پیش بینی 5 میلیون زائر در اربعین امسال


ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886585

وزیر راه و شهرسازی از پیش بینی 5 میلیون زائر اربعین به صورت قطار، هوایی و زمینی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی در مراسم تقدیر از شرکت کنندگان در عملیات حج 1401 گفت: زمانی که قرار بود عملیات حج آغاز شود و جلسات برگزار شد، همکاران ما در هما، شرکت فرودگاه ها، سازمان حج، سازمان هواپیمایی و… انجام این کار بسیار دشوار است.

وی افزود: سال گذشته که قرار بود پروازهای اربعین انجام شود، نخست وزیر عراق 20 روز مانده به اربعین به ایران آمد و اجازه داد 60 هزار ایرانی بدون ویزا به عراق سفر کنند. در آن زمان از همکارانم پرسیدم که آیا امکان جابجایی 60000 نفر وجود دارد و همه آنها شک داشتند. با بسیج همه امکانات و همکاری همه شرکت های هواپیمایی. حتی در برخی از فرودگاه ها برخی از مسافران مشکل داشتند اما انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای حج امسال که 40 هزار نفر باید تنها با حما سفر می کردند، بسیاری تصور می کردند که ایران ایر به تنهایی خدمات رسانی را غیر ممکن می دانست.

وی عملیات پرواز حج را بسیار سخت خواند و تصریح کرد: در شرایطی که همه می دانند صنعت هوانوردی ما در تحریم است، تنها یک شرکت هواپیمایی مسئولیت را بر عهده گرفت و این کار به صورت جهادی انجام شد. این کار بزرگی بود که جزو کارهای غیرممکن بود، اما این امکان فراهم شد که ۴۰ هزار نفر به موقع بروند و به موقع برگردند.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت ها و محدودیت های اعزام زائران از اربعین

قاسمی پروازهای حج را دغدغه بسیاری از مسئولان دانست و گفت: در روزهای ابتدایی عملیات حج یک ساعت برای تکمیل عملیات حج اصرار داشتم و امروز پایان عملیات حج به خوبی انجام شد.

وزیر تاخیر در پروازهای حج را بسیار اندک دانست و گفت: انتظار داشتیم تاخیر داشته باشیم اما میانگین تاخیر پروازهای برگشت حداقل بوده است. در حالی که پیش بینی ها خلاف این را تخمین می زنند.

قاسمی به کارهای پیش رو اشاره کرد و گفت: ستاد اربعین سه چهار ماه است که در وزارت راه تشکیل شده و بیشتر کارهای اربعین بر عهده وزارت راه است و همچنین ستادهای جداگانه ای تشکیل شده است. در سازمان راهداری، سازمان هواپیمایی، شرکت راه آهن و شرکت فرودگاه ها پیش بینی ما خدمت رسانی به 5 میلیون زائر است.

به گفته وزیر راه، راه های حاشیه ای پایانه های مرزی زائران اربعین در حال تعمیر، تعویض و بهسازی است و با توجه به گرمای هوا، پایانه های مرکزی در حال آماده سازی است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم 300 هزار نفر با قطار، 50 و 60 هزار نفر به صورت پروازی و بقیه زمینی سفر کنند و برای عملیات اربعین آماده شوند که پیش بینی می شود امسال نسبت به سال های گذشته متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید