چراغی که رهبر معظم انقلاب در دل متولیان دریا روشن کردند

ساعت: 21:33
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785882

با دستور مستقیم مقام معظم رهبری، پس از مدت ها، «توسعه پایگاه دریایی» فراتر از شعار و در برنامه های کارکنان دولت قرار گرفت و توجه ویژه ایشان به دریا چراغی در دل آن ها روشن کرد. درگیر در دریا و کشتیرانی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرصت‌های اقتصادی دریایی ایران در قرن اخیر علیرغم پتانسیل استراتژیک و منابع فراوان نادیده گرفته شده است. ظرفیت های بالقوه و بالفعل که متاسفانه استفاده بهینه نمی شود. باید از خود بپرسیم که چرا فرصت ها و ظرفیت های بی شمار در استراتژی های کلان جایگاه خود را در مدیریت کلان پیدا نکرده است؟

دلیل اختفا را باید دور از مرزها و تمرکزگرایی که از ابتدای قرن به عنوان راهبرد امنیت ملی و با وجود انقضای تهدیدات در زمان تدوین و اجرا به کار گرفته شده بود، جستجو کرد. در همه برنامه های استراتژیک نانوشته بود. این در حالی است که در دهه های اخیر سیاست های دریایی کشور متزلزل بوده و متأسفانه در این زمینه مقیاس وسیعی نداشته ایم.

معایب این رویکرد این بود که حتی برخی از صنایع به اصطلاح آب که به عنوان استاندارد باید در نزدیکی سواحل احداث شود، در نقاط کم آب کشور ایجاد شد که با عواقب و هزینه های پنهان و آشکار مواجه هستیم. امروز شهادت می دهد

خوشبختانه این روند در دهه گذشته معکوس شده است.

رهبر معظم انقلاب به قوه مجریه دستور دادند با تمرکز بر سواحل مکران که دارای مزیت های اقتصادی و استراتژیک بی نظیری است، توانمندی های دریایی کشور را احیا کنند. تبلور بخشی از منویات آن در این زمینه را می توان در راه اندازی فاز اول بندر 8 متری شهید بهشتی چابهار مشاهده کرد. اگرچه این بندر تا رسیدن به افق نهایی راه درازی در پیش دارد، اما در اولین گام جزء معادلات حمل و نقل منطقه شده است و امیدواریم با ادامه پروژه در فازهای جدید، این بندر بیشترین بندر موثر در اقیانوس هند و حتی خلیج فارس.

با دستور مستقیم مقام معظم رهبری، پس از مدت ها «توسعه پایگاه دریا» از شعار فراتر رفت و در برنامه های دولت برای توسعه کشور جای گرفت و توجه ویژه ایشان به دریا چراغی در دل مردم روشن کرد. دریانوردان شایستگی های دریایی سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته می شود.

لازم به یادآوری است که حوزه دریایی کشور در چهار دهه گذشته همواره به عنوان اولین خط دفاع اقتصادی در جهاد مستمر بوده و موجبات حیات صنعت و تامین نیاز مردم را تحت شدیدترین فشارهای دشمن فراهم کرده است. ترک کرد. اما اکنون زمان کشف بخش دریایی کشور است.

همکاری های بین المللی در قالب توافق نامه های منطقه ای مانند شانگهای با بهره مندی و استفاده از بخش حمل و نقل دریایی توانمند در حال شکل گیری است و مثمر ثمر است. در عین حال راهکارهایی مانند «تولید، حمایت و بازدارندگی» که می تواند در عمل و اجرا، با به حداکثر رساندن ثروت بی نظیر 5800 کیلومتری سواحل شمالی و جنوبی، تحول چشمگیری در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کند، منشاء چشمگیر است. تغییر . .

البته اهمیت دریا در دنیای امروز که بیشتر آن با تغییرات اقلیمی و تنش آبی مواجه است تنها به حمل و نقل محدود نمی شود. اکنون شاهد هستیم که کشورها استخراج آب دریایی را برای کنترل بحران کمبود آب و همچنین تضمین امنیت غذایی و حمایت از کسب و کار و معیشت مردم در دستور کار خود قرار می دهند. همچنین می توانیم در کوتاه مدت و میان مدت و تا زمان احیا و احیای منابع آبی کشور، بحران های آبی را به همین صورت کنترل کنیم. بنابراین دریا فرصت و ظرفیتی است که اکنون باید در رأس راهبردهای توسعه کلان اقتصادی کشور قرار گیرد تا بتواند اقتصاد کشور را احیا کند.

همزمان با عضویت دائم کشورمان در توافقنامه شانگهای، فرصت های جدیدی برای اقتصاد کشور به ویژه در بخش حمل و نقل باز می شود. توافقنامه شانگهای جمعیتی در حدود 3 میلیارد عضو را در مساحتی به وسعت 60 میلیون کیلومتر مربع در بر می گیرد که ایران با توجه به کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب می تواند یک نقطه ترانزیتی باشد. این در حالی است که بنادر و کشتیرانی شمال و جنوب کشور نقش حیاتی در تامین این کریدورها خواهند داشت. این به معنای پتانسیل چند میلیاردی در بخش حمل و نقل کشور است که عمدتاً به بخش دریایی متکی خواهد بود.

طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، 140 هزار گواهینامه دریانوردی در کشور صادر شده است که در اختیار دریانوردان قرار دارد. آمار دقیقی از فعال بودن تعداد این گواهینامه ها در دست نیست اما این ارقام بیانگر این واقعیت است که ظرفیت های زیادی برای اشتغال زایی در حوزه کشتیرانی کشور وجود دارد که در صورت فراهم شدن شرایط لازم مورد استقبال نیروی کار قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، بسیاری از جوانان ایرانی از حضور در مشاغل دریایی خوشحال می شوند و این بخش می تواند بار سنگینی از کاریابی در کشور را به دوش بکشد.

کشتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری با حدود 150 فروند کشتی با جذب صدها ملوان مجرب ایرانی نمونه ای از پتانسیل ایرانیان در عرصه کشتیرانی بین المللی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. پرداخت شود.

به یقین می توان گفت دریا گنجینه ای نهفته است که بهره برداری بهینه از آن ضمن ایجاد اشتغال گسترده و درآمد سودآور می تواند مشکلات زیست محیطی کشور را از شرایط بحرانی خارج کند. این در حالی است که نیروی دریایی بزرگ کشور و در راس آن جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز توانایی ایجاد شغل و درآمد در بخش دریایی است که حمایت از آن می تواند موجب رونق اقتصادی بیشتر شود.

* علی گیاسیان کارشناس مدیریت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید