پیری جمعیت از آنچه فکر می‌کنید به ایران نزدیک‌تر است/ فقط 5 سال فرصت داریم جبران کنیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; سیاست های کلی جمعیت در پی نگرانی از رشد جمعیت کشور در اواخر دهه 80 و به ویژه پس از سرشماری 90 و کاهش نرخ کل زاد و ولد به زیر سطح جایگزینی، در 30 اردیبهشت 1393 مقام معظم رهبری اعلام کردند که برگ زرین در زمینه توجه به تداوم جوانان، پویایی و بالندگی جمعیت با اقناع نخبگان.

بر این اساس در تقویم ملی از 24 تا 30 اردیبهشت، هفته ملی جمعیت و شعار امسال «ایران جوان بمانیم» است.

از اواخر دهه 1960 که یک دولت سازنده روی کار آمد و بر توسعه اقتصادی متمرکز شد، شاهد تغییر جهت گیری جمعیت بودیم.

نتیجه فاجعه بار این برنامه سه دهه بعد رقم خورد و کاهش نرخ زاد و ولد به زیر نرخ جایگزینی منجر به آمارهایی شد که نشان می دهد نرخ باروری در ایران از دهه 1960 تا 1990 (اواسط 1365-1395) به شدت کاهش می یابد. از 6.5 کودک به 1.6 فرزند، ایران را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده است که در سه دهه گذشته رکورد کاهش نرخ زاد و ولد داشته است.


رهبر انقلاب: پیری جمعیت بزرگترین خطر است

رهبر معظم انقلاب در جمع تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده در 24 مرداد 98 با انتقاد از این موضوع گفتند: این یعنی سی سال دیگر جامعه پیری خواهیم داشت. این یک خطر بزرگ است، این بزرگترین خطر از همه است. خیلی مهمه این نیاز به تلاش و کار دارد. البته راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. باید بنشینی و این راه ها را پیدا کنی».


1de0b75d 4f08 459a acc4 fb9df788589f خبر خاکستری


دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت: نگران افتادن در دام باروری هستیم

صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با بیان اینکه در سال 1398 نرخ رشد جمعیت کشور حدود 0.95 درصد بوده است، گفت: در سال 1399 به نرخ رشد جمعیت 0.6 درصد کاهش یافتیم و این کمترین نرخ رشد در سال 1398 است. کشور. ما نگران این هستیم که نرخ زاد و ولد در دام باروری بیفتد، بنابراین دیگر قادر به جبران آن نیستیم.


رشد جمعیت ایران به زودی به صفر می رسد!/ در سال های آینده باید نیروی کار خارجی وارد کنیم

دکتر محمد اسماعیل اکبری مشاور وزیر بهداشت گفت: جمعیت سالمندان تا 20 سال آینده دو برابر خواهد شد. جوانان و کارکنان نیز باید نیازهای سالمندان را برآورده کنند. جامعه ای که در آن درصد افراد مسن بالاتر از حد معمول باشد (شش تا هفت درصد) محکوم به فناست.

دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت نیز گفت: طی 20 سال آینده ایران یکی از قدیمی ترین کشورهای منطقه خواهد بود که بسیار بد است و باید از افغانستان و پاکستان نیروی کار بیاوریم زیرا بیکار می شود. “


d67ea6bb e0ae 48dc 8c6a 2f9fb1664aa5 خبر خاکستری


آیت الله دری نجف آبادی: استان مرکزی از نظر رشد جمعیت وضعیت مطلوبی ندارد.

اما نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در سال های اخیر همواره نسبت به وضعیت نامناسب رشد جمعیت و کاهش زاد و ولد در استان هشدار داده و تاکید کرده است: متاسفانه استان مرکزی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد همه در این زمینه مسئول باشند.

دری نجف آبادی گفت: متاسفانه استان مرکزی از نظر زاد و ولد و جمعیت شرایط خوبی ندارد و بعد از گیلان قدیمی ترین استان کشور است. در شرایط عادی نرخ زاد و ولد در این منطقه باید 2 و 6 دهم باشد، اما اکنون حدود یک و پنجاه E است.


استاندار مرکزی: استان مرکزی در آستانه تله جمعیتی است

محسلمه استاندار مرکزی چندی پیش با اشاره به وضعیت جمعیت استان گفت: در 3 استان کشور در این دام جمعیتی قرار گرفته اند، متوجه شدند که وضعیت آنها دیگر به حالت قبل برنمی گردد و کاملاً در حال بهبودی هستند. مسیر پیری

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی در آستانه گرفتار شدن در این جمعیت است، اگر این اتفاق بیفتد برای استان مرکزی که استانی صنعت، کشاورزی و مرکز کشور است، فاجعه خواهد بود. اقتصاد و در آینده مرکز علم و فناوری باشد.»


زنگ خطر سالمندی در استان مرکزی به صدا درآمد/ پایین بودن میزان زاد و ولد در استان قدیمی کشور

مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: و بدون شک از جاده اصلی آن توسعه است، دوری کنید.

وی تاکید کرد: در صورت تداوم این وضعیت، نظام حاکمیتی مجبور به پذیرش نیروی کار از کشورهای دیگر می شود که تبعاتی را در پی خواهد داشت. بر اساس آمارهای موجود استان مرکزی یکی از استان های کم زاد و ولد است.


974faddc 72fe 422a 9573 835b8a3bf518 خبر خاکستری


برخی از عناصر قانون حمایت از خانواده و جوانان از زبان نماینده هیئت رئیسه مجلس

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت وگو با دیار آفتاب ؛ به تشریح برخی از مفاد این قانون پرداخت و گفت: افزایش 100 درصدی کمک هزینه اولاد و 50 درصدی کمک هزینه عائله مندی، افزایش مرخصی زایمان تا 12 ماه، شیفت شب اختیاری برای مادران دارای فرزند، اعطای خودرو با قیمت کارخانه و بدون قرعه کشی به خانواده ها پس از تولد فرزند دوم، معافیت مالیاتی برای افراد برای فرزند سوم به بالا (هر فرزند 15 درصد)، اجاره. یک خانه یا زمین 200 متری با هزینه 2 سال تنفس و 8 سال مشارکت پس از تولد فرزند سوم، کاهش هزینه مسکن برای خانواده های بیش از 3 فرزند تنها بخشی از مشوق هایی است که برای تشویق خانواده ها در نظر گرفته شده است. بچه داشتن.


2a1bef22 5d04 4155 944e 807b4eeee1d4 خبر خاکستری


سیاست های رشد جمعیت باید همه جنبه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد

حاج اسماعیلی، کارشناس تحقیقات زنان و از اعضای هیئت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده در گفتگو با دیار آفتاب از سیاست های اتخاذ شده برای افزایش جمعیت کشور می گوید. علل مشکلات درک نشده است، هر راه حل و سیاستی به نتیجه مطلوب در این زمینه منجر نمی شود.

وی افزود: باید گونه شناسی لایه های مختلف مردم صورت گیرد تا هر فرد یا خانواده در یک دسته قرار گیرد. سپس باید مشخص شود که برای متقاعد کردن هر گروه از مردم چه اقدامی باید انجام داد. اتخاذ سیاست های صرفا اقتصادی برای رشد جمعیت و تولد، مسیر اشتباهی است. به عبارت دیگر، چنین سیاست هایی مشکلی را حل نمی کند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: باید زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت اصولی اصلاح شود تا مردم بدون در نظر گرفتن چنین مشوق هایی به تنهایی به دنبال فرزند بگردند. همچنین باید با اطلاع رسانی به مردم مشکل پیری جمعیت را به یک معضل عمومی تبدیل کرد. سپس می بینیم که مردم خودشان به دنبال راه حلی برای این موضوع و دغدغه خواهند بود.

باید اذعان داشت که کاهش زاد و ولد در ایران و به تبع آن کاهش جمعیت، علاوه بر مشکلات فراوانی که در سال های آینده برای جامعه ایران به همراه خواهد داشت، آسیب های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت. استان ها باید هر چه زودتر تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کنند تا شرایط کشور از محدوده بحران کاهش جمعیت دور شود.

گفتنی است، ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در آبان ماه 1400 نزد مسئولان گام بلندی در این زمینه است که اجرای آن باید با سرعت و با قدرت پیگیری شود و تنها 5 سال فرصت دارد. برای جبران.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید