پیامدهای خطرناک شکست احتمالی مذاکرات در وین

پیامدهای خطرناک شکست احتمالی مذاکرات در وین

روزنو: دو منبع ایرانی نزدیک به مراکز قدرت می گویند که این واقعیت که مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن به بن بست خورد، نشان می دهد که این مذاکرات بیشتر به شکست می انجامد.

مقامات و تحلیلگران به رویترز گفتند که ایران با موضعی سازش ناپذیرتر در مذاکرات هسته ای شرکت خواهد کرد.

رویترز نوشت: “خطرات بزرگ هستند زیرا شکست مذاکرات وین برای احیای برجام، جنگ های منطقه ای جدید را تهدید می کند. اسرائیل، دشمن سرسخت ایران، به دنبال سیاست سخت گیرانه تری علیه ایران است.”

مقامات و تحلیلگران بر این باورند که از نظر اصولگرایان، اتخاذ رویکرد سخت گیرانه تر می تواند واشنگتن را مجبور به پذیرش حداکثری خواسته های تهران کند.

یک مقام محافظه‌کار گفت: “تاسیسات هسته‌ای ما فعال هستند؛ ما می‌توانیم با توافق یا بدون توافق زندگی کنیم. توپ در میدان آنهاست. پیشرفت به معنای لغو همه تحریم‌های سرکوبگر است. ایران از توافق دست برنداشته است، اما این آمریکا بود.” به رویترز گفت.

دو منبع ایرانی نزدیک به مراکز قدرت به رویترز گفتند که این واقعیت که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن پس از پیروزی بزرگ در انتخابات ژوئن به بن بست خورد، نشان می‌دهد که این مذاکرات بیشتر با شکست مواجه است.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد ایران در گروه بین المللی بحران گفت: «ایران اگر بر حداکثر الزامات خود پافشاری کند، هیچ امتیازی دریافت نخواهد کرد. نه لغو تحریم ها و نه تضمین های اضافی که او می خواهد. در نتیجه احتمال دستیابی به توافق بسیار کم است.»

هنری روم، تحلیلگر گروه اوراسیا می گوید: «بسیاری از بنیادگرایان در ایران متقاعد شده اند که توافق هسته ای شکست خورده ارزش پیگیری ندارد مگر اینکه تغییرات اساسی داشته باشد.

پذیرش مذاکرات بدون پیش شرط از سوی ایران

اما بخش عربی اسکای نیوز در گزارشی با طرح این سوال که چرا ایران با بازگشت بدون قید و شرط به مذاکرات هسته ای موافقت کرده است، نوشت: «پس از حدود شش دور مذاکرات بی نتیجه، ایران رسما از سرگیری مذاکرات بدون قید و شرط را اعلام کرد. اما دلیل پذیرش مذاکرات بدون پیش شرط ایران چیست؟»

بازگشت ایران به میز مذاکره به ویژه پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران همچنان در حال آماده شدن است.» دلیل نیاز فوری ایران به توسعه اقتصاد همزمان با لغو تحریم‌های سازمان ملل و کنار گذاشتن سیاست حکومت‌داری ایران است. مذاکرات هسته ای نخواهد بود و گزینه های دیگری در دستور کار است.

این تحلیلگر افزود: به نظر می رسد دو طرف منتظر آغاز مذاکرات هستند. این فرصتی برای هر کشوری برای مذاکره است، به ویژه برای ایالات متحده که قصد دارد بر تهدید چین تمرکز کند. بایدن از ما می خواهد که هر چه زودتر از شر او خلاص شویم. شرایط سخت کنونی نیز بار سنگینی بر دوش اقتصاد ایران است.»

این تحلیلگر پیش بینی می کند که مذاکرات در دور هفتم ممکن است برای ارائه برخی امتیازات بین دو کشور آغاز شود. از جمله بحث برجام بدون ذکر و ذکر موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران.

دیدگاهتان را بنویسید