پیرو وعده دولت و مجلس برای اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان

پیرو وعده دولت و مجلس برای اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان

تجمعات معلمان در استان ها و شهرهای مختلف کشور به دلیل نگرانی از وضعیت معیشتی و اعتراض به اجرای نادرست لایحه رتبه بندی معلمان ادامه دارد. این معلمان خواستار شفاف سازی هر چه سریعتر لایحه رتبه بندی در راستای وعده های داده شده هستند.

وزارت آموزش و پرورش که این روزها و چند ماه بعد سکاندار آن منصوب شد، احتمالا درگیر بحث بودجه 1401 خواهد شد و وزیر و کل وزارتخانه باید با اجرای درست قانون از حقوق معلمان دفاع کنند. مجلس باید بودجه و اعتبار بیشتری برای این وزارتخانه جذب کند.

در روزهای پایانی دولت قبل وعده هایی مبنی بر تصویب و اجرای لایحه رتبه بندی با بودجه مشخص و پیشنهادی داده شد و مقرر شد این طرح در سال 1400 نهایی شود، اما اکنون با دولت جدید موضوع رتبه بندی به گونه ای است که مطرح شده است. باید به تصویب مجلس برسد، نهایی نشده و به حالت تعلیق درآمده است.

معلمان معترض این روزها نگران این هستند که چه لایحه ای در هیات امنا تصویب می شود و جزییات آن چیست. بر اساس این لایحه قرار بود معلمان در قانون برابری 80 درصد حقوق اساتید دانشگاهی را که برابر با آنها در نظر گرفته شده است دریافت کنند، اما این موضوع نیز سردرگم است و حتی شایعاتی مبنی بر عدم تحقق این امر وجود دارد. اگرچه برخی احساس می کردند لایحه مصوب مجلس باعث گره گشایی معلمان شده است، اما به نظر می رسد این لایحه هنوز انتظارات معلمان را برآورده نکرده است.
در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد تجمعات سراسری معلمان و فرهنگیان در شهرهای مختلف بودیم. خواسته اصلی این تجمعات اجرای کامل طرح رتبه بندی، طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان و همچنین آزادی معلمان بازداشتی بود. این تجمعات در اکثر شهرهای کشور برگزار شد و حتی حضور نیروهای امنیتی نیز نتوانست جلوی این تجمعات را بگیرد. در تهران نیز معلمان اجازه تجمع مقابل ساختمان برنامه و بودجه را نداشتند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، درباره تجمعات و مطالبات حقوق معلمان گفت: حضور گسترده آنها این فضای امنیتی را در هم شکست.

وی ادامه داد: لایحه مصوب مدنظر معلمان نیست و با توجه به بودجه اندکی که تخصیص داده شده و رقم آن از 25 تریلیون تن در مدت شش ماه به 12.5 میلیارد تن در این مدت رسیده است که بسیار کم است، این تقاضا برای معلمان نیاز است. برای تعدیل این رقم و بودجه وعده داده شده. از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که همین مبلغ از سوی دولت قابل پرداخت نیست و به عنوان بدهی سال آینده در حقوق معلمان لحاظ می شود. یعنی معلمان باید سالها منتظر بمانند تا این شش ماه حقوق خود را دریافت کنند.

حبیبی افزود: با توجه به وعده دولت و مجلس مبنی بر اجرای کامل طرح رتبه بندی معلمان، شورای معلمان ادامه تجمعات را اعلام می کند. اما اگر دولت و مجلس به این خواسته ها توجه نکنند، باز هم شاهد تجمع معلمان در شهرستان ها خواهیم بود. دلیل اصلی آن مشکل معیشتی و فشار اقتصادی زیاد بر معلمان است. طبق آمار رسمی، معلمان با درآمد متوسط ​​6 میلیون تنی، حقوق آنها نیمی از خط فقر است.

این کارشناس پیشکسوت آموزش و پرورش گفت: از دولت و مجلس می خواهیم که تشکل های صنفی معلمان، کانون ها، فعالان و نمایندگان شوراهای هماهنگی کانون را شناسایی و دعوت کنند و مذاکره کنند. تا زمانی که این نمایندگان به رسمیت شناخته نشوند، مشکلات حل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید