چاقی ربطی به کم کاری تیروئید کنترل شده ندارد/دو سال تا بلوغ، سن آرام رشد


ساعت: 13:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897116

مجید هاشمی گفت: در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، اگر این مشکل با مصرف دارو برطرف شود و غده تیروئید کنترل شود، وزن فرد افزایش نمی یابد، بنابراین عدم کاهش وزن ربطی به کم کاری تیروئید در حال کنترل ندارد، احتمالاً مربوط به خوردن زیاد غذا یا کم تحرکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید هاشمی، دکترای غذا و کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: برای چاق کردن صورت افراد لاغر راهی جز چاق کردن آنها وجود ندارد، اما اگر فرد لاغر نیست مایعات بیشتری مصرف کند، میوه ها به ویژه میوه های قرمز مصرف کند، لبنیات به ویژه شیر به همراه شیر خشک مصرف شود. و مصرف ژله تنها راه حلی است که برای چاقی صورت در نظر گرفته می شود.


وی افزود: اکثر افراد لاغر با خوردن غذای زیاد احساس تهوع می کنند، بنابراین برای این نوع افراد از رژیم غذایی به نام رژیم نرم استفاده می شود که با صبر و حوصله و رعایت یک برنامه خاص به مرور زمان مشکلات آنها برطرف می شود.


این پزشک غذا و کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، اگر با مصرف دارو آن مشکل برطرف شود و غده تیروئید کنترل شود، وزن فرد افزایش نمی یابد، بنابراین عدم کاهش وزن ربطی به کم کاری کنترل شده تیروئید ندارد. ، احتمالاً به خوردن زیاد یا بی تحرکی مربوط می شود.


هاشمی تصریح کرد: مردان جوانی که رشد خوبی دارند اما وزن کمی دارند به این دلیل است که این افراد الگوی غذایی مناسبی دارند، اما در حجم و کالری کم، این افراد باید کالری دریافتی خود را افزایش دهند، با توجه به شرایط آب و هوایی میزان غذا باید افزایش یابد. و در ابتدا از غذاهای نرم مانند برنج، مرغ، گوشت آب پز و … استفاده شود و میوه ها، سالادها، سبزیجات و … را به مصرف غذای اصلی کاهش دهند.


وی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی در IBS به گونه ای است که تمام غذاهایی که بیمار را آزار می دهد باید حذف شود، در این نوع بیمار ممکن است هر بار که غذا می خورد احساس تهوع کند، در IBS اسهال دائمی و یبوست متناوب وجود دارد افرادی که بیشتر – یبوست دارند. باید حجم غذا را کاهش داده و تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهند همچنین این افراد از خوردن غذاهای گاز آور مانند حبوبات، سبزیجات گازدار مانند کلم، سیر و پیاز خام، از چای، نسکافه و ادویه جات پرهیز کنند. باید به شدت محدود شود و غذاهای صنعتی مانند سوسیس و کالباس با مواد نگهدارنده کاملا حذف شود و از لبنیات و ژله بیشتر استفاده شود.


یک دکترای غذا و کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: داروهایی که معمولا برای رفع کمبود آهن تجویز می شوند عوارض گوارشی دارند که اگر فردی این عوارض را داشته باشد می تواند از نوع دیگری از این داروها استفاده کند که مشکلات کمتری ایجاد می کند اما اگر فرد دچار این عوارض شده باشد. هر یک از آنها نمی تواند دارو و گوشت قرمز مصرف کند، می تواند از غذاهایی مانند قلب، جگر، عدس، مغز قلمکار و پسته که آهن بالایی دارند استفاده کند.


هاشمی تصریح کرد: دختران و پسران از دو سالگی تا سن بلوغ در سن آرامی از رشد قرار دارند که به این دوران رشد کند می گویند، در این دوران اشتها، افزایش وزن و رشد قد کند می شود. رشد و افزایش وزن خوبی دارد وگرنه اگر افزایش وزن کم و رشد قد کم باشد باید تعداد وعده های غذایی را زیاد کرد و حجم هر وعده غذایی را کاهش داد.مصرف مواد غذایی پرکالری مانند دسرها بعد از غذای اصلی می تواند کمک کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید