قرار گیرد.


انتقال مادران باردار پرخطر، تحویل نوزاد بر فراز آسمان با هلیکوپترهای اورژانس، انتقال بیماران با بالگردهای اورژانس از جمله اخباری است که شنیدن آن برای کمک به این افراد و حفظ جان آنها خوشحال می شود.


اورژانس هوایی، پوشش خدمات سلامت در 97 نقطه ثبت شده در جنوب سیستان و بلوچستان

سعید محد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت و نیاز مردم در جنوب استان گفت: سیستان و بلوچستان استانی عظیم با روستاهای پراکنده و به دلیل وجود دارد. به شرایط سخت حمل و نقل بیماران در مواجهه با شرایط نامساعد جوی، وجود مناطق کوهستانی و دورافتاده مانند مناطق صعب العبور دور از مراکز درمانی، گذرگاه های مرزی پرخطر، ضرورت راه اندازی اورژانس هوایی را دوچندان کرد.


وی با بیان اینکه اجرای سیاست های طرح تحول سلامت و ارتقای کمی و کیفی اورژانس پیش بیمارستانی از مهمترین اهداف مردم است، افزود: 2 فروند بالگرد بل 21430 با ظرفیت سه تخت بیمارستانی و ارائه خدمات اورژانس هوایی در شهرهای ایرانشهر و کنارک


این مسئول با بیان اینکه از نظر جغرافیایی محدوده تحت پوشش این دانشگاه با 12 شهر بزرگترین کشور در کشور است، گفت: استفاده از اورژانس هوایی در مناطق صعب العبور با کاهش زمان کمک رسانی، جان مصدومان تصادفی را نجات می دهد. و آسیب های ناشی از حوادث و بیماران را کاهش می دهد و تبدیل به اورژانس می شود.


وی تصریح کرد: اورژانس هوایی با یک فروند بالگرد در گذشته در ایرانشهر مستقر و فعال بود، اما بنا به دلایلی از این شهرستان به نقطه دیگری از کشور منتقل شد و مجددا با تلاش مسئولین و به دلیل وقوع طبیعی. و حوادث غیرطبیعی در جنوب استان، 2 فروند بالگرد این بالگرد به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشار واگذار شده است.


محد افزود: بالگرد قبلی به صورت قراردادی با شرکت آوا سلامت زیر نظر شرکت آوا سلامت با ظرفیت محدود برای بیماران کار می کرد اما به دلیل مسائل قانونی و موانع قانونی در قرارداد امکان بهره برداری وجود نداشت و ادامه فعالیت آن منوط به رفع مشکلات حقوقی و قانونی و هم اکنون با 2 فروند بالگرد بل 214 در خدمت مردم جنوب استان می باشد.


وی تصریح کرد: کارکنان اورژانس هوایی این شهرستان متشکل از چهار کارشناس فوریت های پزشکی و سه خدمه پرواز بوده و وظیفه آنها حمل مادران باردار، مصدومان حوادث رانندگی و انتقال بیماران بدحال در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بالگرد است. یک سانحه هوایی بود


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به آمار پروازهای اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در 6 ماهه نخست امسال، گفت: از ابتدای سال تاکنون بالگردها 41 پرواز، 30 پرواز ماموریتی انجام داده اند. به ایرانشهر و 11 به چابهار و 60 درصد این ماموریت ها مادران باردار را به مراکز درمانی منتقل می کنند.


وی با اشاره به بالگردهای ثبت شده در جنوب سیستان و بلوچستان اذعان داشت: 97 نقطه فرود مشخص و ثبت شده بالگرد و 100 سایت مشخص شده و در آینده نزدیک امکان فرود بالگرد در این نقاط وجود خواهد داشت.


موحد ادامه داد: 15 نقطه در منطقه سرزاب شناسایی و ثبت شده و در این مناطق کوهستانی و صعب العبور به مردم خدمات رسانی می کنند.


سرپرست دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان از جمله ایرانشهر، بمپور، دلقان، سرباز، راسک، فنوج، کسرکند، نیکشهر، دستیاری، زرآباد، کنارک و چابهار را تحت پوشش خود دارد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید