پیامدهای جدی شکست مذاکرات وین / گزینه ها یا طرح بعدی چه می تواند باشد؟

پیامدهای جدی شکست مذاکرات وین / گزینه ها یا طرح بعدی چه می تواند باشد؟

روز جدید :یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی و استاد روابط بین الملل هنگام از سرگیری مذاکرات در وین گفت: «یکی از خطرات تنش دیگری در خاورمیانه است که دولت مستقر در واشنگتن نمی تواند با آن مقابله کند زیرا در حال حاضر چنین است. او عمیقاً درگیر مناقشه با روسیه در اوکراین است.

وی معتقد است اگر این مذاکرات به توافق نرسد، ایران با تشدید تحریم ها علیه خود و همچنین تشدید بحران در منطقه مواجه خواهد شد. پیامدهای شکست مذاکرات بی ثباتی در خاورمیانه خواهد بود. در هفته‌های اخیر شاهد حرکت حوثی‌ها به ابوظبی در امارات بوده‌ایم و همزمان تشدید تنش‌ها می‌تواند وضعیت عراق را پیچیده‌تر کند.

اما نصر با بیان اینکه نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است، گفت: فکر می کنم هر دو طرف باید در این مذاکرات پیروز شوند و به توافق برسند. در این مذاکرات ایران تلاش می کند از برنامه هسته ای خود به عنوان ابزاری برای دستیابی به رفع تحریم ها استفاده کند و اکنون دست تهران در این زمینه پر است. ایالات متحده به هیچ وجه به دنبال بحران بزرگ دیگری در خاورمیانه و جنگ با ایران نیست، بلکه تمرکز خود را بر چین و روسیه و کاهش تنش در منطقه گذاشته است.

در حال حاضر هر دو طرف اراده سیاسی برای دستیابی به توافق دارند، اما مشکل این است که چگونه می توان به این توافق رسید. من فکر می‌کنم همه به این نتیجه رسیده‌اند که در بهترین حالت، توافق با تهران کوتاه‌مدت خواهد بود، زیرا این توافقی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از آن خارج شد و ساختار سیاسی واشنگتن را برای اجرای مجدد آن متقاعد کرد. این توافق آسان نیست و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی خواهان یک توافق بهتر با ایران هستند.

از این طرف، ایرانی‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آمریکا تحریم‌ها را بردارد و تحریم‌ها برداشته شود. بنابراین می توان گفت توافق امکان پذیر است، اما در چنین مذاکراتی در آخرین لحظه، شکست کل روند ممکن است.

حتی کسانی در واشنگتن که مخالف بورژوازی هستند به این نتیجه رسیده اند که در نتیجه سیاست فشار حداکثری، برنامه هسته ای ایران اکنون در حال توسعه است. در عین حال، دولت بایدن بارها گفته است که ایران باید تصمیم سختی بگیرد، اما عکس این موضوع صادق است و این بر عهده آمریکاست که تصمیم بگیرد که آیا می خواهد توافق را امضا کند و به آن پایبند باشد یا خیر. زیرا می توانید در وین به توافق برسید، اما اگر مقاومت در واشنگتن خیلی جدی باشد یا تحریم ها لغو نشود، به راحتی از هم می پاشد.

نصر با تاکید بر اینکه ممکن است مذاکرات با شکست مواجه شود، گفت: پیامدهای این شکست برای ایران، آمریکا و منطقه فاجعه بار خواهد بود. گزینه های بعدی یا طرح B می تواند جنگی باشد که هیچکس در منطقه یا ایالات متحده اخیراً از افغانستان خارج نشده است یا تحریم های بیشتر علیه ایران که می تواند به رویارویی مانند تهران منجر شود. پیش از این شاهد تنش در عربستان سعودی و امارات و همچنین هدف قرار دادن نفتکش ها در منطقه خلیج فارس بوده ایم. هیچ کس نمی خواهد به جایگزینی برای توافق فکر کند.

دیدگاهتان را بنویسید