فشردن دست مرغداران برای جوجه ریزی / کاهش 30 درصدی تولید جوجه یکروزه


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878897

پس از اصلاحات اقتصادی، مرغداران نگران زیان انباشته در بازار و عدم خرید مرغ هستند که باعث کاهش تولید جوجه یکروزه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; با آزادسازی قیمت مواد اولیه به نظر می رسد دولت نباید مرغداران را به حال خود رها کند و شرایطی را ایجاد کند که ریسک بازار را برای مرغداران با سرمایه گذاری های پرخطر کاهش دهد.

مرغداران و زنجیره های طیور اولین گروهی بودند که در پی اجرای طرح توجیهی و ترویجی یارانه ها با مشکل مواجه شدند چرا که با افزایش قیمت مرغ تقاضا برای خرید کاهش یافت و مرغداران مجبور به پرداخت قیمت پایین شدند. محصول خود را بیش از قیمت مصوب ارائه دهید.

این امر باعث خالی شدن جیب مرغداران برای مواد اولیه و سرمایه گذاری شد و نوسانات بازار نیز خطر جوجه ریزی این مرغداران را کاهش داد، زیرا مرغداران انتظار داشتند با خرید مرغ ضرر نکنند. توجه به افزایش قیمت باعث می شود در تولید کمر بشکنند و به مرز ورشکستگی برسند.


* نوسانات جدید قیمت پاشنه آشیل برای طرح اقتصادی دولت

به نظر می رسد اجرای ناقص برنامه اقتصادی دولت برای پرورش طیور وجود دارد و این مشکل باعث شده تا مرغداران در شوک عدم خرید مرغ، 23 درصد از جوجه ریزی در کشور را کاهش دهند.

همانطور که قبلاً پیش بینی شده بود، این امر باعث افزایش قیمت گوشت مرغ به دلیل کاهش عرضه می شود و این افزایش قیمت می تواند پاشنه آشیل جدید برنامه اقتصادی دولت سیزدهم باشد.


* کاهش 23 درصدی جوجه کشی در کشور/ مرغداران مدیریت ریسک را مد نظر قرار داده اند

رضا مبصری یکی از اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی مرکز گلستان در این خصوص گفت: در ابتدای سال 123 میلیون و 400 هزار قطعه جوجه در خرداد ماه به 108 میلیون و 900 هزار قطعه کاهش یافت که آمارها نشان می دهد. که در سراسر کشور شاهد کاهش بیش از 23 درصدی جوجه کشی هستیم.

وی گفت: البته به این آمار باید انحراف 10 تا 15 میلیون جوجه را هم اضافه کنیم چرا که در این شرایط مرغداران به فکر مدیریت ریسک هستند.

یک ناظر معتقد است؛ در ابتدای سال و در هفته اول فروردین 32 میلیون جوجه و در هفته نوزدهم یعنی. در پایان خرداد این رقم به 22 میلیون نفر رسید و این نشان دهنده وخامت اوضاع است. تولید جوجه های یک روزه 30 درصد کاهش یافته است که برخی از آنها دائمی (درآوردن مرغ) یا موقت (رنگ آمیزی مرغ) است.

وی یادآور شد: با افزایش قیمت مرغ، شاهد افت تقاضای بازار نیز هستیم و این امر باعث شده تا در تابستان با کاهش تدریجی عرضه مواجه شویم و این امر منجر به متعادل شدن قیمت عرضه با بازار می شود. قیمت.”


* مشکل مرغداران در تامین مواد اولیه دام

این فعال اقتصادی معتقد است: دیگر یارانه ای برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان طیور وجود ندارد، چرا که این شرکت در 8 فروردین ماه نزدیک به 800 هزار تن مواد اولیه را به کشاورزان فروخته اما تاکنون چیزی تحویل نداده است و در اسفند و بهمن سال گذشته نیز این امر انجام شده است. مطلوب نیست.

مبصری گفت: در حال حاضر مرغداران مواد اولیه را به دلیل نداشتن پول کافی خریداری نمی کنند و زنجیره تولید پس از یک دوره 45 روزه حتی مرغدارانی که از مواد اولیه جدید استفاده کرده اند، سرعت جوجه ریزی را کند می کند. آنها مجبور شدند مرغ را به قیمتی کمتر از آنچه مصوب شده بود بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت گوشت مرغ و رسیدن به قیمت مصوب بودیم و مشخص بود که در ابتدای برنامه اقتصادی دولت جذب قیمت نشد و سپس با افزایش تدریجی قیمت مواجه شدیم. قیمت مرغ مرغ از 41 تا 42 هزار تن است و قیمت تحویل به 58 هزار و 900 تن رسیده است اما پیش بینی ما این است که قیمت تمام شده مرغ برای پرورش دهندگان به 46 هزار تن برسد.

این فعال اقتصادی می گوید: در ضمن محاسبه این قیمت بسیار راحت است. در هر کیلوگرم مرغ باید حدود 33000 تومان سرمایه گذاری مصرف کنیم و 4000 تومان قیمت جوجه یک روزه است که 80 درصد هزینه تولید گوشت مرغ را شامل می شود. فولاد 1800 هزینه کشتار مرغ 64800 تن خواهد بود.

مبصری تاکید کرد: اگر سود 10 درصدی را برای اصناف در نظر بگیریم، قیمت مرغ 71 هزار تن می شود و اگر سود 13 درصدی را در نظر بگیریم، قیمت مرغ برای مصرف کننده به 73 هزار تن می رسد.


* لزوم ارائه تسهیلات پرخطر برای مرغداران

پیش از این گروه گلستان ما در گزارشی تاکید کرده بود که دولت می تواند با ارائه تسهیلات پرخطر برای مرغداران در این روزهای سخت از سقوط و ورشکستگی بسیاری از مرغداران جلوگیری کند.

گفتنی است در استان بیش از 1150 واحد تولیدی و کارخانه مرتبط با مرغداری وجود دارد که از این تعداد 13 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و 10 درصد مرغداری کشور را بخش گلستان تامین می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید