چرا امارات به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رأی نداد؟


ساعت: 16:52
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811822

در نشست اخیر شورای امنیت، امارات قطعنامه مورد حمایت آمریکا در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین را رد کرد که با توجه به روابط استراتژیک ابوظبی با واشنگتن سوال برانگیز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از بحران مسکو و کیف، واکنش امارات در مقایسه با دیگر کشورهای عربی جالب توجه بود که اکثر آنها خواستار آرامش و خویشتن داری بودند.

ابوظبی شورای امنیت سازمان ملل حمله نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد [علی‌رغم وتوی مسکو] خودداری کرد و به نوعی نه موافقت کرد و نه موافق. اما مهم ترین دلیل ابوظبی برای این کار چه بود؟

الخلیج آنلاین در یادداشتی به قلم سلمی حداد نوشت: نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین آزمون مهمی برای اتحادهای سیاسی، اقتصادی و نظامی جهانی بود. برای قطعنامه‌ای که با وتوی روسیه لغو شد، ثبت شد.

در نشست شورای امنیت در 25 فوریه 2022، 11 کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند، اما چین، هند و امارات رای ممتنع دادند و روسیه آن را وتو کرد. در صورت تصویب، این قطعنامه حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند و خواستار خروج فوری از اوکراین می شود.

نویسنده در ادامه می گوید عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین که از صبح پنجشنبه گذشته آغاز شده بود، با وجود محکومیت های گسترده بین المللی، از این طریق آغاز شد. اگرچه پرهیز به معنای حفظ بی طرفی است، اما نشان دهنده بی میلی سه کشور به ویژه امارات برای از دست دادن روابط با روسیه و نفی هژمونی غرب است.

با توجه به اتحاد و روابط تاریخی با مسکو و همچنین هند که تداوم نفوذ غرب را رد می کند و منافع و روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی با مسکو دارد، به راحتی می توان دلیل رای ممتنع چین را درک کرد، اما چرا امارات متحده عربی. ? یکی از متحدان اصلی آمریکا و اتحادیه اروپا در غرب آسیا کیست که رای ممتنع دارد؟

روابط سیاسی استراتژیک قوی

در این یادداشت آمده است: «یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفتگوی تلفنی مهمی داشت. وی در این گفتگو بر تقویت روابط دوستانه ابوظبی و مسکو و تلاش امارات برای تقویت همکاری با روسیه تاکید کرد.

در سال 2018، در جریان سفر ولیعهد ابوظبی، شاهزاده محمد بن زاید آل نهیان به مسکو، امارات و روسیه سندی در مورد “مشارکت استراتژیک” امضا کردند. او با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین دوستی شخصی برقرار کرده است.

قرقاش که اکنون مشاور دیپلماتیک امارات است. وی افزود که کرملین اصرار دارد که مواضع دو طرف در مورد “همه موضوعات حیاتی بسیار سازگار و نزدیک به یکدیگر است”.

در همین راستا، عبدالله بن توک الماری وزیر اقتصاد امارات در نوامبر 2021 در دهمین نشست کمیته دولتی مشترک روسیه و امارات بر تقویت روابط بین امارات و روسیه تاکید کرد که متمایز است. و الگوی منحصر به فرد در روابط بین الملل.

وی خاطرنشان کرد که دو کشور دارای پتانسیل توسعه گسترده و دیدگاه های مثبت مبتنی بر اصول قوی تاریخی احترام متقابل و منافع مشترک هستند و روابط دو کشور به مدت پنج دهه تقویت شده است و تا زمانی که مشارکت استراتژیک متحد شود به شکوفایی ادامه می دهد. به اوج خود رسیدند.

منافع اقتصادی

در ادامه این یادداشت آمده است: با وجود اهمیت روابط سیاسی، باید گفت که اقتصاد بیش از هر چیز موجب ارتقای روابط بین کشورها می شود. از نظر اقتصادی، امارات و روسیه روابط گسترده ای دارند و بر اساس اظهارات رسمی دولت امارات، تجارت بین دو کشور از سال 1997 تا 2011 ده برابر شده و به 5 میلیارد دلار رسیده است.

ثانی الزیدی، وزیر امور خارجه امارات گفت: روسیه یکی از مهم ترین شرکای اقتصادی امارات است و دو کشور مشارکت راهبردی جامعی دارند.

وی افزود: همکاری های اقتصادی ابوظبی و مسکو در سال های اخیر جهش های قابل توجهی در بسیاری از زمینه های حیاتی مانند انرژی های تجدیدپذیر، فضا، فناوری مدرن و انقلاب صنعتی چهارم داشته است.

به گفته وزیر اماراتی، بیش از 4000 شرکت روسی در بخش های مسکن، صنعتی، غذایی، زیرساخت ها، بندر و پتروشیمی امارات کار می کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است که 55 درصد تجارت روسیه با کشورهای شورای همکاری متعلق به امارات است. امارات همچنین دومین کشور عربی بزرگ از نظر تجارت با روسیه و اولین مقصد سرمایه گذاری روسیه در کشورهای عربی است که 90 درصد از سرمایه گذاری روسیه در کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است. در مقابل، امارات بزرگترین سرمایه گذار عرب در روسیه است و 80 درصد از سرمایه گذاری اعراب در روسیه متعلق به امارات است.

روابط نظامی

نویسنده در ادامه تاکید می کند که امارات علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی، روابط نظامی قوی با روسیه دارد تا جایی که مسکو یکی از مهم ترین منابع تسلیحاتی امارات است. در فوریه 2021، روسیه نمایشگاهی از بیش از 400 مدل از محصولات نظامی اصلی خود را به نام “IDEX 2021” در ابوظبی پایتخت برگزار کرد. در همان زمان، مسکو رسماً موافقت خود را برای فروش بالگردهای VRT500 و پهپادهای VRT300 به ابوظبی اعلام کرد.

در سال 2017، دولت امارات برای خرید یک اسکادران از هواپیماهای سوخو 35 با شرکت نظامی روسی روستک قراردادی امضا کرد. در همان سال، امارات و روسیه قرارداد همکاری نظامی-صنعتی مشترکی را برای بررسی مشخصات و قابلیت‌های انواع جنگنده‌های فعلی و جدید روسی از جمله هواپیماهای سوخو-35 و نسل پنجم و توسعه، نگهداری و نگهداری امضا کردند. هواپیما. .

طبق اظهارات رسمی روسیه، از سال 2000 تا 2014، امارات تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش 714 میلیون دلار از صنایع دفاعی روسیه دریافت کرده است.

با اتخاذ سیاست بی طرفی از روابط دوجانبه حمایت کنید

حسن عبدالله الدجا، رئیس بخش رسانه و تحقیقات راهبردی دانشگاه الحسین بن طلال اردن در گفت وگو با خلیج آنلاین، در تشریح دلایل ممتنع امارات در قطعنامه علیه روسیه، گفت: [فارس]از جمله امارات همیشه تمایلی به تصمیم گیری در مورد سیاست بین المللی ندارند. تصمیم امارات همچنین در تلاشی برای پر کردن شکاف، کاهش تنش و حمایت از تلاش‌ها برای مذاکرات و راه‌حل‌های صلح‌آمیز اتخاذ شد.»

از سوی دیگر این کارشناس راهبردی معتقد است که برخی کشورها معتقدند روسیه حق دفاع از حریم هوایی خود را دارد و این از نظر تاریخی با بحران موشکی کوبا قابل مقایسه است، زمانی که آمریکا در دهه 1960 یک سکو ایجاد کرد. اتحاد جماهیر شوروی به کوبا در 60 مایلی سواحل ایالات متحده موشک شلیک کرد، بنابراین اصل حفاظت از جان می تواند به کشورهایی مانند روسیه این حق را بدهد.

نویسنده ادامه می دهد که علاوه بر این، همانطور که الدجا می گوید، امارات و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از یک سو با روسیه و از سوی دیگر با ایالات متحده و ایالات متحده پیوندهای محکمی دارند و به دنبال آن هستند. این تعادل را حفظ کنند که بتوانند نقش مهمی در عرصه سیاسی یا اقتصادی داشته باشند و به سمت راه حل حرکت کنند یا تنش ایجاد شده را کاهش دهند.

الدجاه می گوید اتحادیه اروپا صادرات گاز و نفت روسیه به اروپا را به دلیل تحریم ها علیه مسکو متوقف نکرده است، بنابراین کشورهایی مانند امارات حق دارند کانال های ارتباطی خود را با همه کشورها حفظ کنند تا به نظر نرسد که آنها ایستاده اند. از یک طرف و در مقابل طرف دیگر.

در پایان یادداشت به نقل از این تحلیلگر اردنی، امارات تصمیم گرفت در تحریم های بین المللی علیه روسیه شرکت نکند یا در کریدورهای شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه آن موضع گیری کند، به ویژه که دنیا دیگر تک قطبی نیست و روابط بین المللی خود را حفظ کند و به مرحله چند قطبی رسیده است که شامل ایالات متحده، روسیه، اتحادیه اروپا و چین می شود.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید