چالش های تولید جوجه های نژاد آرین


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903645

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان توضیح داد؛

سیدحسن مهدی گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان مرغ آشنایی چندانی با نژاد آریان ندارند، جوجه کشی نژاد آریان باید طی یک سال و نیم آینده از حالت اجباری خارج و به تدریج معرفی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حسن مهدی مدیرعامل اتحادیه مرغداران کرمان در گفتگو با راه عالی وی از چالش های پیش روی مرغداران استان در تولید و پرورش مرغ گرم خبر داد و گفت: در سطح ملی مشکلات زیادی در مرغداری داریم که در استان قابل حل نیست.


وی مشکلات مرغداران را به 5 گروه تقسیم کرد و اظهار داشت: مشکلاتی که تولیدکنندگان مرغ دارند عمدتاً ملی است و اولین و مهمترین مشکل عدم تطابق قیمت تعیین شده ملی مرغ با قیمت نهایی در حوزه تولید و با وجود بسیاری از مکاتبات و اقدامات بعدی متاسفانه این قیمت هنوز اصلاح نشده است.


با صدور سفارش امکان حفظ قیمت پایین وجود ندارد


مهدی تاکید کرد: قیمت فرآورده های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا که تولیدکنندگان مرغ در زمینه مرغداری از آنها استفاده می کنند تقریبا 5 و نیم برابر شده و قیمت خرید جوجه یکروزه نیز با نسبتا قابل توجهی مواجه شده است. افزایش دادن. واکسن ها و داروهایی که در این بخش استفاده می شود و با افزایش مواجه است و در عمل با محاسباتی که انجام دادیم مرغ زنده زیر 50 هزار تومان برای مرغدار هزینه نخواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان تصریح کرد: در اردیبهشت ماه سال 1401 اتحادیه مرغداران کشور با سازمان جهاد کشاورزی به مبلغ 49 هزار تومان تفاهم نامه منعقد و قرار شد در سطح کشور به صورت رسمی ابلاغ و اجرا شود. حداکثر تا پایان شهریور ماه که متاسفانه هنوز حل نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت جوجه یکروزه یکی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده جوجه ها و حتی تمایل مرغداران به جوجه گذار است، شاهد افزایش قیمت 15 هزار تومانی و حتی تا سقف هستیم. 19 هزار تومان هم در یک مقطع رسیده بود، فقط این باعث افزایش مجدد هزینه می شود که امیدوارم رگولاتورهای این بخش برای نظارت بر میدان و همچنین کنترل لازم بر بازار رقابتی وارد شوند تا بتوانیم در بازار تولید کنیم. قیمت مناسب بله قابل تصور


قیمت جوجه یکروزه ثابت نیست


مهدی تاکید کرد: در حال حاضر در ابتدای نیمه دوم سال متأسفانه دولت در قالب دستوری قیمت مصوب را اعلام کرد که منجر به عدم رغبت مرغداران به تولید شد علیرغم اینکه مرغداران ما در استان کرمان نسبت به سایر استان ها به زیر 30 درصد یا حداکثر 30 درصد کاهش یافته است اما در برخی استان ها شاهد عدم جوجه کشی زیر 50 درصد هستیم که یکی از مهم ترین مشکلاتی است که تولیدکنندگان مرغ را آزار می دهد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغی که ثبات قیمت ها را نمی بینند عملاً شروع به تولید و جوجه کشی نمی کنند زیرا منجر به زیان تولید می شود، گفت: از نیمه دوم تیرماه تاکنون زیان زیادی داشته ایم چرا که عمدتاً مرغ ها در به فروش رسیده اند. قیمت های پایین . بیشتر معلوم می شود، اما باید مرغ خود را بدون سود یا با زیان سنگین 300 تا 400 میلیونی بفروشند که عملاً انگیزه تولیدکنندگان مرغ را از بین می برد و بازار نیز دچار تبعات اجتماعی می شود، لذا خواهان تعدیل هستیم. ارتقاء سفارش در اسرع وقت


نژاد آریایی گوشت خوبی ندارد


مدیرعامل اتحادیه پرورش دهندگان طیور استان با بیان اینکه دومین چالش پیش روی پرورش مرغ دستورالعمل ابلاغی جهاد کشاورزی در خصوص استفاده از نژاد آرین در جوجه کشی است، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت اما این نژاد کمتر از آن برخوردار است. گوشت نسبت به نژادهای دیگر و پرورش این نژاد نیازمند کار فنی بیشتر و دقیق تری است و این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان جوجه هایی که جوجه ریزی متفاوت از نژاد آریان دارند و پس از اتمام این مدت باید نژاد آریان را در دستور کار قرار دهند. ، پیشنهاد ما حذف اجباری بودن این دستور است.

وی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه پرورش دهندگان طیور آشنایی چندانی با نژاد آریان ندارند، جوجه کشی نژاد آریان از حالت اجباری خارج شود و طی یک سال و نیم آینده به تدریج اجرایی شود تا مرغداران ما اطلاعات بیشتری نسبت به ضریب تبدیل جوجه داشته باشند. به تولید مرغ و در صورت عدم اصلاح این الزام شاهد کاهش تولید مرغ در کشور خواهیم بود.

خدمات دولتی به مرغداران نرسیده است

سید مهدی همچنین به بدهکاری مرغداران در تامین موسسات دامپروری از دولت اشاره کرد و گفت: موسسات دامپروری از جمله ذرت و کنجاله سویا مرغداران که تا تاریخ 21/1401/21 جوجه ریزی و تولید کردند، پس از گذشت 4 ماه علی اگرچه ابلاغ معاون رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه کشور هنوز به نتیجه نرسیده و باعث شده تا 90 مرغدار در استان کرمان درگیر این معضل شده و دچار کمبود یا کمبود نقدینگی جدی شوند که باید از سوی دستگاه های اجرایی رسیدگی شود. مسئولین.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان مکانیسم سرمایه در گردش را یکی از عوامل حمایت کننده از تولید در صنعت طیور خواند و گفت: بر اساس سیاست اجرایی دولت مبنی بر ارتقای یارانه ها، دام حدود 5 تا 6 درصد رشد داشته است. ” ” که قرار شد این خلاء را پر کند؛ برای تولید جوجه های گوشتی در کشور باید سرمایه در گردش حمایتی به صورت بازپرداخت از 9 ماهه تا یکساله تامین شود که متاسفانه این مکانیسم به کمتر از 2 ماه کاهش یافته است. در کشور و استان به دلیل کمبود منابع و توان مالی.

وی تاکید کرد: از 600 واحد استان حداکثر 172 واحد توانستند کمک ورودی های ددمی به مبلغ 1.254 میلیارد ریال دریافت کنند و مابقی بیش از 400 واحد در انتظار تسهیلات هستند و خواستار پیگیری فوری این موضوع هستیم. .


سرعت سامانه بازارگاه در ثبت و ارسال اطلاعات دام بسیار کند است




مهدی ادامه داد: دولت برای رفع مشکلات مالی و کمبود نقدینگی از مرغداران خواسته است تا تسهیلات دامی خود را در سامانه ای به نام بازارگاه ثبت کنند. مشکل در زمینه ذرت به دام بیشتر مشهود است و بیش از 2 هفته است که گزارش های زیادی در زمینه تاخیر در ارسال ذرت داریم، بنابراین در این زمینه نیز اگر مسئولان به موقع به آن توجه نکنند. موضوع تولید طیور با مشکل مواجه خواهد شد. .

رئیس اتحادیه مرغداران استان کرمان تاخیر در اجرای فهرست الکترونیکی محصولات پروتئینی را از دیگر چالش های پیش روی مرغداران استان عنوان کرد و گفت: از آغاز طرح ارتقای یارانه ها در 31 اردیبهشت ماه. ، 1401 ، مقرر شد در اسرع وقت 2 یا 4 ماه برای تهیه این محصول در اختیار مردم کشور قرار گیرد، با این محصولات افراد می توانند پروتئین و مواد اصلی تهیه کنند.

وی بیان کرد: معرفی نشدن کاتالوگ محصولات الکترونیکی منجر به آشفتگی و شکننده بودن بازار مرغ شده است و تقاضا برای پروتئین در قالب گوشت گرم بین 35 تا 40 درصد کاهش یافته است، بنابراین این بازار ثابت است. همچنین نیاز به رسیدگی فوری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید