چراغ سبز دولت برای افزایش قیمت خودرو

چراغ سبز دولت برای افزایش قیمت خودرو

روز جدید : دولت مجوز رسمی افزایش مجدد قیمت خودرو را صادر می کند. اما این بار به شکلی دیگر؛ انتظار می رود فقط خودروهای زیان آور افزایش قیمت داشته باشند. این خبری است که معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: پس از مدتی برای اولین بار در سال جاری مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر می شود که همانطور که منوچر رائوکی اعلام کرد این افزایش قیمت شامل همه خودروها نمی شود. ، اما فقط ماشین ممکن است تولید آن برای خودروسازان ضرر داشته باشد. به عبارت دیگر خودروهای زیان آور گران می شوند.

کدام خودروها احتمال افزایش قیمت دارند؟

پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای زیان‌ده افزایش یابد. اگر قرار باشد به گفته های مدیران سایپا و ایران خودرو تکیه کنیم، همه خودروهای این دو خودروساز ضرر می کنند. تا جایی که مجموع ضرر این دو خودروساز از مرز 100 هزار میلیارد تومان گذشت. اما در این بین برخی خودروها تلفات بیشتری نسبت به بقیه دارند. مثل سمند و تیبا متوقف شده یا خودروی پژو 206.

جدول زیر لیست خودروهای زیان ده این دو شرکت است. خودروهایی که به احتمال زیاد سودآور نیستند گران می شوند.

بخش بزرگی از خودروهای انبوه در حال ضرر هستند

جدول بالا لیست خودروهای زیان دهی است که ایران خودرو در گزارش های مختلف به آن اشاره کرده است. اما کارشناسان خودرو در مورد از دست دادن خودروها نظر متفاوتی دارند. امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر خودروهای بسیاری از خودروسازان در حال زیان دهی هستند. مثلا برای خودروی تیبا حدود 70 میلیون تومان ضرر داریم. یعنی چیزی بیش از 50 درصد ضرر. می توانم بگویم بیش از 60 درصد خودروسازان ضرر دارند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت بزرگ دو دیفرانسیل کشور، بیشتر خودروهای پرتیراژ زیان ده هستند، افزود: اقتصاد دستوری باعث زیان عملیاتی (زمانی که قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده است) در بازار خودرو ایجاد شده است. در گذشته خودروی پراید جزو خودروهای بازنده و پرحجم بود. الان ماشین هایی مثل تیبا و 206.

اصرار بر تولید همزمان با ضرر

کاکایی در خصوص نقش دولت در تولید خودروهای زیان آور گفت: در این شرایط رفتار اقتصادی این است که خودروسازان تولید را کاهش دهند یا حداقل تولید خودروهای سودآور را افزایش دهند. اما از آنجایی که دولت اصرار دارد که خودرو برای همه مردم ساخته شود، به خودروسازان دستور می دهد تا تولید خودروهای زیان ده را افزایش دهند.

وی ادامه داد: می توان گفت دو شرکت ایران خودرو و سایپا فقط از نظر قانونی خصوصی هستند و از نظر سیستم های نظارتی و اتفاقاتی که برای آنها اعمال می شود، کاملا دولتی محسوب می شوند. در غیر این صورت هیچ تولیدکننده ای حاضر به تولید در عین ضرر نخواهد بود.

چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؟

این کارشناس خودرو در خصوص تاثیر افزایش قیمت بر بازار گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران اگر اجازه تعدیل قیمت داده شود ابتدا با افزایش سطح قیمت مواجه خواهیم شد. اما پس از مدتی نه تنها این افزایش قیمت جبران می شود، بلکه قیمت ها نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال عرضه Fidelity and Dignity در بورس باعث شد قیمت این خودروها حدود 300 میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی بازار باشد. به همین دلیل مهم است که قیمت ها را به درستی تعیین کنید. در این صورت دست خودروساز برای توزیع بیشتر باز می شود.

وی همچنین افزود: اگر همه خودروها در بورس عرضه می شد، وضعیت فعلی بازار خودرو به این شکل نبود. متاسفانه این روزها خودرو به بهترین بازار برای سرمایه گذاری تبدیل شده است و بازار توانایی و کشش افزایش قیمت را دارد. در مورد تصمیم اخیر دولت برای افزایش قیمت ها هم همین طور. در حالی که این افزایش قیمت با واقعیت های اقتصادی نامتناسب است، اما وضعیت همین است. البته چنین اتفاقاتی هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت و در بلندمدت رکود بازار را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید