چرا آزار و اذیت اینترنتی فرزندانتان را جدی نمی گیرید؟ / لزوم دیدن نیمه پر لیوان «طرح حفاظت از فضای مجازی»

ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800063

شبکه های مجازی همچنان محل انتقاد «طرح حفاظت از فضای مجازی» هستند و هیچکس نمی خواهد لحظه ای به آنچه روانشناسان بارها تحت عنوان آسیب های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان گفته اند فکر کند!

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ چندی پیش مجلس شورای اسلامی از بررسی طرحی با عنوان طرح حفاظت از فضای مجازی خبر داد که با انتقاد شدید جمعی از هموطنان و برخی سازمان ها و ارگان ها که بازار داغ اینترنت و شبکه های مجازی برای آن هاست، مواجه شد. و فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

این طرح که بعداً به طرح حفظ فضای مجازی تغییر نام داد، بار دیگر باید توضیح می داد که چرا طرح الکن ضروری بود و نتوانست مردم را به حمایت و دفاع مناسب از فضا با ابزار رسانه ای قدرتمند ترغیب کند.

در همان زمان، این طرح چندین بار تغییر نام داد و در نهایت جایگزین این طرح به عنوان «سامانه نظارتی خدمات فضای مجازی» شد.

03a7a479 0628 467e 8d7a db7fe70321f2 خبر خاکستری

تا قبل از آغاز سال 1401 باید تکلیف طرح شفاف تصویب می شد و در نهایت این طرح به تصویب علنی رسید اما در 22 دی ماه امسال، غلامرضا نوری گزله از اعضای کمیسیون ویژه طرح حراست از بازنگری خبر داد. این طرح در سال 1401 انجام شد و گفت: بررسی های بیشتر به سال آینده موکول شده است.
با این حال، این مقاله به جزئیات این طرح و چرخه حرکتی که برای طرح و تصویب طی کرده است، نمی پردازد و به دنبال توضیح چرایی طرح چنین طرحی و چرایی طرح حمایتی پیش از تاج و افتتاحیه دانشجویی «مجازی» است. آموزش برای سال ها ارائه نمی شود. اواخر امسال یعنی در سال 1400 نمایندگان مجلس به فکر تصویب این طرح هستند؟

دلیل آن هم این بود که با گسترش تاج و ورود این آفت مخرب به کشور، وزارت آموزش و پرورش مجبور به اتخاذ سازوکار آموزشی مجازی برای جلوگیری از تعطیلی آموزش و پرورش شد.

923ce29d 3994 43ec 9f58 a5ee1d60f156 خبر خاکستری

در ابتدا چون متولیان نظام آموزشی کشورشان از خطرات دانش آموزان در مواجهه با دنیای پر زرق و برق مملو از فساد اینترنتی آگاه بودند، طرح های بسیار خوبی مانند سیم کارت دانش آموزی را پیشنهاد کردند، اما در نهایت با شکست مواجه شدند. در طول این فرآیند، دانش‌آموزان با دنیای پرخطری روبرو شدند که در آن می‌توانستند در جستجوی خود با ویدئوها و تصاویری مواجه شوند که برای دیدن و برخورد با داده‌هایی غیر از آنچه در کتاب‌های درسی ارائه شده است، فاجعه‌بار است.
این در حالی است که اکثر والدین دانش آموزانی که از این خطرات آگاهی ندارند، نمی دانند ورود زودهنگام فرزندانشان به فضای مجازی بدون هیچ مانع و مانعی چه خطراتی می تواند داشته باشد.

این در حالی است که بسیاری از والدین در فضای مجازی مجلس، دولت و دولت را به محدودیت بی دلیل فضای مجازی محکوم کرده اند که خود آشکارا از خطراتی که فرزندانشان را تهدید می کند بی اطلاع هستند و نمی دانند چنین طرحی در حال اجراست یا خیر. و دولت چه خدمات بزرگی به آنها انجام می دهد.

بسیاری از جامعه شناسان، رفتارها و روان شناسان مهم ترین دلیل انحطاط اخلاقی برخی از افراد را حوادث و اتفاقات دوران کودکی خود می دانند و معتقدند اگر کودک زودتر از سن در معرض مشکلات و ابهامات جنسی قرار می گیرد به دلیل کنجکاوی و جذابیت هاست. مشکلاتی مشابه برای کودکان و نوجوانان داشته باشد، ذهن آنها را درگیر کرده و در بسیاری از موارد آنها را از مدرسه و مدرسه که تنها وظیفه مهم این گروه سنی است محروم می کند و در نهایت آنها را به انحراف می کشاند. در روانشناسی به چنین آشفتگی رفتاری «بلوغ زودرس» می گویند.

5f4b0a98 6cb9 419e 8fa8 c5c42c13aa22 خبر خاکستری

یوسف هدبنده لو، روانشناس وی درباره خطرات فضای مجازی و ارتباط آن با بلوغ زودرس گفت: بلوغ را تسهیل می کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به غیر از بلوغ زودرس آسیب های دیگری را که گریبانگیر کودکان و نوجوانان می شود اشاره می کند و بیان می کند: اختلالات روانی که همراه با استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت رخ می دهد از جمله افسردگی، وسواس، تنهایی، مشکلات خلقی و اضطراب. به علاوه مشکلی که بیش از هر چیز این افراد را نگران می کند اختلال بیش فعالی است.

a6d2bb76 6f43 48b4 9a6c fcaec1b575cd خبر خاکستری

اما مشکل دانش آموزان، کودکان و نوجوانان که در واقع بیش از چند ساعت را در فضای مجازی سپری می کنند، به بلوغ زودرس، ضعف بینایی و آسیب های نخاعی محدود نمی شود و عوارض بسیار دیگری نیز دارد. با گذشت زمان، این آسیب ها در دوران کودکی و نوجوانی آشکار می شوند. اما مهم ترین نکته، دلسردی دروس دانش آموزان و دوری از آسیب های جدی بازدید و استفاده از این فضا است.

محمدرضا نیک نژاد دبیر تاریخ دبیرستان ها و کارشناس آموزش و پرورش تهران وی در این خصوص می گوید: آشنایی با محتوای شبکه های اجتماعی بر تمرکز دانش آموز تأثیر می گذارد، زیرا ذهن و جسم دانش آموز هنوز نمی تواند برخی داده ها را دریافت کند و او را به اشتباه بیندازد.

وی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان آموزش و پرورش حدود 50 درصد دانش آموزان ابزار استفاده از فضای مجازی برای آموزش را ندارند یا اگر بنا به شرایطی فراهم شود بسیار ناکارآمد و ضعیف است اما فضای مجازی همچنان مضر است. لازم به ذکر است استفاده از فضای مجازی در درازمدت عواقب جبران ناپذیری برای دانش آموزان دارد که مهمترین آن بلوغ زودرس است.

طراحی موثر؛ اما الکن در مقدمه

c3d9f583 1a2e 4fea 8b4a 25fb29bfa218 خبر خاکستری

با این حساب، طرح حفاظتی برای اولین بار قربانی قربانیان برنامه ریزان زبان الکن شد و این تصور را برای برخی از مردمی که در شبکه های اجتماعی امرار معاش می کنند، ایجاد کرد که دولت قصد دارد با بستن فضای مجازی، معیشت آنها را متوقف کند. اما پس از نتایج تحقیقاتی که نشان داد دانش‌آموزان و نوجوانان به دلیل کار در فضای مجازی دچار افت تحصیلی شده‌اند و از سوی دیگر خطراتی مانند بلوغ زودرس و روانی آسیب های جسمی که سرمایه های آینده کشور هستند، تلاش های جمعی را برای تنظیم حضور گروه های سنی خاص در این منطقه ایجاد کردند. این در واقع خواسته قلبی هر پدر و مادری است و در آینده بسیاری از افرادی که طرح حفاظت را در شبکه های اجتماعی حفظ کرده اند، بدون شک اظهار پشیمانی و پشیمانی خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید