چراغ سبز جدید برای افزایش قیمت خودرو

چراغ سبز جدید برای افزایش قیمت خودرو

این در حالی است که واردات خودرو هنوز به نتیجه ای نرسیده است که با افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر، نوسانات قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تاکید وزارت امنیت بر واردات تا پایان مهرماه و احتمال تحقق آن گفت: مقرر شده واردات از خرداد ماه انجام شود و این وعده نیز در تیرماه محقق شده است. سپتامبر و اکتبر.” تا اینجا باید منتظر بمانیم.”

فاطمه آقایی فرد: «واردات خودرو در آینده نزدیک بعید است»، این آخرین پاسخ سکانداران اقتصادی به وضعیت صنعتی است که با انحصار و بازاری که دیگر به دنبال کاهش قیمت و بهبود عرضه نیست، به بحران رسیده است. و وضعیت تقاضا؛ خبری که حالا آب پاکی به دست همه کسانی که ماشین ندارند، برنده قرعه کشی نمی شوند و خلاصه درگیر گرانی و بی کیفیتی خودروهای بومی هستند، ریخت. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو احساس می‌کند مقررات واردات خودرو با موانع زیادی مواجه است و بعید است بعد از چهار سال و نیم شاهد واردات خودرو در کشور باشیم. خبر عدم واردات خودرو در حالی منتشر می شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد در نیمه دوم امسال قیمت کارخانه ای خودروها را افزایش دهد. این بدان معناست که میزان عرضه خودرو در داخل برای تامین نیاز داخلی کافی نیست و در این شرایط سکانداران اقتصادی همچنان با دوراهی واردات خودرو مواجه هستند. پیش از این فعالان بازار خودرو گفته بودند اگر مصوبه واردات خودرو از سوی مجلس به دولت بازگردانده شود به معنای جلوگیری از واردات خودرو و چراغ سبز بازار و نمایندگی های ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت است. یکی از فعالان بازار در همین حوزه می گوید: با انحصار تولید و واردات خودرو، تیراژ و فروش پراید و پژو افزایش می یابد و این یعنی در توسعه صنعت خودرو به هیچ نتیجه ای نخواهیم رسید. به نظر می رسد به این زودی انحصار از صنعت خودرو خارج نخواهد شد و این بدان معناست که افزایش کیفیت در این صنعت نیز ادامه خواهد داشت. ناگفته نماند که واردات خودرو وجود ندارد در حالی که از جمله مهمترین وعده های دولت سیزدهم تنظیم بازار، جهش تولید، کاهش قیمت، خصوصی سازی و از سرگیری واردات بود که یک سال پس از آن دولت هیچ کدام محقق نشد. به قدرت رسید و آثار مخرب آن همچنان ادامه دارد و در ماه های آینده بر اقشار ضعیف جامعه وارد خواهد شد. از سوی دیگر این واردات در حالی انجام نمی شود که رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه های خودرو تهران گفت: اکنون نشاط در بازار خودرو وجود ندارد. می توان گفت بازار به خواب رفته و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته است، حتی عدم شفاف سازی جزئیات واردات خودرو نیز مشتریان ثابت بازار را منتظر روشن شدن این موارد به ویژه کرده است. واردات خودرو اکنون نتیجه واردات قطعی شده و به نظر می رسد راه افزایش قیمت خودروهای داخلی هموارتر شده است. خودروهایی که بدون توجه به نیاز مشتری و در بازاری کاملا انحصاری فضای دیگری را برای قیمت های بالا تجربه خواهند کرد.

به هر حال در حالی که پیش از این سخنگوی وزارت امنیت گفته بود واردات خودرو از اول مهرماه آغاز می شود، مجلس سه ایراد به مصوبه دولت در این زمینه وارد کرده و اکنون گفته می شود واردات خودرو انجام نمی شود. به زودی اتفاق بیفتد به نظر می رسد ایران خودرو و سایپا همچنان در این زمینه برنده هستند. فعالان بازار می گویند با افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر، نوسانات قیمت خودرو در بازار افزایش یافته و روند تغییرات قیمت سرعت بیشتری یافته است. در عین حال با جلوگیری از واردات خودرو، راه گرانی هموارتر شد. در این زمینه زمزمه هایی مبنی بر واردات خودروهای کره ای و ژاپنی مطرح شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا گفت: تصور واردات خودروهای کره ای و ژاپنی بسیار خوش بینانه است. روند واردات توضیح داده شده در این آیین نامه بعید است منجر به واردات خودرو شود. اگر قرار باشد خودروهای کره ای و ژاپنی وارد شوند چه؟
مهدی دادفر افزود: بنابراین با توجه به رفتار کره ای ها و ژاپنی ها و مواضع سیاسی آنها، آیا وقفه ای در واردات خودرو از این کشورها ایجاد می شود؟ در صورت قطعی شدن واردات خودرو، واردکنندگان نیز ادعای خود را اعلام می کنند، اما متاسفانه با مقررات ابلاغی، واردات خودرو دچار سردرگمی می شود. وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر فرض کنیم واردات صورت می گیرد، چه تعداد خودرو وارد می شود که در دست افراد خاص یا واردکنندگان واقعی باشد؟ فراموش نکنیم که هدف از آزادسازی واردات خودرو تنظیم بازار و کاهش قیمت ها بوده است. اکنون که بر اساس این آیین نامه حدود 100 هزار خودرو وجود دارد، آیا می توان بازار را تنظیم کرد یا منتظر کاهش قیمت بود؟ خود این سوال جای بحث زیادی دارد. وی تاکید کرد: واردات خودرو مستلزم رفع ابهامات آیین نامه و شفاف سازی تعهدات ماده 2 این آیین نامه است. این در حالی است که میزان سود، عوارض، تعداد خودروهای اسقاط و بسیاری موارد دیگر در آیین نامه مذکور برای واردکنندگان مشخص نیست. به عنوان مثال، ما هنوز نمی دانیم مانند روال قبل از ممنوعیت واردات، باید گواهی ضایعات برای واردات ارائه شود یا تغییراتی در نظر گرفته شده است.» با اشاره به اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دادفر درباره تایید نهایی دو شرکت واردکننده تا هفته اول مهرماه گفت: طبق مقررات اخذ شده برای واردات، به نظر می رسد هیچ شرکتی مشمول واردات نباشد، در واقع این بخشنامه واردات را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است. و همانطور که گفته شد بعید است تا چهار سال و نیم دیگر شاهد واردات خودرو به کشور با استفاده از این روش باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تاکید وزارت امنیت بر واردات تا پایان مهرماه و احتمال تحقق آن گفت: مقرر شده واردات از خرداد ماه انجام شود و این وعده نیز در تیرماه محقق شده است. سپتامبر و اکتبر.” تا اینجا باید منتظر بمانیم.”

لازم به ذکر است هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین – وزیر صنعت، معدن و تجارت – ضمن اشاره به اینکه وزارت حریم خصوصی 300 درخواست از شرکت ها یا اشخاص حقوقی برای واردات خودرو دریافت کرده و تعدادی از آنها را در همان ابتدای کار حذف کرده است. مشمول شرایط واردات نیست). : درخواست ها دریافت شده و در حال اصلاح و بررسی است. تا 10 روز اول مهرماه، دو مورد از شرکت های متقاضی که شرایط واردات را دارند در وزارت اطلاعات ثبت شده است که قاعدتاً تعداد آنها افزایش و اسامی آنها اعلام می شود. بر این اساس واردات خودرو امن خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد ورود اولین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود همچنین مهلت ارسال و تکمیل مدارک برای واردکنندگان خودرو که تا پایان در نظر گرفته شد. شهریور ماه تا پایان مهر ماه تمدید شد. گفته می شد اسامی تمامی شرکت های واجد شرایط حداکثر تا پایان مهرماه اعلام می شود.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز شنبه با اشاره به وعده وزارت حراست تاکید کرد: همانطور که وزارت صنعت و معدن وعده داده تا دو تا شود خودرو هفته آینده وارد می شود اکیداً طبق قانون مصوب مجلس تا پایان سال یک میلیارد دلار خودرو خارجی باید وارد شود. امسال مجلس در بودجه 1401 دولت را موظف به واردات خودرو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید