پیام سرپرست معاونت امور هنری به جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

ساعت: 12:47
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789977

محمود شالویی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی را فرصتی برای شروع پژوهش، تبادل تجربیات و بهره مندی از دیدگاه ها، برداشت ها و ارائه های جدید می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری در پیامی به بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی پیامی ارسال کرد که به شرح زیر است:

«کسی که از اصلش دور می ماند/ به دنبال زمان رابطه اش می گردد

آیین های کهن و باورهای جمعی هر جامعه، نمادهای تلفیق ویژگی های نیکو و معنوی اعضای این جامعه، در زندگی فردی و زیست اجتماعی ادیان آسمانی – از جمله اسلام – در قلمرو زندگی مردمی و آنچه هست. با اندیشه پذیرفته شده است، عرصه های ارزشمند ذکر و ذکر و تدبر و پاکی انسان، نتیجه ارتدکس اوست.

در این راستا، حقیقت مسلم این است که آینه های موجود در متن فرهنگ عامه، نور درخشانی از زمان های بسیار قدیم تا به امروز برای یادآوری باورهای پاک اصیل و نجات انسان از خطاها و جنایات است؛ زندگی مدرن و انحراف انسان از مولفه های واقعی زندگی اجتماعی تا حد زیادی او را از توجه به این ارزش ها و نقش بی بدیل این میراث ارزشمند باز می دارد.

اما با وجود این واقعیت تاسف بار، اقوام متنوع و یکپارچه ایرانی با تکیه بر توانایی ها، زیبایی ها، وسعت و عمق گنجینه دینی خود، در گذر تاریخ و در فرصت ها، لحظات، مناسبت ها و بهانه های ریز و درشت فردی و… زندگی اجتماعی، همیشه به این برگردید مجموعه های ارزشمندی به نسل های بسیاری داده و به نسل های بسیاری منتقل شده است، به ویژه آن بخش هایی از این گنجینه زمانی که در آیینه دین و نگاه توحیدی این ملت قدرتمند سازگارتر شده است.

از این منظر، تلاش برای شناخت صحیح و توجه به عمق و ابعاد پنهان این آیین‌ها و سنت‌ها، اولین و بسیار حیاتی گام در حفظ و ارتقای این میراث بی‌نظیر است و درک و تداوم این امر روشن و روشن امری طبیعی است. شناخت، بازتعریف و ارائه کاملتر و بهتر این گنجینه اصیل – که بزرگترین تجلی خود را در هنرهای نمایشی این کره خاکی می یابد – به طور اساسی و کاملتر در توسعه مفید آن ضروری است.

بر این اساس، برگزاری جشنواره‌های تئاتر آیینی و سنتی در کشور ممکن است تنها برای نمایش و بررسی نمونه‌ها و دستاوردها کافی باشد یا نباشد و فرصت مغتنمی برای شروع پژوهش، تبادل تجربیات و استفاده از بسیاری از دیدگاه‌ها، برداشت‌ها و ارائه‌های جدید باشد. این پتانسیل بودن.

به همین مناسبت از زحمات و همدلی‌های دلسوزانه و خستگی‌ناپذیر مردم با این رویکرد هنری و نیز مشارکت‌کنندگان در رویدادهای موفق با این هویت و مثمر ثمر قدردانی می‌کنم و موفقیت آنان را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.

بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی بیگی از 14 تا 21 آذرماه برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید