برندسازی انیمیشن در ایران; امیدی که با حمایت جان می گیرد

ساعت: 14:03
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780443

برندسازی انیمیشن در ایران داستانی است که در ابتدای راه است و تا زمانی که از تولید تا راه اندازی حمایت خاصی صورت نگیرد، این قدم های کوچک به زودی از دست خواهند رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هفته گذشته نشستی با موضوع «انیمیشن برندسازی» در مرکز پویا صبا برگزار شد که اعضای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن فیلمسازان انیمیشن نیز در آن حضور داشتند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان فیلم های انیمیشن در این نشست با بیان اینکه پلتفرم ها منبع اصلی درآمد حاصل از پخش انیمیشن های خارجی هستند، گفت: در حال حاضر پلتفرم ها منبع اصلی درآمدزایی از پخش انیمیشن های خارجی هستند.. »

وی با انتقاد از صدا و سیما گفت: از سازمان هم انتقاد می کنم که از همه امکاناتی که در اختیار دارد استفاده نمی کند. تا زمانی که انیمیشن به درستی منتشر و توزیع نشود، نمی توانیم به سمت برندسازی برویم. »

در طول سالیان متمادی، کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا، فرانسه و کانادا سرمایه گذاری کلانی در زمینه انیمیشن کرده اند و از نظر پیشرفت و توسعه در این زمینه دستاوردهای ارزی زیادی کسب کرده اند.

امروزه صنعت انیمیشن خلاقانه حدود 250 میلیارد دلار در سراسر جهان گردش مالی دارد که به فعالیت های ژاپن، آمریکا، فرانسه، کانادا، چین، کره جنوبی، هند و چند کشور دیگر اختصاص دارد. ژاپن با 50 درصد گردش سرمایه در رتبه اول انیمیشن جهان قرار دارد و پس از آن ایالات متحده با 40 درصد قرار دارد..

شرکت های بزرگ انیمیشن سازی در سراسر جهان وجود دارند که موفق ترین آنها پیکسار، والت دیزنی پیکچرز، دریم ورکس، ILM، وتا دیجیتال و سونی پیکچرز هستند..
پیکسار به‌عنوان موفق‌ترین شرکت انیمیشن سازی جهان، در 20 سال گذشته حدود 10 میلیارد دلار از طریق تولید انیمیشن درآمد داشته است که در مقایسه با سایر صنایع خلاق، رقم قابل توجهی است. والت دیزنی پیکچرز نیز یکی از زیرمجموعه های شرکت والت دیزنی است که در زمینه انیمیشن فعالیت می کند و سالانه حدود 4 میلیارد دلار درآمد دارد..

حال با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی می توان به اهمیت و ارزش این صنعت پویا هنری پی برد; به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان انیمیشن در ایران، آنها علاقه مندان و طرفداران توانمند و با استعداد خود را یافته اند و بدون کوچکترین حمایت مستمر و سازمان یافته و با ساخت انیمیشن موفق به فراگیری علم این هنر شده اند. کوتاه و بلند و دریافت جوایز متعدد از جشنواره های مختلف بین المللی، نامی برای خود دست و پا کردند.

اما دریافت این پاداش های متعدد منجر به برندسازی این محصول نمی شود و برای تکمیل پازل باید عوامل دیگری دست به دست هم دهند تا پازل کامل شود.

یکی از اضلاع این پازل برندسازی، تهیه بستر مناسب برای نمایش انیمیشن های کوتاه و بلندی است که تولید می شوند، در جشنواره های مختلف شرکت می کنند و معمولا جوایز برتر را در این جشنواره کسب می کنند، اما در اکران با بیشترین سختی ها مواجه می شوند. بودن؛ علاوه بر شبکه های مختلف رادیویی و تلویزیونی پویا، امید، نمایش، تماشا و مستند که می توانند پرتالی برای پخش این آثار باشند، پلتفرم های شبکه سینمای خانگی که امروزه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند راه دیگری هستند. پخش این آثار در نظر گرفته شده است.

فیلم‌های بلند نیز می‌توانند با کمک معاون فیلم‌بردار در اکران‌های طولانی مدت در سینما راهی برای کسب درآمد پیدا کنند. وزارت آموزش و پرورش در دستورالعمل ثابت خود می تواند هر هفته زنگ سینما را در مدارس به صدا درآورد و با بردن دانش آموزان به سینما و بررسی این آثار در این پازل برندسازی کمک کند.

زمانی که رادیو و سینما کار خود را به درستی انجام دادند، بازار عظیم لوازم التحریر و اسباب بازی های این پازل می تواند با مشارکت موفق در خلق شخصیت های این انیمیشن ها بر روی آثارشان، گام بزرگی در تاریخ برندسازی بردارد. قدمی که واقعا این معما را کامل می کند و بی شک سودهای کلانی را در این زمینه به همراه دارد.

در تاریخ برندسازی انیمیشن در ابتدای این مسیر پر پیچ و خم هستیم و با این حال شخصیت های انیمیشن شکرستان و پهلوانان تا حدودی در این راه موفق بوده اند و راه را برای حضور شخصیت های دیگر در انیمیشن کاربردی هموار کرده اند. و به آرامی کوتاه کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید