پیامد حذف ارز 4200 تومانی از تمامی کالاها

پیامد حذف ارز 4200 تومانی از تمامی کالاها

روز جدید یکی از کارگران شهرداری گفت: با حذف ارز ترجیحی و تکانه های آن و بروز شوک، این سبد غذایی برای خانوارهای کارگری نزدیک به 30 درصد افزایش یافته است. الان فقرا را می فرستند؟! ستاره صبح در همین رابطه با دکتر حسین کمالی نماینده سابق مجلس و وزیر کار و امور اجتماعی در دولت های سازندگی و اصلاحات گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

چرا در دولتی که با شعار مبارزه با فساد روی کار آمد، انتصابات خانوادگی و غیر خاص صورت گرفت؟

موضوع غیرمتخصصان و انتصابات خانوادگی فقط مربوط به این دولت نیست. این موضوع در دولت های دیگر هم وجود داشته است. از افراد مسئولیت پذیری استفاده می شود که تجربه و کارایی لازم را ندارند. به همین دلیل باعث نارضایتی اجتماعی از وی شد.انتخاب افراد برای مسئولیت توسط کسانی انجام می شد که در جریان انتخابات رئیس جمهور را همراهی می کردند و به آنها کمک می کردند، این انتخابات در درون یک حزب و تشکل سیاسی برگزار شد، مردم خود را در درون حزب می دیدند. و حکومت می‌کردند و خود را موظف می‌دانستند که پاسخگوی مردم باشند. اگر نتیجه عملشان رضایت‌بخش نبود، مردم می‌دانستند با کدام گروه طرف است. توسط احزاب و به آنها رای نداد. انتخابات در دولت سیزدهم هیچ چارچوب حزبی و تشکیلاتی ندارد. بلکه رویکردی مشارکتی و رویکردی خانوادگی برای تقسیم مسئولیت هاست. این مشکل می تواند باعث نارضایتی جامعه شود. این مشکل می تواند کارکنان و مدیران این گروه یا سازمان را بی انگیزه کند. در این صورت مردم بر این باورند که پیشرفتی حاصل نمی شود اما همه سر کار هستند، وقتی سر کار می آید باید آشنایان، رفقا و نزدیکان خود را سر کار بیاورد، این موضوع حتی با اعتقادات مذهبی هم سازگار نیست، بله، اما ملاک تقوا و تخصص رعایت نمی شود. انتصابات خانوادگی و غیرتخصصی در واقع ضربه ای به نظام جمهوری اسلامی است.

علت ناهماهنگی در حکومت داری و عواقب احتمالی آن برای کشور و مردم چیست؟

عدم هماهنگی در دولت موضوع مهمی است، اما من می خواهم به نکته مهمتری توجه کنم. اصولاً دولت و نمایندگان مجلس مشکل را درست تشخیص نداده اند و نمی دانند درد کجاست، مسئولان نمی دانند کدام مشکل را حل کنند. کشور در اقتصاد غیررقابتی، زیان ده و غیرتخصصی گرفتار شده است، در چنین اقتصادی دولت نمی تواند موفق باشد، در این شرایط چاره ای جز حرکت به سمت اقتصاد رقابتی و تخصصی شدن مزیت ملی نیست. آنها درگیر مسائل پیش پا افتاده قوه مجریه هستند. آنچه امروز اعمال می شود تنها منجر به نارضایتی در آینده خواهد شد. چه بسترهایی باید در جامعه شکل بگیرد؟ مبنای مناسبی برای اعطای یارانه وجود ندارد. تورم و تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد هزینه برای مردم می شود. چه برنامه ای در این زمینه اجرا می شود؟ تیم اقتصادی باید دانش اجتماعی داشته باشد و اقتصاد یکی از معضلات است تا بتواند با مشکلات مقابله کند. عدم هماهنگی دولت ها موضوع دوم است. راه مبارزه با بی عدالتی یا سوءاستفاده برخی از ارزهای 4200 تومانی، چند برابر شدن قیمت کالاهای اساسی نیست، بلکه پاسخگو بودن دولت و انجام تعهدات خود در تامین نیازهای جامعه است. در صورت حذف ارز ترجیحی توسط مجلس، تورم در این بخش بین 200 تا 300 درصد افزایش خواهد یافت. افزایش قیمت ارز و اخذ مالیات تورمی بیشتر از جیب مردم، راه نادرستی برای اداره اقتصاد با کمبود بودجه است. اگر دلار گران شود مشکل زندگی مردم بیشتر می شود.

آیا دولت می تواند عواقب حذف ارز ترجیحی را مدیریت کند؟

دولت ها آنقدر قدرت و منابع دارند که می توانند هر کاری که نیاز دارند انجام دهند، اما شرط آن حرکت در چارچوب علمی و منطقی است. اینکه کاری نمی توان کرد، منطق درستی نیست. سوال اینجاست که در جامعه ای که 10 میلیون بیکار وجود دارد، مسئولان باید پاسخ دهند که این رقم از کجا باید تامین شود، چه کسی باید تامین کننده این افراد باشد، افزایش گرانی و گرانی برای بیکاران است. آیا در کشور مانند سایر کشورهای توسعه یافته مقرری عمومی بیکاری وجود دارد؟ما فقط بیمه بیکاری شکست خورده و ناقص داریم که فقط کارمندانی را پوشش می دهد که برای مدت معینی شغل خود را از دست می دهند. هیچ سازوکار و روش منطقی برای اداره کشور وجود ندارد، اما می خواهیم ساختار اقتصادی را اصلاح کنیم. در بحث حذف ارز ترجیحی از کالاها، ابعاد مختلف این برنامه در نظر گرفته نشده است. یارانه گرفتن برای دیگران درست نیست، اما تصمیم بر این است که قیمت نان، گوشت و تخم مرغ 10 برابر نشود، نباید از روش های منطقی و علمی استفاده کرد که متاسفانه امیدی به آن نمی بینیم. انتخابات.

دیدگاهتان را بنویسید