ترکیه در مسیر عادی سازی روابط با عربستان است اما … / زخم هایی که تا مدتی باز می ماند

ترکیه در مسیر عادی سازی روابط با عربستان است اما ... / زخم هایی که تا مدتی باز می ماند

روز جدید: رئیس جمهور ترکیه انتظار می رود در ماه رمضان و پس از محاکمه هاشمی به عربستان سعودی سفر کند. سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی می تواند روابط این کشور با بزرگترین رقیب منطقه ای آنکارا را تقویت کند.

سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی می تواند روابط با بزرگترین رقیب منطقه ای آنکارا را تقویت کند.

در سال گذشته، ترکیه به محض حمایت از گروه‌های مرتبط با اخوان‌المسلمین، سعی کرد روابط خود را با کشورهایی که پس از بهار عربی با آنها مخالف بود، از سر بگیرد.

این شکاف در ارتباط با رویدادهای بعدی مانند محاصره قطر توسط همسایگان خلیج فارس بیشتر شد. این مانع اوایل سال گذشته با لغو تحریم دوحه توسط همسایگان شورای همکاری خلیج فارس برطرف شد.

با این حال، با محاکمه 26 مظنون ترور جمال هشقجی، روزنامه نگار سعودی که در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، تلاش ها برای برقراری روابط با ریاض کاهش یافته است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که سال گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی کشته شدن یا دستگیر شدن هاشمی را تایید کرده است. این در حالی است که دولت عربستان همواره هرگونه دخالت شاهزاده در این پرونده را رد کرده است.

اردوغان بدون نام بردن از بن سلمان گفت که این ترور توسط “بالاترین سطوح” دولت عربستان سعودی دستور داده شده است.

هفته گذشته محاکمه عاملان ترور هاشمی در ترکیه متوقف شد و این پرونده در اختیار عربستان سعودی قرار گرفت و مانع بزرگی بر سر راه ایجاد روابط برداشته شد.

مونیکا مارکس، استادیار سیاست خاورمیانه در دانشگاه ابوظبی نیویورک می گوید: «قتل جمال هاشمی برای دولت عربستان گران تمام می شود. با این حال، این برای ترکیه مفید بود. اردوغان سرمایه سیاسی زیادی را برای اتخاذ موضع قاطع در این موضوع سرمایه گذاری می کند. در هر دو طرف، به ویژه عربستان سعودی، موانعی برای بهبود روابط وجود داشت. «الان شرایط بهتر شده و این مربوط به پرونده هاشمی است.

سفر احتمالی اردوغان که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، به دنبال سفر یک مقام ترکیه ای به امارات در ماه فوریه صورت می گیرد که برج خلیفه، مرتفع ترین ساختمان جهان، با پرچم ترکیه و سرود ملی روشن شد.

اگرچه رئیس جمهور ترکیه گفته بود در ماه جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد، اما این سفر هرگز محقق نشد. با این حال مطبوعات ترکیه اخیرا اعلام کردند که وی در ماه رمضان این سفر را انجام خواهد داد.

اسماعیل نعمان تلچی، معاون مرکز مطالعات خاورمیانه در آنکارا گفت: بسیاری از رسانه ها می گویند که نشستی در سطح عالی بین ترکیه و عربستان سعودی در راه است. روابط با عربستان سعودی نیز باید اعمال شود. تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری متقابل را می توان در یک نشست سطح بالا مورد بحث قرار داد.

نشانه های دیگری از گرم شدن روابط وجود دارد. مولود چاووسو لو، وزیر امور خارجه ترکیه با همتای سعودی خود دیدار کرد و گفت «گام‌های ملموس» برای بهبود روابط «در آینده» برداشته خواهد شد.

کارزار دیپلماتیک ترکیه مصادف با بدترین بحران اقتصادی در دو دهه اخیر است. به این بحران اپیدمی سلطنت و جنگ در اوکراین را اضافه کنید. تورم در ترکیه به طور رسمی 61 درصد است. این در حالی است که پوند به شدت کاهش یافته و در سال گذشته 44 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

بهبود روابط با ریاض منجر به پایان تحریم های غیررسمی عربستان سعودی علیه کالاهای ترکیه شده است. ماه گذشته صادرات ترکیه به این کشور به 58 میلیون دلار رسید که سه برابر کل سال قبل است.

اردوغان احتمالاً به دنبال تکرار توافق‌های انجام شده با امارات در اواخر سال گذشته است، از جمله سوآپ ارز 4.9 میلیارد دلاری و صندوق سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری.

به گفته ایوپ ارسوی، یکی از اعضای هیئت علمی روابط بین الملل دانشگاه آهی اوران ترکیه، حمایت اقتصادی عربستان سعودی از ترکیه و اردوغان که در ژوئن آینده در انتخابات قرار خواهند گرفت، بسیار مهم خواهد بود. وی گفت: سرمایه عربستان می تواند در یارانه برخی کالاهای اساسی در آستانه انتخابات موثر باشد.

دسترسی شرکت های ترکیه ای به بازار عربستان نیز سودآور خواهد بود و باعث افزایش گردشگری و رشد سرمایه گذاری خواهد شد.

مارکس گفت: بر خلاف امارات، عربستان سعودی بازار بزرگی است. در صورت تقویت روابط، همه کالاها به عربستان سعودی صادر خواهد شد. “بنابراین آنها نه تنها تلاش می کنند تا سرمایه گذاری های مشابه امارات را برای تحریک اقتصاد در حال غرق خود تزریق کنند، بلکه برای احیای بازار مهم صادراتی نیز تلاش می کنند.

یک سوال باقی می ماند که رابطه شخصی اردوغان با بن سلمان چگونه خواهد بود؟

ارسوی گفت: فکر نمی‌کنم رابطه شخصی نزدیک‌تری بین اردوغان و ولیعهد سلمان وجود داشته باشد. بی اعتمادی عمیق بین دو رهبر در آینده از بین نخواهد رفت.

مارکس افزود: «اختلافاتی وجود دارد که فراتر از اختلافات سیاسی و مواضع متضاد در خاورمیانه و شمال آفریقا از زمان انقلاب بهار عربی است. حتی اگر دادگاه های ترکیه پرونده هاشمی را به عربستان بازگردانند، زخم ها برای مدتی باز می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید