پیامدهای مثبت عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی

پیامدهای مثبت عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی

توافق عربستان و ایران در همه جهات تاثیرات مثبتی خواهد داشت و در جهت پایان دادن به جنگ های خروشان در منطقه خواهد بود.

دیپلماسی ایرانی: تصمیم برای از سرگیری روابط عربستان و ایران عجولانه به نظر نمی رسد. این نزدیکی که با حمایت یک قدرت بزرگ، یعنی چین صورت گرفت، پیامدهای عمیقی به این رویداد می‌دهد و دریچه‌ای را به روی تحولات بزرگی می‌گشاید که شاهد آن‌ها در صفحه شطرنج جهان خواهیم بود.

اگرچه توافق ایران و عربستان در خدمت هر دو کشور و منطقه ای است که بیش از دو دهه است در آشفتگی به سر می برد. اما اجرای آن عمدتاً متعلق به عربستان سعودی است. این کشور از چارچوب معمول خارج شد و تصمیم گرفت ورق را برگرداند. به این ترتیب از اقداماتی که نزدیک به گشودن جبهه جدیدی علیه ایران بود فاصله گرفت.

تنها چند روز پس از این توافق، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا برای رفع تردیدها و پایان دادن به مرحله آزمایش نیات به مدت شصت روز به عربستان سعودی سفر کند. دوره ای که خیلی ها روی آن حساب می کردند تا سد راه قطار احیای روابط دو کشور شود. این دعوت توسط رئیس جمهور ایران به منظور تقویت آشتی پذیرفته شد.

بنابراین، اکنون جنگ یمن که راه حل آن پیش بینی نشده بود و به سال هفتم خود نزدیک می شود، در انتظار یک راه حل سیاسی سریع است. تصمیمی که به جنگ پایان می دهد، در حالی که عربستان سعودی و ایران کلید پایان دادن به درد و رنج مردم یمن را در دست دارند.

در لبنان که کاملاً درگیر درگیری ها و درگیری های متحدان عربستان سعودی و ایران شده است، فرزندان این کشور منتظر راه حل های سریع برای بحران های غیر قابل تحمل سیاسی، اقتصادی و معیشتی خود هستند. نزدیکی ایران و عربستان می‌تواند تاثیر زیادی در لبنان داشته باشد و از شدت تنش بین جریان‌ها در آن کشور بکاهد و در جهت جلوگیری از وخامت وضعیت معیشتی مردم عمل کند.

توافق عربستان و ایران در همه جهات تاثیرات مثبتی خواهد داشت و در جهت پایان دادن به جنگ های خروشان در منطقه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید