فعال اصلاح طلب: سخنگوی دولت شکست خورد و پیامدهای امنیتی خطرناک سخنانش را درک نکرد

فعال اصلاح طلب: سخنگوی دولت شکست خورد و پیامدهای امنیتی خطرناک سخنانش را درک نکرد

روز جدید مرتضی محمودی، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات می گوید: من در پست های امنیتی حضور داشتم و به شما می گویم پوشش اظهارات سخنگوی دولت درباره تیراندازی به معترضان بسیار خطرناک است، بنابراین می گویم. شما نباید اجازه دهید این افراد وارد چنین موقعیت هایی شوند و دسته بندی شوند.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، چندی پیش در صدا و سیما به جمعی از دانشجویان گفت: از همان روزهای اول، حکومت مثل آب خوردن بود که به پلیس اجازه می داد از گلوله واقعی استفاده کند و همه را در خیابان کتک بزند. طرح این سخنان سخنگوی دولت در شرایط فعلی نه تنها ریختن بنزین روی آتش نیست، بلکه بسیار خطرناک و حتمی است، چگونه یک سخنران اینقدر صریح صحبت می کند که به مردم صلوات می دهد که گلوله نخورده اند. گلوله های جنگی نه این حرف ها ادامه چرخه خشونت است؟

مرتضی مگامی، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور در دوره اصلاحات می گوید: برخی از آقایان که در دولت هستند، مانند آقای سوگناگو، بسیار جدید، کم تجربه و غیرتحلیلی هستند و حتی با بیشترین ها آشنا نیستند. مسائل اساسی حکمرانی و همچنین سخنان نامناسب و خطرناک. افرادی که بالاتر از سخنگوی دولت هستند مواظب باشند اینگونه افراد را به محافلی چون دانشگاه نفرستند. وقتی آنها در این محافل حضور دارند، طبیعی است که چنین نتیجه ای حاصل شود، به طوری که در کنار این افراد اصلاً نباید در چنین سمت هایی قرار بگیرند، آنها را نیز از اظهار نظر دولت منصرف کرد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از ادارات با مدیران ناکارآمد، کم تجربه و متکبر مواجه هستیم، تصریح کرد: ببینید امروز با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و مشکل این بود که با شعارهای بلندپروازانه سر کار آمدند؛ در حالی که در بسیاری از ادارات با مدیرانی مواجه هستیم. تا زمانی که از واقعیت ها آگاه نبودند و حالا محصول این عدم آگاهی و ناکارآمدی همین است که می بینید، اما متأسفانه نمی خواهند آن را بپذیرند و به فرافکنی ادامه می دهند.

سفیر با بیان اینکه سخنان سخنگوی دولت از نظر امنیتی مشکل ساز است، تصریح کرد: من در پست های امنیتی حضور داشتم و به شما می گویم که پوشش این سخنان بسیار خطرناک است، بنابراین می گویم نباید به این افراد اجازه داده شود. در چنین دسته بندی هایی قرار می گیرد. همین جمله منشا این شخص را نشان می دهد. هر کس کوچکترین اطلاعی از مسائل امنیتی داشته باشد می‌داند که اصلاً نباید چنین جملاتی را به زبان بیاورد، پس باید نتیجه بگیریم که این فرد بی‌تجربه و ساده لوح موقعیت و جایگاهی را که در آن قرار گرفته است را نمی‌فهمد و پیامدهای آن را نمی‌داند. امنیت حرفش و بس .جهل یعنی در اولین فرصت در حضورش تجدید نظر کنید .

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که دولت هیچ مجوزی برای اعطای مجوز یا رد مجوز ندارد. ما نهادهای امنیتی، شورای امنیت، شورای امنیت و… داریم که هر کدام سازوکارهای مختلفی برای مقابله با اعتراضات مردم دارند. البته این موضوع فعلاً مشکل سخنران نیست و حتی در مقاطعی شاهد رفتارهای فوق العاده نامناسب و مضر همین مأموران امنیتی و انتظامی بوده ایم. مثل حوادث تلخ و بلایای زاهدان و هش که نشانه بی تدبیری بود.

این فعال سیاسی بابی با بیان اینکه این سخنان مانند نمک پاشیدن بر زخم در شرایط داغ جامعه است، گفت: می توان توصیه های مختلفی کرد. در ارتباط با مردم همواره به برقراری صلح و عدم ایجاد تنش توجه داشته باشند، از اظهارنظرهای خطرناک و تنش زا پرهیز کنند و مهمتر از آن از برخورد تبعیض آمیز پرهیز کنند. یعنی می بینید مدام می گویند با اغتشاش گران برخورد می کنیم اما از آن منظر افسران خاطی که اشتباه کرده اند و بی مورد شلیک کرده اند و اموال عمومی را تخریب کرده اند مجازات نشده اند. شما نمی توانید همیشه یک طرفه باشید زیرا این رفتارها باعث می شود مردم در خیابان بیشتر عصبی شوند. نوع گفتگو با مردم باید همدلانه باشد و بهانه به دست دشمنان نرود. این روند واقعاً نیاز به مدیریت مؤثر دارد و اول از همه باید ریشه نارضایتی را جست و کارمندان به جبران و برآوردن خواسته های مردم بپردازند.

واعظی می گوید: دستگاه هایی که مرتکب اشتباهات آشکار می شوند نیاز به عذرخواهی و برخورد دارند. وقتی حاکمان در این کشور عذرخواهی نمی کنند و هرکس حقوق خود را می دهد و دیگران را محکوم می کند، معلوم است که نارضایتی در حال افزایش است. باید یک سری بازنگری در شیوه حکومت داری صورت گیرد تا آرامش و رضایت به تدریج به جامعه بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید