پیش بینی بیش از 300 برنامه عملیاتی، اطلاع رسانی، آموزشی و فرهنگی در هفته هوای پاک

ساعت: 16:16
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922792

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای بیش از 300 برنامه علمی، توجیهی، آموزشی و فرهنگی در هفته هوای پاک خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلایگه رئیس سازمان محیط زیست روز یکشنبه به مناسبت هفته هوای پاک اظهار داشت: در لایحه بودجه سال آینده بر اساس تاکید رئیس جمهور 20 درصد عوارض سبز است. اختصاص داده شده به محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا.

وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال 1395، تصریح کرد: قانون هوای پاک به عنوان مهم ترین سند بالادستی در حوزه کاهش آلودگی هوا مشتمل بر 34 ماده است و وظایف و مسئولیت های 23 دستگاه در این قانون درج شده است. آی تی.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای این قانون نظارت دارد و بر این اساس سامانه پایش قانون هوای پاک را در دولت سیزدهم راه اندازی کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به زودی اطلاعات سامانه پایش قانون هوای پاک از طریق درگاه سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین صندوق ملی محیط زیست وظیفه اعطای وام و اعطای اعتبار به نیروی انتظامی، صنایع و شهرداری ها برای خرید و ارتقای تجهیزات مورد نیاز آنها را بر عهده دارد.

وی افزود: از جمله اقدامات موثر این صندوق در سال گذشته اعطای وام 50 میلیون تومانی برای نوسازی 600 دستگاه تاکسی فرسوده تبریز بود که به صورت پایلوت در حال اجراست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اجرای قانون هوای پاک یک امر بین سازمانی است و هر یک از دستگاه های مختلف برحسب وظایف خود وظایفی دارند. به عنوان مثال شهرداری ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و خودروسازان در تولید خودروهای با مصرف سوخت استاندارد، تسهیل در استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی، تعویض به موقع کاتالیزورهای تاکسی و غیره. آنها باید وظایف خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: با شروع فصل سرما با توجه به پدیده وارونگی دما و حفظ شرایط پایدار هوا، تاثیر مخرب آلاینده های هوا بیش از پیش نمایان می شود. از این رو در این ایام اقداماتی از قبیل افزایش انطباق با قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی آن توسط تمامی ارگان های دولتی و غیردولتی، ارتقای سرویس دهی به انواع خودروهای دودزا و عدم تردد خودروها در شهرها، خاموشی کامل سنگ شکن ها و سنگدانه های سنگ کوبی در اطراف شهرهای آلوده، توقف فعالیت های ساختمانی آلاینده مانند حفاری و خاکریزی، جلوگیری از سوزاندن انواع زباله ها اعم از خانگی، صنعتی و کاه و کلش و بقایای گیاهی به جا مانده از برداشت محصولات کشاورزی.

سلایگه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا را مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی های بین بخشی عنوان کرد و گفت: از آنجایی که راه حل اصلی کاهش آلودگی هوا مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی های بین بخشی است، نامگذاری روز هوای پاک از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. عاملی از گذشته تا امروز این امر در ایجاد مشارکت عمومی و هماهنگی بین بخشی برای مقابله با آلودگی هوا بود.

وی با اشاره به شعار هفته هوای پاک با عنوان تحقق هوای پاک، حقوق عمومی، اراده ملی گفت: در راستای این مناسبت ملی، برنامه های متنوع عملیاتی، آموزشی، فرهنگی و ترویجی توسط اعضای کارگروه ملی اجرای قانون هوای پاک شامل کلیه دستگاه های اجرایی اولیه و فرعی است که با رویکرد اطلاع رسانی و جلب مشارکت شهروندان و دستگاه های اجرایی تهیه شده است.

معاون رئیس جمهور از اجرای بیش از 300 برنامه علمی، ترویجی، آموزشی و فرهنگی در هفته هوای پاک خبر داد و افزود: ارسال دستورالعمل هفته هوای پاک به روابط عمومی کلیه دستگاه های اجرایی، استانداران و ادارات کل حفاظت محیط زیست در سراسر کشور، برگزاری سمینارهای تخصصی HSE برای مدیران محیط زیست در دستگاه های مختلف قوه مجریه، حضور مدیران و کارشناسان این سازمان در برنامه های مختلف صدا و سیما به منظور تبیین اهداف و موانع اجرای قانون هوای پاک و نقش تحریم ها. قدردانی از روسای موفق دستگاه های مختلف کشور در اجرای قانون هوای پاک و یادآوری یگان های کم کار در این حوزه مهم و حیاتی، برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان ابتدایی تا ششم دبستان با عنوان «آسمان را به آتش بکشیم» رنگ های جدید” توسط بوم شناسان خانه های سراسر کشور – تا کنون بیش از 100 خانه بوم گردی راه اندازی زندگی در دولت سیزدهم – حضور داوطلبانه کارشناسان معاونت آموزشی و محیط زیست انسانی سازمان OSOS در مدارس با وعده زمان آموزشی و سخنرانی مدیران کل محیط زیست حفاظت در نماز جمعه از جمله این برنامه هاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همزمانی هفته هوای پاک امسال با میلاد زهرای مرضیه(س) و هفته گرامیداشت مقام زن و روز مادر گفت: به مناسبت هفته هوای پاک و گرامیداشت مقام زن و روز مادر، بازدید از موزه های تاریخ طبیعی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در 31 استان کشور در هفته جاری رایگان است.

سلایگه خاطرنشان کرد: بازدید از آزمایشگاه های تعیین شده و مرجع سازمان حفاظت محیط زیست، افتتاح یکی از پروژه های ارتقای کیفی سوخت کشور در اصفهان و امضای قرارداد سرمایه گذاری ارزی صندوق ملی محیط زیست با شرکت بهینه سازی. مصرف سوخت وزارت نفت از دیگر طرح هاست. این هفته دیده شد

وی افزود: تکمیل و توسعه شبکه ایستگاه های پایش کیفیت هوا در راستای تعهدات مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری در حال انجام است و تخصیص مناسب به استان های مشمول مصوبات در نظر گرفته شده و به زودی موضوع اجرایی می شود. در این راستا خرید تجهیزات استاندارد داخلی نیز در دستور کار قرار دارد.

سلایقه همچنین از برگزاری کارگروه ملی قانون هوای پاک با حضور وزیر کشور و شهرداران شهرهای بزرگ در هفته هوای پاک امسال خبر داد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به برودت هوا، بارش برف و تعطیلی ادارات، مدارس و دانشگاه ها برخی از برنامه های هفته هوای پاک در هفته اول بهمن ماه برگزار می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی دیگر از بیانات خود رویکرد کلی لایحه بودجه سال آینده را برای حفاظت از محیط زیست کشور تشریح کرد و با تشکر از ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و اعضای دولت در راستای حفاظت از محیط زیست. وی گفت: در این لایحه بر اساس تاکید رئیس جمهور 20 درصد از عوارض سبز برای مقابله با آلودگی هوا در بودجه سال آینده به محیط زیست اختصاص داده شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از صندوق ملی محیط زیست، تامین تجهیزات حفاظت از محیط زیست و … در نظر گرفته شد.

به گفته سلایگه، حفظ محیط زیست با معافیت از پرداخت هزینه دادرسی از دیگر تصمیمات مهم دولت در این بخش است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شورای عالی محیط زیست در سال گذشته دو بار برگزار شد، گفت: جایزه ملی محیط زیست اسفندماه و بیست و چهارمین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز همزمان با هفته آینده برگزار می شود. روز زمین پاک سال پس از ارزیابی مدارک ارائه شده توسط متقاضیان، از صنایع پیشرو در این زمینه تجلیل خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی زیست محیطی مبنی بر توجه به اقتصاد سبز، تصریح کرد: برای گسترش اقتصاد سبز به مواردی مانند توسعه صنایع کم کربن، راه اندازی بورس توجه شود. انتشار کربن، گسترش انرژی های پاک، مدیریت ضایعات، تغییر مدل تولید در بخش های مختلف اقتصادی، توسعه حمل و نقل اکولوژیکی و غیرفسیلی از جمله برقی و همچنین تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه ضروری است. در پایتخت ها

دیدگاهتان را بنویسید