پیشرفت در ساخت سد در لرستان/ ۷ سد نیمه کاره در پیچ و خم ماند


ساعت: 08:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876921

پروژه های سد لرستان به دلیل وام های قطره ای هنوز نیمه تمام است و برخی از پروژه ها بیش از 18 سال قدمت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، کنترل آب در بخش‌های مختلف، مدیریت آب باران و کنترل سیل از مهمترین مزیت‌های سدها هستند که می‌توانند در هر شرایطی آب مورد نیاز کشاورزی، صنعتی و سایر بخش‌ها را تامین کنند. و آیا نوع سدسازی یکی از اولویت های اول هر استان است؟

با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود بارندگی، سدها می توانند آب مورد نیاز را در فصول بارندگی ذخیره کرده و در مواقع سخت و بحرانی برای مناطقی مانند کشاورزی، مقداری از این آب را رها کنند، اما متأسفانه سال هاست که وام های قطره ای تشنه بوده است. سدهای استان آبیاری نمی شوند.

سدهای نیمه تمام یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در بسیاری از جلسات از آن به عنوان دغدغه اصلی مردم استان یاد شده است که باعث شده سدهای استان درصد کمی را در سال به دست آورند.


fda3ea3d 8c6f 402e b7e6 809ae67d458f خبر خاکستری


این در حالی است که سیلاب فروردین 98 به دلیل کمبود سد در استان میلیاردها دلار خسارت به بخش های مختلف وارد کرد و به نظر می رسید تلاش ها برای تکمیل سدهای نیمه تمام دوچندان شده بود اما اراده جدی وجود نداشت. در دولت قبل..

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، امید مردم لرستان برای تکمیل سدهای نیمه تمام سرازیر شده است، به طوری که می توان چندین سال انتظار برای پایان پروژه های ساخت سد و بالغ بر 640 میلیارد تن سدسازی را شاهد بود. پروژه هایی در نظر گرفته شد.آب هایی که برای 11 پروژه شناسایی شده است.

یکی از مهمترین سدهای استان لرستان سد معشوره است که 18 سال است حل نشده اما در سفر رئیس جمهور پیگیری لازم برای تکمیل در دستور کار قرار گرفت، کشاورزی باید حذف شود.


7 سد نیمه تمام در لرستان وجود دارد

داریوش حسنی نژاد مدیر عامل آب منطقه ای لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: هفت سد در حال ساخت در استان لرستان داریم که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها بین 10 تا 98 درصد است.

وی افزود: در سفرهای ریاست جمهوری 11 مصوبه داریم که 13 پروژه آب منطقه ای را شامل می شود که در مجموع 591 میلیارد آن فولاد است.


1ff87a33 c419 42a0 b356 789f4efd5cde خبر خاکستری


مدیرعامل آب منطقه ای لرستان گفت: 475 میلیارد تن تعهد برنامه، 36 میلیارد تن تعهد استان، 15 میلیارد تن وزارت نیرو و 20 میلیارد تن سهم نفت پیش بینی و 200 میلیارد تخصیص داده شده است. تا کنون . .

حسن نژاد گفت: پیشرفت فیزیکی سد کمندان 88 درصد، تاج امیر 55 درصد، زیبا محمد 5.2 درصد، شهید بروجردی 10 درصد، عالی محمود 7.2 درصد، آبسرد 41 درصد، کاکرزا و محملکوه 22 درصد است. توان شاهد پیشرفت فیزیکی پروژه ساخت سد در استان است.

وی با اشاره به وضعیت اخیر سدهای لرستان گفت: حجم کل سدهای مروک، آیوشان، تنگ هاله، خان آباد، کوزنار و حوضیان 208 میلیون و 710 هزار مترمکعب است و در حال حاضر 36 درصد از سدهای لرستان پر است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه حجم آب پشت سدهای استان 74 میلیون و 950 هزار مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش نشان می دهد، گفت: این میزان آب در پشت سدها نیز 74 میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: هم اکنون مجموع ورودی شش سد در استان 0.26 مترمکعب بر ثانیه و میزان آب خروجی از سدها 1375 مترمکعب در ثانیه است.

وی تاکید کرد: با توجه به میزان بارندگی تاکنون و کاهش چشمگیر حجم آب پشت سدها، پیروی از الگوی کشت و مدیریت میزان آب استحصالی و مصرف بهینه ضروری است.


اراده جدی وزارت نیرو برای سد معشورا

مهرداد ویسکرمی رئیس مجمع نمایندگان لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: ساخت سد کاری طولانی مدت است و نیاز به منابع زیادی دارد و تلاش می شود با برنامه ریزی و اولویت بندی تعدادی از سدها تکمیل شوند. “


a907c32b 5f1d 467f 9780 1fe351549ca4 خبر خاکستری


وی افزود: برای تکمیل سد بختیاری به 70 هزار میلیارد تن اعتبار نیاز است تا این پروژه طبق برنامه در 10 سال ساخته شود، اما با توجه به اینکه راه دسترسی به سد آسیب دیده است، یک میلیارد تن برای قطعه ای برای دسترسی به سد نیاز است. این سد به آینده نباید با مشکل همراه باشد و باید زیرساخت مناسبی داشته باشد.

رئیس مجلس شورای ملی لرستان در خصوص ساخت سد معشورا نیز گفت: در گذشته کارشکنی در این پروژه انجام شده است اما اکنون وزارت نیرو اراده جدی برای تکمیل پروژه دارد. است.

ویسکرمی بیان کرد: امسال 460 میلیارد تن اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد که از خردادماه به بعد اعطا می شود و قول داده شد این اعتبار در اختیار پیمانکار پروژه قرار گیرد تا پروژه روند بهتری داشته باشد.

وی گفت: تملک در اطراف این سد نیاز به تسریع دارد و یکی دیگر از اقدامات لازم بحث مطالعاتی بود که با برنامه ریزی و پیگیری تلاش می شود شاهد پیشرفت خوبی در روند ساخت سد در استان باشیم.

پیش بینی می شود با تلاش دولت سیزدهم و اراده وزارت نیرو شاهد تکمیل و بهره برداری تعدادی از سدهای نیمه تمام استان باشیم تا بخش قابل توجهی از مشکلات آب حل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید