چرا ایران به قطعنامه غرامت روسیه به اوکراین رای منفی داد؟

علاوه بر روسیه، چین، ایران، بلاروس، آفریقای مرکزی، کوبا، کره شمالی، اریتره، اتیوپی، مالی، نیکاراگوئه، سوریه و زیمبابوه به این قطعنامه رای منفی دادند و 74 عضو سازمان ملل نیز رای ممتنع دادند.

این قطعنامه با محکوم کردن تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی نیاز به تعیین کمیت خسارات وارده به اوکراین، ایجاد مکانیزمی برای ثبت و بایگانی خسارات وارده به اوکراین توسط روسیه با مشارکت دولت اوکراین را پیشنهاد می‌کند که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفت. .

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، اگرچه به شدت با این سازوکار مخالف بود، اما این اقدام را فاقد اعتبار قانونی و تلاش غرب برای مشروعیت بخشیدن و مصادره اموال مصادره شده این کشور می داند.

وی گفت: انگیزه باطنی غرب از حفظ این سازوکار غارت اموال روسیه در ازای کمک تسلیحاتی به اوکراین است که در واقع به جنگ و منافع کارخانه های اسلحه سازی آمریکا دامن می زند.

بسیاری از کشورهای مستقل ضمن سیاسی خواندن قطعنامه مذکور، ایجاد مکانیزم منحصربفرد برای درگیری های جاری در اوکراین و نادیده گرفتن جنایات و اقدامات غیرقانونی کشورهای غربی را اقدامی ریاکارانه و مجمع عمومی را مرجعی ریاکارانه برای ایجاد چنین مواردی دانستند. یک مکانیسم


چرا ایران به قطعنامه غرامت روسیه به اوکراین رای منفی داد؟

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، با تاکید بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لزوم احترام همگان به منشور ملل متحد و اصول حقوق بین الملل، تصریح کرد: نیاز به حفظ نقش مستقل سازمان ملل در درگیری های جاری است. اوکراین می گوید که این قطعنامه به ادبیات خارج از محدوده وظایف و دستور کار مجمع عمومی سازمان ملل می پردازد که منجر به مشارکت واقعی در پایان دادن به مناقشه فوق الذکر نمی شود. و تنها به ابزاری سیاسی در دست چند کشور تبدیل خواهد شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به سابقه طولانی جنایات و جنایات جهانی از جمله اشغال نظامی، تحریم، غارت اموال، اشغالگری و آپارتاید تصریح کرد: اگر اراده ای برای ایجاد سازوکاری برای ثبت و برخورد با تخلفات بین المللی وجود داشته باشد. قانون، بله، باید به یک مکانیسم جهانی متوسل شد که شامل همه رویدادها، از جمله ارائه سلاح های کشتار جمعی و سلاح های شیمیایی به رژیم های جنایتکار مانند صدام باشد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر لزوم رعایت اصول اساسی حقوق بین الملل عرفی از جمله مصونیت قضایی اموال دولتی، مخالفت قاطع جمهوری اسلامی ایران را با هر گونه سازوکاری که نادیده گرفته شود، ابراز داشت. اصول اساسی حقوق بین الملل را رعایت کرد و افزود: دولت ایران هرگونه اقدام و تصمیمی را بر اساس بندهای اجرایی این قطعنامه فاقد وجاهت قانونی می داند.

با وجود فشارهای سیاسی کشورهای غربی، به دلیل تردیدها و نگرانی های جدی در مورد ماهیت حقوقی و اجرایی این قطعنامه، تعداد قابل توجهی از کشورها از شرکت در رای گیری خودداری و با رای ممتنع مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کردند.

منابع دیپلماتیک علیرغم تصویب این قطعنامه، به دلیل سیاسی و غیرالزام آور بودن قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل، حمایت کم طرفین از این قطعنامه در مقایسه با قطعنامه های قبلی درباره وضعیت اوکراین یک شکست سیاسی است. برای کشورهای غربی از نظر مشروعیت بخشیدن به اقدامات آنها تصرف اموال روسیه و دریافت غرامت از آن کشور را مد نظر دارند.

قطعنامه فوق برای اولین بار در تاریخ سازمان، ایجاد مکانیزم غیرشفاف برای ثبت خسارات جنگی از طریق مجمع عمومی را آغاز کرد که فاقد ضمانت اجرایی بین المللی است.

با این حال، به عقیده بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل بین المللی، اگرچه ایجاد آن در صلاحیت مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیست، اما می تواند توسط کشورهای غربی برای دستیابی به اهداف سیاسی و نادیده گرفتن اصل مصونیت اموال دولتی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید