چرا امیدی به قهرمانی استقلال نداریم؟

چرا امیدی به قهرمانی استقلال نداریم؟

استقلالی ها که در 3 هفته ابتدایی به 3 پیروزی دست یافتند، در 2 هفته اخیر نتوانستند به بردهای پیاپی خود ادامه دهند. آبی ها مقابل دو رقیب در رده های هشتم و یازدهم جدول به پیروزی نرسیدند و با توجه به محرومیت سایر مدعیان، اگر شاگردان مجیدی این امتیازات را از دست نمی دادند، از همان ابتدای فصل فرار بزرگ خود را برای قهرمانی داشتند. فصل

نکته اینجاست که جدا از نتایج دو هفته اخیر، عملکرد فنی آبی ها چندان راضی کننده نیست و شاگردان مجیدی هنوز تیم قدرتمندی را به نمایش نگذاشته اند که هواداران خود را به قهرمانی امیدوار کند.

روزبه چسمی پس از دیدار هفته سوم استقلال و تراکتورسازی که با سومین پیروزی متوالی آبی ها همراه بود، در پاسخ به خبرنگارانی که از استقلال خواسته بودند خوب بازی نکند، گفت: الان کدام تیم زیبا بازی می کند؟ به نظر من این درست ترین واکنش به اتفاقات هفته های اول و عملکرد تیم های مبارز در لیگ بیست و یکم بود.

روزبه چسمی درست می گوید. استقلال زیبا بازی نمی کند و فعلا قدرت لازم برای برد را ندارد حتی اگر هر هفته تنبیه شود. اما همین امر در مورد سایر شاکیان نیز صدق می کند. سوال روزبه چشمی پاسخ صحیح تری به انتقادات فرهاد مجیدی است که قضات را عامل ناکامی های دو هفته اخیر به اشتباه معرفی می کند.

نساجی بهتر از استقلال است
با نگاهی به عملکرد استقلال در 5 هفته ابتدایی لیگ، اگر به آمار و آنالیز فنی رجوع کنیم، مشخص می شود که شاگردان مجیدی در 2 بازی اخیر مستحق پیروزی نبودند. عملکرد فنی آبی ها در دیدار این هفته مقابل نساجی امتیاز 4.6 را از متریکا دریافت کرد در حالی که نساجی در این دیدار به امتیاز 8.6 رسید. این اولین بار در این فصل است که استقلال از نظر فنی نتیجه کمتری نسبت به رقیب خود کسب می کند. از نظر گلزنی نیز آبی ها در گل مقابل تکستیل به عدد 34.1 رسیدند که نسبت به دو بازی قبلی کمتر است. امید گل نساجی در این دیدار 0.60 بود. یعنی اختلاف دو تیم در این جایگاه 0.74 به سود استقلال بود. این برتری در مقایسه با بازی 26/1 با فایرپاس و 1/45 با تراکتور یک برتری جزئی است و نشان می دهد که آبی ها در 3 هفته اخیر در تسلط تاکتیکی بر حریفان روند نزولی داشته اند.

نتایج گواه است
استقلال که در هر چهار بازی ابتدایی خود گلزنی کرده بود، برای اولین بار مقابل نساجی موفق به گلزنی نشد. تعداد شوت های درون این تیم در بازی نساجی (3 شوت) کمترین میزان در 5 هفته گذشته بود. به هر حال استقلال بهترین بازیکن دیدار مقابل دروازه بان تیم نساجی این تیم بود و شاید اگر اینقدر موفق نمی شد، استقلال باید در این دیدار یک امتیاز می گرفت.

رضایی در آن مسابقه امتیاز 54.7 را از متریکا به ثمر رساند و مهدی پور با امتیاز 50.7 دومین بازیکن برتر استقلال شد. برای آبی ها فقط این دو بازیکن موفق به کسب امتیاز بالاتر از 7 شدند و بقیه عملکرد نسبتا ضعیفی داشتند. این ضعیف ترین نفر در 5 بازی استقلالی ها است. همین بس که حتی در بازی با تراکتورسازی (همان دیداری که در پایان آن بحث فوتبال زیبای استقلال مطرح شد) 8 بازیکن از این تیم امتیاز بالاتر از 7 گرفتند.پس آبی ها هنوز حق را پیدا نکرده اند. در لیگ فعلی شکل می گیرد، اما هیچ یک از رقبا هنوز توانایی فنی برای تسلط بر لیگ را پیدا نکرده اند. این برتری را تیمی پیدا می کند که زودتر نقاط ضعف خود را برطرف کند و گام مهمی در این راه تمرکز روی داوران و افزایش نقاط ضعف تیم خودش است.

2 علامت سوال آبی؛ چرا ورا بازی می کند؟ چرا رشید در لیست نبود؟
یک روز استقلال مقابل نساجی مازندران به تساوی بدون گل رسید و حداقل دو بلاتکلیفی در ترکیب و فهرست بازیکنان باقی ماند.

اولین نکته مبهم مربوط به کاپیتان آبی پوش بود. فرهاد مجیدی در نشست خبری قبل از بازی با نساجی به صراحت اعلام کرد که وریا گفوری به دلیل سرماخوردگی در این دیدار غایب بوده است. دقایقی بعد اما یکی از خبرگزاری ها با عنوان گفوری نوشت: مشکلی ندارم و می توانم به میدان بروم.

از وریا در ترکیب اصلی استقلال مقابل نساجی خبری نبود اما گفوری در نیمه دوم با تساوی به میدان رفت. شاید اینطور به نظر برسد که منظور مجیدی غیبت غفوری در ترکیب اصلی نیز بوده است، اما در این مورد مربی هیچگاه از بازیکن خود به عنوان غایب یاد نمی کند. حتما شنیده اید که شایعاتی مبنی بر اختلاف مجیدی و گفوری به گوش می رسد و این موضوع به همین دلیل اهمیت پیدا کرده است.

دومین علامت سوال استقلال، حذف رشید مظاهری از لیست 18 نفره است. این دروازه بان که پس از مصدومیت حسین حسینی در فولادشهر به میدان آمد و بازی خوبی مقابل ذوب آهن به نمایش گذاشت، سپس به نیمکت بازگشت و در دیدار مقابل نساجی از لیست خارج شد.

مجیدی که به شدت به علیرضا رضایی اعتقاد دارد در این دیدار دروازه بان سابق پیکان را فیکس کرد و پاسخ خوبی هم دریافت کرد. پس حسینی که زمانی نیمکت نشین مهدی رحمتی بود و از این مشکل شاکی بود، حالا باید پشت خط دروازه بان جدید و جوان استقلال بماند.

از همان روز اول مشخص بود که ترافیک داخل دروازه استقلال مضر است اما هیچکس انتظار نداشت رشید به زودی از لیست خارج شود. پس اگر چنین است، چرا اصلا قرارداد ماساهری را تمدید کردید؟ پول اضافی داشتی؟

دیدگاهتان را بنویسید