پیشنهاد اروپا برای طرح موقت آمریکا برای ایران

پیشنهاد اروپا برای طرح موقت آمریکا برای ایران

روز جدید به گفته یک مقام اسرائیلی، هولاتا به سالیوان گفت که این ایده را ایده خوبی نمی‌داند و بر نگرانی اسرائیل مبنی بر دائمی شدن هرگونه توافق موقت که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت ایجاد کند، تاکید کرد. برای حفظ ذخایر هسته ای و اورانیوم خود.

ایالات متحده به دنبال یک توافق موقت با ایران برای به دست آوردن زمان برای مذاکره برای یک توافق بهتر است. سه منبع آمریکایی و اسرائیلی به باراک راوید، خبرنگار اکسیس در تل‌آویو گفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در گفتگو با همتای اسرائیلی خود، ایده دستیابی به یک توافق موقت با ایران تا زمان رسیدن به آن را مطرح کرده است. مذاکرات هسته ای

این هنوز یک ایده ناپخته است و دولت بایدن همچنان بر تمدید کامل توافق هسته ای 2015 اصرار دارد، اما با توجه به طرح از سرگیری مذاکرات هسته ای در 29 نوامبر، این پیشنهاد حداقل فرصتی را در داخل دولت ایجاد می کند. بگذارید آمریکا روی آن کار کند.

در پشت صحنه، در هفته های اخیر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه ای با همتای اسرائیلی خود ایلات هولاتا، ایده دستیابی به یک توافق موقت با ایران را مطرح کرد. دو منبع آمریکایی آشنا با این مکالمه تلفنی ادعا می‌کنند که این دو یک “طوفان فکری” انجام دادند که در آن سالیوان ایده پیشنهادی یکی از متحدان اروپایی آمریکا را مطرح کرد. منطق چنین توافق موقتی این است که پیشرفت هسته‌ای ایران، که ایالات متحده آن را چشمگیر می‌داند، غنی‌سازی این کشور را به سطح مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای نزدیک کرده است. به گفته منابع آمریکایی، ایده این است که ایالات متحده و متحدانش بخشی از سرمایه های مسدود شده ایران را در ازای توقف غنی سازی 60 درصدی ایران برای رهایی از تحریم های بشردوستانه آزاد کنند.

از سوی دیگر، به گفته یک مقام اسرائیلی، هلاتا به سالیوان گفت که فکر نمی‌کند این ایده خوبی باشد و بر نگرانی اسرائیل از این که هرگونه توافق موقت دائمی شود و به ایران اجازه دهد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند، تاکید کرد.

یک منبع آگاه اسرائیلی همچنین گفت که هولاتا روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی دیگری با سالیوان تاکید کرد که آمریکا و متحدان اروپایی آن باید در نشست هفته آینده شورای حکومتی هسته ای برای صدور قطعنامه ای در محکومیت ایران تلاش کنند. این تنها چند روز مانده به از سرگیری مذاکرات هسته ای است.

سخنگوی شورای امنیت ملی اسرائیل گفت جزئیات این گزارش نادرست است، اما مشخص نکرد که کدام بخش نادرست است و رد نکرد که ایده توافق موقت با ایران مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته این مقام اسرائیلی، هلاتا و لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل در دیدار هفته جاری با رابرت مالی، وزیر امور خارجه آمریکا، ایران تاکید کردند که آمریکا به جای کاهش فشار، باید ایران را به توافق هسته ای بازگرداند. ، فشار را افزایش دهید. مالی همچنین تصریح کرد که دولت بایدن نیز معتقد است که فشار بیشتری بر ایران لازم است، اما تنها تفاوت این است که چه زمانی اقدامات بیشتری علیه ایران برداشته خواهد شد.

یک منبع رسمی آمریکایی که با سیاست بایدن آشناست می گوید رویکرد آمریکا این است که با حسن نیت وارد مذاکرات وین شود و ببیند ایران چه چیزی برای ارائه دارد. اگر ایرانی ها مطالبات محکمی داشته باشند، این امکان وجود دارد که ایالات متحده در کنار دیگر قدرت های جهانی از جمله روسیه و چین تلاش کنند تا فشار بر ایران را افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید