چالش های ترانزیتی مسیر روستایی/ نیاز به اعتبار 980 میلیارد تومانی برای دو برابر شدن جاده سربیشه – ماهیرود


ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907199

جاده سربیشه – ماهیرود به عنوان یکی از مهمترین محورهای ترانزیتی استان به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین، عرض کم و نبود زیرساخت های مناسب جاده ای پرخطر بوده و در طول سالیان متمادی شاهد حوادث دلخراش زیادی در این جاده بوده ایم که ایجاب می کند. 980 میلیون برای تکمیل جاده دو خطه بیشترین شایستگی و توجه به مسئولان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، مسیر سربیشه به ماهیرود یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی استان است که بیشتر آن روستایی است اما این مسیر پرتردد روزانه پذیرای صدها خودروی سبک و سنگین است که به دلیل استفاده از این مسیر ترانزیتی شغل، محل زندگی یا تردد آنها کالا باید سفر کند، عرض جاده به قدری باریک است که هنگام عبور از تریلرها باید بسیار مراقب باشید تا این جاده باریک باعث تصادف نشود. اگرچه در آن سال ها تصادفات جاده ای زیادی در این مسیر اتفاق افتاد که یکی از دلخراش ترین آن ها اردیبهشت 99 و برخورد یک دستگاه تریلی با اتوبوس و کشته شدن 13 نفر از استان ها در این مسیر بود که وجود این جاده، ترافیک تریلرهایی که سوخت را به مرز حمل می کنند، حوادث دیگری از جمله بی احتیاطی در بارگیری کامیون ها و یا نشت مخازن، ریختن مقداری گازوئیل این کامیون ها در سطح جاده و حوادث دیگر را به همراه داشته است. سر خوردن روی باند


سهم ماهیرود از صادرات

این وضعیت بدین صورت است که پایانه مرزی ماهیرود که سهم زیادی در صادرات کالا به افغانستان دارد در 175 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و 120 کیلومتری شهر فراه نزدیکترین شهرستان مرزی غرب واقع شده است. افغانستان و افغانستان چهارمین است. مقصد صادراتی کشورمان است و اهمیت اقتصادی صادرات در شرایط فعلی اولویت برخورد با محور سربیشه ماهیرود را دو چندان می کند.

بسیاری از شهروندانی که در این مسیر تردد می کنند از وضعیت جاده سربیشه به مرز ماهیرود گلایه دارند که یکی از آنها به خبرنگار خاورستان گفت: اگرچه سال هاست درخواست احداث این جاده پرتردد مطرح شده است، اما همچنان همینطور است. هنوز به پایان نرسیده و دلیلش هم همین است و شاهد تصادفات جبران ناپذیر زیادی در این جاده بوده ایم.


گازوئیل خطرناک

یکی از کارکنان ادارات دره که به دلیل لغزندگی جاده به دلیل نشت گازوئیل از تریلر سوخت واژگون شده بود از وضعیت این جاده گلایه کرد و گفت: گازوئیل از برف و یخ لغزنده تر است اما امانتداران این سوال را نادیده می گیرند و کامیون را می رانند.

وی که از وضعیت جاده به دلیل تردد دو طرفه با تردد بیش از حد کامیون ها گلایه مند بود، ادامه داد: با وجود تمام مزایای اقتصادی که مرز دارد، اما منفعت مردم ساکن در این منطقه تنها همین حوادث ناگوار و ناگوار است. هیچ سود دیگری برای آنها وجود ندارد.


تنها راه ارتباط

به گفته یکی از رانندگان این مسیر، تردد در این جاده بسیار زیاد است زیرا این محور تنها راه ارتباطی با گمرکات رسمی استان در مرز است، بنابراین شاهد تردد خودروهای ترانزیتی قابل توجهی در این مسیر هستیم. به طور روزانه، از سوی دیگر، ایجاد روستاهای متعدد در کنار جاده منجر به افزایش تردد خودروهای سواری نیز شده است.

رضایی با بیان اینکه محور ویژگی های جاده اصلی و ترانزیتی را ندارد، گفت: در گذشته در این مسیر تردد چندانی وجود نداشت اما در حال حاضر ترافیک جاده ای به ویژه خودروهای ترانزیتی افزایش یافته است اما افزایش امکانات و بهبود زیرساخت ها مطابق با تقاضا نیست.


جاده روستایی

یکی از اهالی دره نیز گفت: جاده ماهیرود روستایی است و کشش این میزان خودرو را ندارد.
احمدی افزود: جاده در حاشیه و وسط جاده هیچ خط کشی ندارد و پلیس در جاده نیست و به همین دلیل افرادی که به دنبال سود هستند در حاشیه جاده اقدام به خرید و فروش سوخت می کنند. جاده ای که برای افرادی که در این جاده تردد می کنند نیز مشکل ساز است. این خطرناک است.

حیدری مدیرعامل تعاونی مرزنشینان دره گفت: سایت ماهیرود با یکسری امتیازات ویژه ایجاد شد، تنها سایت اقتصادی شرق کشور که دارای پایانه، بازارچه و منطقه ویژه است.


جاده خطرناکه

به گفته وی، این سایت چه برای دولت و چه برای سرمایه گذار بخش خصوصی که یک منطقه ویژه اقتصادی است با توجه به زیرساخت های ایجاد شده مزایای بسیار خوبی دارد اما برای ساخت جاده به این سایت چه راه سازی باشد. امنیت یا پلیس پس عدم توجه، شاید دلیل آن در نظر گرفتن وام مستقیم در این مسیر بوده است.

وی بیان کرد: نبود پلیس راهنمایی و رانندگی دلیلی است که وسایل نقلیه سنگین باری که در این مسیر تردد می کنند یک سری حرکات خطرناک انجام می دهند که در جاده های دیگر نمی توانند انجام دهند.

وی تاکید کرد: انتظار مردم دره این است که اکنون که این درآمد ایجاد شده حداقل زیرساخت ها در این زمینه فراهم شود چرا که در صورت غفلت از این موضوع هزینه ها را مردم باید پرداخت کنند. در این سالها در مرز زندگی کنید.» این جاده روستایی است که یک بار تردد شده و خانواده های زیادی عزیزان خود را بر اثر تصادفات این جاده از دست داده اند و بسیاری از خانواده ها در معرض آسیب های اجتماعی زیادی هستند. به خاطر آن


کندی پیشرفت جاده سازی

مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان دره تاکید کرد: مسئولان برای بهبود وضعیت جاده قول مساعد داده اند اما پیشرفت پروژه کند است، حداقل تا یک هفته امکان تصادف در جاده وجود ندارد.

به گفته وی، این راه روستایی در حال حاضر به جاده ترانزیتی تبدیل شده است و قدرت کشش این همه خودرو را ندارد، دولت اقدامات خوبی انجام داده و تکلیف تعیین شده و پیمانکاران مشخص شده اند، اما مطالبات پیمانکاران این است. به کندی پرداخت می شود که بر روند اجرای پروژه نیز تأثیر می گذارد.

مدیرعامل اتحادیه مرزنشینان دره خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال 90 که این سایت توسط بخش خصوصی و دولتی ایجاد شد، باید جاده ای را فراهم می کردند که انجام نشد و اکنون با لاک پشت از طریق قطره چکان انجام می شود. فرآیند اعتباری


بخشی از درآمد باید صرف زیرساخت ها شود.

حیدری تاکید کرد: در شرایط فعلی با توجه به درآمد موجود باید برنامه ریزی شود، مقدار مشخصی از اعتبار این سایت برای راه سازی در نظر گرفته شود، بر اساس اطلاعاتی که در سایر استان های مرزی دارم درصدی از اعتبارات مرزی به حساب استانداری واریز می‌شود و استانداری می‌تواند زیرساخت‌هایی را در بخش مرزی ایجاد کند، اما در خراسان جنوبی باید پس از یک ریال درآمد ریالی را به خزانه واریز کنند و منتظر بمانند تا دولت بعد از آن به استان اعتبار بدهد. ده ها اتفاق افتاده است

وی تصریح کرد: باید بررسی شود تا این درآمدها صرف زیرساخت های اداره دوره شود که هزینه های این درآمدها را پرداخت می کند.
وی ادامه داد: مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد که با توجه به محرومیت منطقه، انتظار داریم نمایندگان شورای اسلامی به این امر توجه بیشتری داشته باشند، مانند سایر استان ها درصدی از درآمد این سایت را به خود اختصاص دهند و در زمینه زیرساخت به ویژه در مسیر این مسیر پرداخت


124 کیلومتر با 47 درصد پیشرفت

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، طول کل محور سربیشه به ماهیرود 124 کیلومتر است که 20 کیلومتر آن توسط وزارت حمل و نقل روسازی و تکمیل و 12 کیلومتر آسفالت شده است. و علائم ایمنی در حال تکمیل و 92 کیلومتر در دست ساخت با پیشرفت فیزیکی 30 درصد و میانگین پیشرفت کل پروژه 47 درصد است.

بر اساس این گزارش اعتبار هزینه شده 250 میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل 980 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید